خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کوبا:

اجرای برجام، پیروزی منطق بر زور است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا در توصیف ابعاد اجرایی شدن برجام گفت که این اقدام به معنای پیروزی منطق بر زورگویی و عقل بر خشم است.

به گزارش ایلنا، کامبیز شیخ حسنی در این گفت‌و‌گو که روز جمعه در بخش خبری تلویزیون سراسری کوبا پخش شد، سیاست خارجی دولت ایران را مبتنی بر تعامل سازنده با جهان و ایران را کشوری با ثبات و توازن بخش در منطقه نا‌آرام خاورمیانه توصیف کرد که علاقه و آمادگی دارد بر اساس احترام و منافع متقابل، همه ظرفیت‌های خود را برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه به کار گیرد.

وی تصریح کرد: البته دیگران هم باید بدانند که باید با مردم ایران که از چندین هزار سال سابقه تاریخی و تمدنی برخور - دارند، با زبان منطق و احترام و نه با زبان زور و تهدید گفت‌و‌گو کنند.

شیخ حسنی گفت: خوشحالیم که با تائید قطعی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، لغو کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس و اجرای توافق ایران با کشورهای ۵+۱، کلیه تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای شامل تحریم‌های نفتی، بانکی و مالی لغو شده است.

سفیر ایران در هاوانا افزود: ملت ایران توانست با ۱۲ سال مقاومت و پایداری و بهره‌گیری از یک دیپلماسی هوشمند، حقوق خود را حفظ، دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای را تثبیت و مسیر توسعه و تعالی علمی کشور را هموار‌تر کند.

وی تصریح کرد: رسیدن به این توافق و اجرای آنکه با دست برداشتن طرف مقابل از سیاست غلط خود برای محروم‌سازی ملت ایران از حقوق هسته‌ای و مذاکره براساس احترام و منافع متقابل ممکن شد، یک دستاورد برای همه کشورهای مستقل و در حال توسعه است و می‌تواند الگویی برای حل بسیاری از مشکلات امروز جهان باشد.

سفیر ایران در کوبا با تاکید بر اینکه کشورهای قدرتمند باید به حاکمیت، اصول و حقوق همه ملت‌ها احترام بگذارند و از تلاش برای تحمیل خواسته‌های خود به دیگران دست بر دارند، گفت که «با رعایت چنین پیش نیازهایی، همه می‌توانیم در صلح و آرامش زندگی کنیم و برای توسعه کشور‌ها و جوامع خود تلاش و همکاری نمائیم».

وی در خصوص تاثیر این توافق بر روابط دوجانبه و بین منطقه‌ای گفت: اجرای توافق هسته‌ای، افق جدیدی برای گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های ایران با همه کشورهای جهان و همچنین منطقه مهم آمریکای لاتین و کارائیب و کشور دوست کوبا را که در تمامی مسیر این مبارزه سخت در کنار ملت ایران بوده و از حقوق هسته‌ای ایران حمایت کرده، فراهم‌تر خواهد کرد.

سفیر همچنین د رپاسخ به سوال خبرنگار درخصوص وضعیت صادرات نفتی گفت: تا پیش از لغو تحریم‌ها، صادرات ایران محدود به زیر یک میلیون بشکه نفت در روز می‌شد، ولی اینک ما اقدامات خود برای حرکت به سمت صادرات دو میلیون بشکه در روز را آغاز کرده‌ایم و با قوت به این مسیر و احیاء بازارهای گذشته ادامه خواهیم داد.

شیخ حسنی در پایان، «این تجربه را پیروزی منطق بر زورگویی و عقل بر خشم»، توصیف کرد و ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت کوبا، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر تحریم‌های ناعادلانه علیه کوبا نیز به طور کامل برداشته شود.

کد خبر : ۳۴۰۴۲۵