خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در باکو:

مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب نقش مهمی داشتند

سفیر ایران در باکو یکی از مشخصات انقلاب اسلامی ایران را شرکت وسیع توده‌های مردم خواند و نقش آذربایجانی‌های غیور ایران را در پیروزی انقلاب اسلامی مهم دانست.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با مجله پارالل گفت: آذربایجانی‌های غیور ایران دوشادوش بقیه ملت برای پیروزی انقلاب اسلامی و حفاظت از آن جنگیدند، حامی و مطیع امام خمینی و بعدا از ایشان پشتیبان آیت الله خامنه‌ای شدند و حماسه‌های فراوانی خلق کردند، در این راه شهید شدند و در عرصه علم و دانش و مشارکت در دولت و مجلس و دیگر مناصب کشوری و لشکری نیز پیشقراول بوده و هستند.

او با تاکید بر این که مردم آذربایجانی زبان همواره در طول تاریخ پیشگامانه در حفظ استقلال و هویت ملی ایرانی اسلامی حضور سرنوشت ساز و تعیین کننده داشته و در حفظ استقلال و هویت شیعی ایران در تمام عرصه‌ها حضور سرنوشت ساز داشتند، افزود: مردم آذربایجان در تمام صحنه‌های مهم حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور حضوری فعال و چشمگیر داشته و هیچ‌گاه در وفاداری آذربایجانی‌ها به ایران تردیدی نبوده و آذربایجان در طول تاریخ صحنه دلاوری‌ها و مبارزات پردامنه‌ای در جهت آزادی و استقلال ایران و پیوستگی با این سرزمین بوده است.

سفیر ایران نقطه عطف مشارکت مردم آذری زبان در پیروزی انقلاب اسلامی را قیام مردم تبریز در 29 بهمن 1356 خواند و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم آذربایجان، دلبستگی و وفاداری خود را به آرمان‌های کشور در عرصه‌های مختلف نشان دادند و جنگ تحمیلی امتحان دیگری بود که عشق و علاقه آذربایجانی‌ها به وطن و میهن اسلامی را ثابت کرد و با این که خطه آذربایجان در دوران دفاع مقدس در معرض تهدید مستقیم متجاوزان نبود، اما اقشار مختلف مردم آذربایجان ضمن پشتیبانی‌های مادی و معنوی، حضوری جدی در جبهه‌های جنگ داشتند و وفاداری کامل خود را به طور عملی و عینی به نمایش گذاشتند.

پاک آیین در مقایسه انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌های مهم جهان خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه‌های انقلاب اسلامی شرکت وسیع مردم بود که در مقایسه با دیگر انقلاب‌ها بسیار چشمگیرتر و فراگیرتر نشان می‌داد.

او با اشاره به این که میزان مشارکت سیاسی در انقلاب فرانسه جز جمعیت محدودی از طبقه اشراف و بورژواها و فقط در منطقه جغرافیایی پاریس نبود و مشارکت مردمی در انقلاب روسیه نیز به عده‌ای از کارگران و سربازان محدود می‌شد، افزود: اما در انقلاب اسلامی ایران تمام اقشار ملت اعم از کارگران، کارمندان، دانشگاهیان، بازاریان و روحانیون و در تمام نقاط کشور فعال بودند و یکی از ممیزات انقلاب اسلامی ایران شرکت وسیع توده‌های مردم بود.

پاک آیین مساله رهبری را در انقلاب اسلامی بی نظیر دانست و گفت: در انقلاب فرانسه رهبران اصلی انقلاب، وابستگی طبقاتی داشتند و در انقلاب روسیه نیز تا فوریه 1917 نام هیچ رهبری به چشم نمی‌خورد و در اکتبر 1917 نام لنین، تروتسکی و استالین نیز هنوز پایگاه مردمی چندانی نداشتند و حتی توده‌های مردم لنین را نمی‌شناختند.

سفیر کشورمان در باکو گفت: ولی در انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) طراح، هم ایدئولوگ و هم معمار، مدیر و مجری انقلاب بود و پایگاه وسیع و عمیق مردمی و مذهبی داشت.

وی لیبرالیسم را اساس ایدئولوژی در انقلاب فرانسه خواند که اگر در شکل‌گیری نظام بعد از انقلاب نقش اساسی داشت، ولی در ترویج ارزش‌های مثبت اخلاقی و فضائل انسانی با شکست مواجه شد، تا آن‌جا که امروز این بحران عظیم اجتماعی روانی، ذهن بسیاری از اندیشمندان غربی را به خود مشغول کرده است.

او ادامه داد: اساس ایدئولوژی در روسیه را مارکسیسم - لنینیسم بود که این ایدئولوژی نیز در انقلاب نقشی نداشت ولی در شکل‌گیری نظام بعد از انقلاب و تحولات بعدی نقش اساسی ایفا کرد، ولی انقلاب اسلامی ایران همانند انقلاب کبیر فرانسه فقط برای کسب آزادی و یا مثل انقلاب اکتبر روسیه یک انقلاب کارگری نبود بلکه در انقلاب اسلامی تاکید بر ایدئولوژی اسلام با تکیه بر تعالیم مکتب تشیع بود که در آن هم آزادی هم استقلال هم حمایت از کارگران و کشاورزان و همه مستضعفین قرار داشت.

پاک‌آیین گفت: در انقلاب اسلامی آزادی به آن معنی که در غرب مطرح است وجود ندارد. در اسلام انسان موجودی آزاد است اما نه به‌معنی رها و لا قید و بی‌بند و بار بلکه به معنی مختار و انتخابگر. در این مکتب انسان موجودی است که آزادانه در سرنوشت خویش باید تصمیم‌گیری کند.

سفیر کشورمان در باکو با اشاره به این که رهبران انقلاب فرانسه گام‌هایی در جهت جدایی کامل سیاست از دین و تقویت سکولاریسم برداشتند افزود: در انقلاب روسیه با عناد و ضدیت شدید با دین برخورد کردند و دین را افیون توده‌ها معرفی کردند، ولی در انقلاب اسلامی ایران بازگشت به دین و اسلام روح و اساس انقلاب بود و در واقع یکی از شگفت‌انگیزترین و در عین حال پیچیده‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی بعد دینی آن است.

او مهم‌ترین وجه تمایز انقلاب ایران و انقلاب‌های روسیه و فرانسه را ریشه مذهبی آن خواند و گفت: در ایران مذهب قوه محرکه اصلی انقلاب به شمار می‌رفت و به دنبال زنده کردن احکام اسلام و و استقرار عدالت اجتماعی بود.

پاک‌آیین انقلاب اسلامی را یک انقلاب دینی و ضد استکباری خواند و تاکید کرد: این انقلاب تنها به واژگونی کامل استبداد اکتفا نکرد و به‌خاطر ماهیت ضد استکباری خود از همان ابتدا با دشمنی ابرقدرت‌ها روبه‌رو بود لذا انقلاب اسلامی به استبداد داخلی و استعمار خارجی خاتمه داد و دست ابرقدرت‌ها را از کشور کوتاه کرد و علم و تکنولوژی روز را برای مردم به ارمغان آورد.

کد خبر : ۳۴۲۶۷۵