خبرگزاری کار ایران

مطهری در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح تقویت بسیج منجر به امنیتی شدن فضا می‌شود

یک نماینده اصولگرای مجلس نهم گفت: طرح تقویت بسیج دفاع بد از بسیج است که شاید بهترین حمله باشد و در واقع به خاطر علاقه به بسیج، نوعی دوستی غیرعاقلانه در حال انجام بود که احیانا به بسیج ضربه می‌زد.

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با بیان اینکه طرح تقویت بسیج تا حدودی منجر به امنیتی شدن فضا می‌شود، گفت: تصویب چنین طرحی ضرورتی نداشت و حالت امنیتی پیدا می‌کند و اگر مقصود حس امنیت باشد، نیروی انتظامی انجام وظیفه می‌کند و نیازی به طرح این مطلب نیست.

 

او با اشاره به مخالفت خود با ماده ۲ این طرح که در ‌‌نهایت منجر به ارجاع این ماده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد، در ارزیابی کلیت طرحی که به تصویب نمایندگان رسید، خاطر نشان کرد: بغیر از ماده دو طرح تقویت بسیج، ماده ۳ و همچنین تبصره ماده ۵ نیز به کمیسیون ارجاع شد که انشاءالله اصلاح‌ شود.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: به طور کلی این طرح تا حدودی با یک نگاه امنیتی تدوین شده و ایرادهایی دارد که ان‌شاءالله مرتفع خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تذکر احمد توکلی درباره تحت‌الشعاع قرار گرفتن اختیارات قوه مجریه مصرح در قانون اساسی در پی تصویب طرح تقویت بسیج، یادآور شد: به نظر من هم این تذکر وارد بود و من با این نظر موافقم

او گفت: دولت مسئول قوه مجریه است و نباید به مرجع دیگری مسئولیت اجرایی بدهیم، لذا بخش‌هایی از این طرح با اصل ۶۰ قانون اساسی مغایرت داشت، چرا که در این طرح دولت را موظف کرده‌ایم درخصوص برخی مسائل با بسیج همکاری کند و در واقع نوع عبارت بکار گرفته شده ایراد دارد و به اصل این بحث، ایرادی وارد نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد: در اصل ۶۰ قانون اساسی تنها دولت مسئول اجرا دانسته می‌شود و قوه مجریه منحصر در دولت است. در واقع نمی‌توانیم از دولت بخواهیم که در اجرا، دنباله‌رو راه بسیج باشد، اگر نه عملا همه هماهنگ هستند.

او خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که برخی از محتویات این طرح هم‌اکنون نیز در حال اجراست و اساسا نیازی به اینکه در این طرح آورده شوند، وجود نداشت.

مطهری تصریح کرد: این طرح نوعی دفاع بد از بسیج است که شاید بهترین حمله باشد و در واقع به خاطر علاقه به بسیج، نوعی دوستی غیرعاقلانه در حال انجام بود که احیانا به بسیج ضربه می‌زد، اما ان‌شاءالله اشکال‌های این طرح حل خواهد شد.

کد خبر : ۳۴۱۶۴۴