خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تندروی عربستان در مخالفت با برجام خوشایند آمریکا نیست

یک دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه عربستان در حمایت از داعش و ضدیت با برجام راه تندروی را در پیش گرفته است‏ که مورد خوشایند امریکا نیست، ابراز داشت: عربستان متحد امریکا است و عربستان تا مقداری می‌تواند با سیاست‌های امریکا مخالفت داشته باشد چراکه آنها مشکلات داخلی دارند و از سویی‏، عربستان در عرصه بین‌المللی به امریکا وابسته است.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به عربستان و دیدار روز گذشته با وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس گفت: به نظر می‌آید که امریکا به دنبال ایجاد آرامش در منطقه است و به همین منظور تلاش‌هایش را به کار می‌برد تا با همکاری اتحادیه اروپا موارد منازعه در منطقه مانند عراق و سوریه را حل و فصل کند.

او با بیان اینکه عزم عربستان و برخی از متحدان منطقه‌ای او افزایش بحر‌ان‌های مورد مناقشه است، اظهار داشت: عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌اند و در حال شدت بخشیدن به تنش‌های منطقه‌ای و ایجاد منازعات جدید هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اجرایی شدن برجام از هفته گذشته تصریح کرد: عربستان و برخی از متحدان او از‌‌ همان ابتدای به دست آمدن توافق ژنو و در طول مذاکرات هسته‌ای از هیچ تلاشی برای جلوگیری از به دست آمدن توافق هسته‌ای فروگذار نبودند و تمام تلاش‌هایشان را کردند تا برجام به دست نیاید. بعد از آن هم لابی‌های عربستانی در واشنگتن برای رد برجام تلاش کردند و هم‌اکنون هم آن‌ها از اجرای برجام نگران هستند.

ساداتیان ادامه داد: در برابر این تلاش‌ها‏، دولت باراک اوباما مصمم به سرانجام رساندن توافق و ادامه اجرای آن است. اوباما اردیبهشت سال گذشته سران شورای همکاری خلیج فارس را در کمپ دیوید به حضور پذیرفت تا آن‌ها را متقاعد کند که برجام منافع این کشور‌ها را به خطر نمی‌اندازد ولی برخی از کشورهای عربی هنوز به دشمنی با برجام ادامه می‌دهند.

او با بیان اینکه حاکمیت عربستان در تلاش است تا زاویه سیاست‌هایش را با امریکا نشان دهد‏، خاطرنشان کرد: در مقابل سیاست‌های عربستان و متحدانش‏، امریکا تلاش دارد تا آرامش را در منطقه حاکم کند و همین موجب شده است تا جان کری به منطقه بیاید تا عربستان و متحدانش را متقاعد کند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه عربستان در حمایت از داعش و ضدیت با برجام راه تندروی را در پیش گرفته است‏ که مورد خوشایند امریکا نیست، ابراز داشت: عربستان متحد امریکا است و عربستان تا مقداری می‌تواند با سیاست‌های امریکا مخالفت داشته باشد چراکه آن‌ها مشکلات داخلی دارند و از سویی‏، عربستان در عرصه بین‌المللی به امریکا وابسته است که البته به نظر می‌آید آمریکا بتواند تا حدودی تندروی‌های عربستان را کنترل کند.

کد خبر : ۳۴۰۵۸۴