خبرگزاری کار ایران

الویری در نشست مجالس نه‌گانه:

مجلس اول قوی‌ترین مجلس بعد از انقلاب بود

نماینده ادوار مجلس تصویب برنامه اول توسعه را معجزه مجلس سوم دانست که برنامه‌ اقتصاد باز در مجلس چپ تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی الویری در نشست مجالس نه‌گانه به روایت نمایندگان ادوار که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس با بیان اینکه در این کتاب علیرغم وقایع‌نگاری دقیق جای بررسی فراکسیون‌ها خالی است، گفت: معتقدم مجلس اول قوی‌ترین مجلس بعد از انقلاب بود که یک جریان وسیعی به نام جریان خط امام در آن حضور داشتند و تعدادی معدودی نیز از نیروهای معروف به لیبرال‌ها نیز در آن بودند که با گذر زمان و طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در این تاکید بین نیروهای خط امام انشقاق به وجود آمد و جریان چپ و راست متولد شد.

او با بیان اینکه بعد از مجلس دوم جریان لیبرال حذف شد، ادامه داد: در مجلس سوم با انشقاق بین مجمع روحانیون مبارز و موضع‌گیری که امام در این ارتباط داشتند، معجزه‌ای شد و آن تصویب برنامه اول توسعه با دیدگاه‌های اقتصادی باز و در مجلسی چپ بود.

الویری با اشاره به تصویب قطع‌نامه ۵۹۸ ادامه داد: در فاصله زمانی تا قطعی شدن قطعنامه ۵۹۸ عراق حمله‌های خود را شدت بخشید، وضعیت عجیبی به وجود آمده بود، بسیاری از نمایندگان به جبهه رفته بودند که من خدمت آقای هاشمی رسیدم و گفتم که برنامه اول توسعه به دلیل جنگ عقب افتاده است و اگر این مسئله را قبول دارید، نماینده‌ها از جبهه برگردند تا این برنامه به تصویب برسد که ایشان پذیرفتند.

شهردار اسبق تهران ادامه داد: برنامه اول توسعه در نیمه دوم سال ۶۷ عملیاتی شد که به دنبال آن رشد اقتصادی شروع شد. وضعیت کشور برای فعالیت اقتصاد باز فراهم شد.

کد خبر : ۳۴۰۵۳۹