خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علیرضا محجوب؛

طبقات فرودست؛ معیشت بر پایه عدالت

نماینده مردم تهران در مجلس در یادداشتی تاکید کرد که در وضعیت کنونی، تنها طبقات فرودستی (از لحاظ اقتصادی) که تجربه انسجام تشکیلاتی را دارند، کارگران هستند که گفتمان عدالت را باید فرصتی برای طرح خواسته‌های خود بدانند.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت علیرضا محجوب به شرح زیر است:

انقلاب اسلامی ایران برآمده از آموزه‌های عدالت‌گرایانه اسلامی بود و حاکم‌شدن گفتمان عدالت، البته می‌توانست بارقه‌ای امیدوارکننده برای طبقات فرودست جامعه باشد.

عدالت به تعبیری مقدس‌ترین واژگانی است که در ادبیات سیاسی کاربرد دارد، آرمانشهری است که همه ابنای بشری در قالب هر مکتب و مرامی به جدّ پی آن بوده‌اند و در طریقش عمل کرده‌اند؛ شاید که متجلی شود.

انقلاب اسلامی ایران در ذات خود اگر چه نفی باور‌ها و ارزش‌های گذشته و طاغوت را حامل بود، ولی مدینه فاضله‌ای را در حرکت وجودی خود ترسیم کرد که عدالت شاه‌بیت آن بود و به طریق اولی، ایدئولوگ و بنیان‌گذار انقلاب، همچنین جانشین ایشان نیز عدالت را سرمشق حکومت داری فرض کرده و بر آن اصرار کرده و می‌کنند.

به همین دلیل سخن از عدالت در انقلاب اسلامی و در مسیر حرکتی آن، گفتاری نامانوس نبوده و نیست، چه اینکه انقلاب هم بر شانه‌های طبقات مستضعف شکل گرفت و همانا‌ها حاملان راهبری آن طی چند سال گذشته بوده‌اند.

اول اینکه، عدالت در مصداق، مدینه فاضله‌ای را متصور می‌شود که آرمان انقلاب بود و دوم اینکه، عدالت در معنای اقتصادی به انسجام و پیوستگی اقشار جامعه هدف (گروه‌های اجتماعی متوسط به پائین) درخواست‌هایشان منتهی می‌شود.

سوم اینکه، دو گزاره پیشین به تشکلات حامل اقشار مذکور، فرصت بازسازی فکری و تشکیلاتی می‌دهد. لذا اگر در دوره‌ای ازتاریخ انقلاب اسلامی غلبه گفتمان روشنفکری، تحریک و تهییج گروه‌های ذی‌نفع مانند دانشجویان، روزنامه‌نگاران و روشنفکران را موجب شد و از حیث طبقاتی به نقش‌آفرینی طبقه متوسط شهری انجامید اما اینک و در شرایط کنونی، انسجام و نقش‌آفرینی اقشار مستضعف، کم‌درآمد و فقیر شهری و روستایی در فضای سیاسی اجتماعی ایران بسیار متصور است و در این راه کارگران ظرفیت‌های مطلوبی برای چنین راهبردی خواهند داشت.

از سوی دیگر تفاوت بنیادین در حرکت اجتماعی طبقات وجود دارد. هر طبقه بنا به سطح آگاهی‌های اجتماعی، عمر، همبستگی در تشکیلات، نوع هدف و بنیان همگرایی می‌تواند در حرکت اجتماعی خود روش خاصی را انتخاب کند.

طبقات فرودست اجتماعی از نظر جامعه‌شناسی، ویژگی‌های خاصی دارند. از جمله همه افراد این طبقه، معاش روزمره را بعنوان یک دغدغه در زندگی روزانه تجربه می‌کنند، گرایش‌های عدالت‌طلبی داشته و از تضادهای موجود در جامعه به شدت ناخرسندند.

این افراد وضع موجود را برنمی‌تابند، چون معتقدند هر تحولی وضع را بد‌تر از شرایط موجود نمی‌کند. اما در وضعیت کنونی، تنها طبقات فرودستی (از لحاظ اقتصادی) که تجربه انسجام تشکیلاتی را دارند، کارگران هستند که گفتمان عدالت را باید فرصتی برای طرح خواسته‌های خود بدانند.

البته کارگران ایران در چند سال گذشته نشان داده‌اند که برای راهبری اهداف خود به رفتارهای مدنی و رعایت قواعدبازی اتکاء می‌کنند.

این قاعده در انتخابات متجلی است.

علیرضا محجوب
نماینده مردم تهران در مجلس

کد خبر : ۳۴۱۲۵۲