خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

اقدام‌ فراقانونی در بررسی صلاحیت‌ها مورد پذیرش نیست

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: هر اقدام فراقانونی در بررسی صلاحیت‌ها مطمئنا مورد پذیرش مردم و بزرگان نظام نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدار جمعی از نمایندگان تشکل‌های صنفی معلمان با بیان اینکه افتخار می‌کنم یک معلم هستم، گفت: اگر زمانی به این مهم رسیدیم که اولویت اول خانواده‌ها، انتخاب شغل معلمی برای فرزندانشان باشد، به مهمترین هدف انقلاب که همان «انقلاب فرهنگی» است، دست پیدا کرده‌ایم.

او با بیان اینکه جامعه باید به سمت تولید ثروت قدم بردارد، بزرگترین جفا به آموزش و پرورش را دولتی کردن همه امور آن دانست و گفت: نگاه تمرکزگرایانه غیرضروری بدون آن که منابعی کافی برای تحصیل آن تامین شود صدمه‌های زیادی را به ساحت آموزش و پرورش وارد کرده است و باید تلاش شود تا از امکانات بخش‌های غیردولتی و خیرین فرهنگی برای رشد و اعتلای  آموزش و پرورش  و رسیدن به جایگاهی که در شأن نظام جمهوری اسلامی باشد، استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تشکیل نظام‌های صنفی ضرورتی انکارناپذیر است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور در خصوص تشکل‎های صنفی با آن رو به رو هستیم این است که مطالبه‌های صنفی سریعا به مسائل سیاسی و امنیتی تبدیل می‌شود. نباید با کسی که مطالبه‌های صنفی را پیگیری و دنبال می‌کند، برخورد کرد و تشکل‌های صنفی هم باید مراقبت کنند تا خواسته‌های صنفی آنها نمود سیاسی پیدا نکند تا تاثیر باشد و مورد توجه و عنایت مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

عارف با حمایت از تشکیل تشکل‌های  صنفی معلمان و با یادآوری اینکه در دولت اصلاحات جهت گیری‌ها تقویت و تثبیت تشکل‌ها ، احزاب و NGOها بود، تصریح کرد:  تغییر مسیر کشور در سال 84 برای جامعه هزینه‌زا شد چرا که در زمینه تشکل‌های صنفی روندی که در هشت سال بعد از دولت اصلاحات طی شد، منجر به محدودیت فعالیت تشکل‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر معلم بخواهد با انگیزه در کلاس درس حاضر شود باید وضعیت معیشتی آبرومند داشته باشد و حتی الامکان دغدغه تامین معیشت نداشته باشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت دولت در فرآیند برجام اشاره و آن را دستاوردی بزرگ برای کشور دانست و گفت: عده‌ای نمی‌خواهند موفقیت دولت در اجرایی شدن برجام مطرح شود و با ایجاد کردن مسائل حاشیه‌ای در کشور به دنبال کمرنگ نشان دادن موفقیت دولت در زمینه برجام هستند.

عارف با بیان اینکه باید به دنبال برجام‌های دیگر در داخل کشور باشیم، در واکنش به اظهار نگرانی اعضای جلسه درباره رد صلاحیت‌ها گفت: معیار در بررسی صلاحیت‌ها باید قانون باشد. هر اقدام فراقانونی در بررسی صلاحیت‌ها مطمئنا مورد پذیرش مردم و  بزرگان نظام نخواهد بود. رهبر معظم انقلاب بارها در زمینه حق الناس در انتخابات تاکید فرمودند و تعجب می‌کنم چرا صدا و سیما و دیگر رسانه‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند در خصوص این فتوا سکوت می‌کنند و به آن نمی پردازند، ولی در مقابل دائما مسائل گذشته را برای تحریب یک جریان سیاسی نبش قبر می‌کنند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان تاکید کرد: اصلاح طلبان با حفظ «آرامش» خود «امیدوار» به تجدید نظر شورای محترم نگهبان و بازگشت نخبگانی که رد صلاحیت شدند یا صلاحیت آنها احراز نشده است به عرصه رقابت انتخاباتی هستند تا ان‌شاءالله مجلس آینده با حضور نخبگان و برجستگان مجلسی به واقع در راس امور باشد تا بتواند به مطالبات به حق مردم بزرگوارمان که اصلی ترین آن ایجاد «رونق اقتصادی» است،  پاسخ دهند.

عارف در پایان تشکیل  فراکسیون‌ صنفی معلمان در مجلس را تاثیرگذار دانست  و آن را ایده‌ای مهم در پیگیری مطالبات معلمان بر شمرد و گفت: مجلس آینده باید به تشکل‌های صنفی جایگاه قانونی بدهد تا سلیقه یک مسئول اجرایی باعث تضعیف آن‌ها نشود.

کد خبر : ۳۴۲۶۴۴