خبرگزاری کار ایران

رییس جمهوری چین در نشست خبری با روحانی:

ایران مهم‌ترین شریک چین در خاورمیانه است

رییس جمهوری چین اظهار داشت: ایران مهم‌ترین شریک چین در خاورمیانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شی‌جین پینگ در نشست خبری مشترک خود با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که ظهر امروز در کاخ سعدآباد برگزار شد، با بیان اینکه این اولین سفر من به ایران است، گفت: من در دیدارم با آقای روحانی چشم‌انداز روابط دو کشور را ترسیم و همکاری‌های دو کشور را مورد بررسی قرار دادم و دوستی‌ها را افزایش دادیم.

او با بیان اینکه من با آقای روحانی مذاکرات مفید و مثمرثمری درباره مسائل دو جانبه داشتم و درباره مسائل مورد علاقه تبادل نظر کردیم، اظهار داشت: ما با یکدیگر روند توسعه روابط را مرور کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مناسبات اقتصادی میان دو کشور افزایش یافته و مبادله‌های فرهنگی هم تقویت یافته‌اند و چین در سال‌های متوالی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران و وارد کننده نخست نفت خام ایران بوده‌است.

رئیس‌جمهور چین با تاکید بر اینکه ایران مهم‌ترین شریک چین در خاورمیانه است، تصریح کرد: دیدگاه‌های دو کشور مطابق با منافع دو کشور در مسائل مختلف است.

شی‌جین پینگ ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقا دهیم. در این رابطه، ‌ بیانیه مشترکی را صادر کردیم تا با استفاده از این فرصت روابط دو کشور را گسترش دهیم. دو کشور در خصوص مسائل مختلف همدیگر را درک و حمایت می‌کنند.

او با اشاره به دیگر تصمیم‌های اتخاذ شده در دیدار روسای جمهور دو کشور خاطرنشان کرد: ما به توافق رسیدیم تا همکاری‌های دو کشور درزمینه انرژی با یکدیگر همکاری‌هایشان را افزایش دهند؛ همچنین توافق کردیم درباره کمربند جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی همکاری داشته باشیم و ظرفیت‌های دو کشور درباره راه‌آهن و شرکت‌های صنعتی را ارتقا دهیم تا همکاری‌های ایران و چین در ابعاد مختلف توسعه یابد.

رئیس‌جمهور چین با یادآوری پیوندهای فرهنگی تاریخی دو کشور ابراز داشت: ما با توجه به اشتراک‌های تاریخی توافق کردیم تا همکاری‌های علمی، گردشگری، فرهنگی و رسانه‌یمان را توسعه داده تا دوستی‌های دو کشور افزایش یابد.

شی‌جین پینگ افزود: ایران و چین به عنوان دو کشور در حال توسعه هستند که در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و همچنین در نهادهای چند جانبه‌ای مانند سازمان ملل، سازمان همکاری‌های شانگهای و سیکا با یکدیگر همکاری داشته باشند تا منافع دو کشور تامین شود.

او یادآور شد: از طریق سفرم به ایران درباره چشم‌انداز روابط دو کشور اطمینان خاطر کامل پیدا کردم و توسعه دو کشور نه تنها تامین کننده منافع ایران و چین است، بلکه برای صلح و امنیت جهانی نیز مفید است.

رئیس‌جمهور چین در پایان از مهمان‌نوازی گرم دولت ایران تشکر کرد.

کد خبر : ۳۴۰۵۶۵