خبرگزاری کار ایران

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

بازطراحی مدل‌سازی راکتور اراک، مهم‌ترین موضوع مذاکرات ایران و چین بود

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به بررسی دیدار رئیس انرژی اتمی ایران با رئیس انرژی اتمی چین پرداخت.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی مهم‌ترین موضوع بحث میان ایران و چین در زمینه هسته‌ای را بازطراحی مدلسازی راکتور هسته‌ای اراک بیان کرد و گفت: اگرچه حجم کار بازطراحی مدل‌سازی راکتور هسته‌ای اراک به لحاظ کار بالا نیست ولی به لحاظ سیاسی و فنی برای ما اهمیت بالایی دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به گسترش روابط ایران با چین در حوزه‌های مختلف، به حوزه هسته‌ای پرداخت و گفت: در حوزه هسته‌ای، چینی‌ها دارای تجربه بالایی هستند و تعداد زیادی نیروگاه در کشور خودشان -در حدود ۱۲ نیروگاه - را در حال ساخت دارند و با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که این کشور دارد ما می‌توانیم با این کشور روابط خوبی را داشته باشیم.

او مهم‌ترین موضوع بحث میان ایران و چین در زمینه هسته‌ای را بازطراحی مدل‌سازی راکتور هسته‌ای اراک بیان کرد و اظهار داشت: البته در حوزه‌های دیگر نیز بحث و گفتگو شد از جمله تامین اعتبارات و مسائل اقتصادی و تجاری و به لحاظ فنی ظرفیت‌های قابل قبولی را چین دارد. اگرچه حجم کار بازطراحی مدل سازی راکتور هسته‌ای اراک به لحاظ کار بالا نیست ولی به لحاظ سیاسی و فنی برای ما اهمیت بالایی دارد.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص اعتماد به کشور چین در زمینه اجرای تعهداتش خاطر نشان کرد: در برجام پیش بینی شده که کشورهای ۱+۵ و حتی کشورهای دیگر می‌توانند، مشارکت کنند و روند مستمر و مطمئن باز طراحی را تضمین می‌کنند. اگر آن‌ها هم نباشند خودمان قادر هستیم این کار را انجام دهیم ولی بار‌ها اشاره کرده‌ایم به دو دلیل به دنبال مشارکت سایر کشور‌ها هستیم.

او به دلایل ایران برای مشارکت کشورهای دیگر در زمینه هسته‌ای اشاره و عنوان کرد: یکی اینکه بتوانیم به این رویه سرعت دهیم و بجای اینکه برخی از تجهیزات را بسازیم که زمانبر باشد بتوانیم مستقیم با خریداری کردن وارد کنیم و یکی هم اینکه بتوانیم از مشارکت علمی و فنی و تجربی آن‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: چین نیز یکی از این کشور‌ها است و ظرفیت‌های سیاسی این کشور این اطمینان را می‌دهد که کاری که شروع کنیم با موانع کمتری نسبت به کشورهای دیگر می‌تواند مواجه شود، لذا به هر حال از این جهت که چین همراه ما باشد کار درستی است.

کمالوندی به رآکتورهای کوچک اشاره کرد و گفت: در سطح دنیا به رآکتورهای کوچک توجه ویژه‌ای می‌کنند چون با ده سرمایه گذاری که انجام می‌شود، زیاد است. به خصوص برای کشور ما که در ابتدای کار نیروگاه‌سازی هستیم، با نیروگاه‌های کوچک است که تمرین داشته باشیم و به سمت نیروگاه‌های بزرگ برویم و تجهیزاتی که در نیروگاه‌های کوچک است در صنایع ما به راحتی قابل ساخت است و به همین دلیل ما به نیروگاه‌های کوچک ۱۰۰ مگا بایتی توجه داریم و قرار است با چینی‌ها همکاری کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی که با رادیو گفت‌و‌گو می‌کرد، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با چینی‌ها داشته‌اند آن‌ها قول همکاری برای ساخت نیروگاه‌های ۱۰۰ مگابایتی و هزار مگا بایتی را هم داده‌اند و حتی پیشنهاد داده‌اند تا از لحاظ تامین اعتبار به ما کمک کنند. ما در حال مذاکره هستیم و از طرف کشورهای دیگر هم پیشنهاداتی داشته‌ایم و الان در وضعیتی هستیم که قدرت انتخاب داریم.

کد خبر : ۳۴۱۳۰۴