خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در بوسنی:

کشورهای عربی و غربی‌ باید قرائت خود را در مورد تحولات خاورمیانه تغییر دهند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین گفت: برخی از کشورهای همسایه و غربی‌ها باید قرائت خود را در مورد تحولات خاورمیانه تغییر دهند و حکومت کردن اقلیت براکثریت را به فراموشی بسپارند.

به گزارش ایلنا از سفارت ایران در سارایوو، سید حسین رجبی روز سه شنبه در برنامه ویژه سیاسی شبکه الجزیره بالکان در سارایوو به لغو تحریم‌ها بر علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از ابتدا شفاف بود.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آمریکا و برخی از کشورهای دیگر به بهانه‌های مختلف علیه ایران تحریم‌هایی را در حوزه نفت و گاز اعمال کردند.

سفیر کشورمان در سارایوو ادامه داد: در دوران تحریم توانسته‌ایم درآمدهای غیرنفتی را مبنای بودجه کشور قرار دهیم. به رغم اینکه تحریم‌ها ضررهایی برای جمهوری اسلامی ایران داشت اما تلاش کردیم وابستگی به درآمدهای نفتی کمتر شود.

وی افزود: کما اینکه بودجه امسال کشورمان نیز عمدتا بر مبنای درآمدهای غیر نفتی است و تاکنون توانستیم وابستگی خودمان را به درآمدهای نفتی تا ۷۰ در صد کاهش دهیم و ۳۰ درصد از بودجه سال آینده به درآمدهای نفتی وابسته است.

سفیر ایران گفت: بازگشت پول‌هایی که بلوکه شده بود به باز شدن فضای اقتصادی در داخل و اقتصاد جهانی کمک می‌کند. همچنین دولت در نظر دارد در زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی سرمایه گذاری کند. در سطح بین‌المللی ورود ایران می‌تواند یک جهشی در اقتصاد خاورمیانه و اقتصاد جهانی ایجاد کند.

رجبی در خصوص حمایت ایران از حزب‌الله گفت: ایران همیشه گسترش روابط با همسایگان و منطقه را در دستور کار خود دارد و یکی از اساسی‌ترین موضوع در سیاست خارجی ایران همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه است و ما دنبال روابط خوب و همکاری با همه همسایگان و کشورهای منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: واقعیت‌های امروز منطقه با واقعیت‌های دهه هفتاد و یا هشتاد میلادی فرق کرده و جمهوری اسلامی ایران معتقد است با توجه به تغییراتی که در ساختار‌های سیاسی خاورمیانه صورت گرفته، مشارکت سیاسی، همه احزاب، گروه‌های سیاسی و اقوام در سرنوشتشان ضروری است و از این رو همسایگان ما و کشورهای خاورمیانه بایستی در سیاست و رفتارهای سنتی خودشان تجدید نظر کنند.

وی افزود: در مورد لبنان باید عرض کنم که ۷۰ درصد مردم این کشور مسلمان و شیعه مذهب هستند و آن‌ها خواستار مشارکت در صحنه سیاسی این کشور می‌باشند.

سفیر کشورمان در خصوص سوریه گفت: بحران سوریه یکی دیگر از اشتباهات کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه است، جمهوری اسلامی ایران بار‌ها مطرح کرده که تغییرات در یک کشور حق مردم است این بدان معنی می‌باشد که مردم آن کشور باید در سرنوشت خودشان مشارکت بکنند اما الان شاهد هستید ۲۰ هزار جنگجو از کشورهای دیگر وارد سوریه شده‌اند.

وی افزود: ما مایل هستیم مساله سوریه حل و فصل شود و حاضر به کمک برای عملی شدن آن هستیم. روند حل و فصل مساله سوریه بایستی با مشارکت همه گروه‌های سیاسی سوری غیر از تروریست‌های مسلح صورت بگیرد.

رجبی در خصوص تبلیغات علیه آزادی‌ها و حقوق بشر در ایران گفت: بسیاری از گفته‌ها علیه ایران واقعیت ندارد و این جزو تبلیغات مسمومی است که توسط رسانه‌های مخالف ایران مطرح می‌شود. اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران یک نمونه و الگوی خوبی برای دمکراسی در خاورمیانه و حتی شمال آفریقا است.

وی افزود: کلیه مسئولین عالی نظام اعم از رهبری تا رئیس جمهوری و دیگران، انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی که مسئولیت اداره شهر‌ها را برعهده دارند توسط مردم انتخاب می‌شوند. وجود احزاب، تشکل‌های صنفی، فعالیت اقتصادی سندیکا‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

سفیر کشورمان ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم، بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان ایرانی دختر هستند این در حالی است که در برخی از کشورهای منطقه هنوز زنان از حق رای برخوردار نیستند.

 

کد خبر : ۳۴۱۸۷۱