خبرگزاری کار ایران

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حاشیه‌سازان، پشت ارزش‌های ملی و دینی بحران‌آفرینی می‌کنند

یک دیپلمات اسبق کشورمان تاکید کرد: عموما حاشیه‌سازان دولت پشت سر ارزش‌های ملی و دینی مخفی می‌شوند و از این طریق‌ بحران‌آفرینی می‌کنند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به اروپا گفت: در پی دستیابی به برجام، شاهد آن بودیم که هیات‌های سیاسی‏ و اقتصادی بسیاری از کشورهای مختلف دنیا و به ویژه کشورهای اروپایی به ایران آمدند و مذاکره‌های متعددی صورت گرفت.

او ادامه داد: با اجرایی شدن برجام شوق همکاری و افزایش ارتباط با ایران افزایش یافته است و اروپایی‌ها بیش از هر زمان دیگری علاقمند هستند با ایران روابط سابق گذشته را احیا کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآوری اینکه تعویق سفر روحانی به اروپا تصریح کرد: البته شوق اروپایی‌ها برای همکاری و افزایش مناسبات با ایران به پیش از اجرایی شدن برجام بازمی‌گردد؛ به گونه‌ای که قرار بود آقای روحانی در اواخر آبان ماه به اروپا سفر داشته باشند که به دلیل حوادث تروریستی در پاریس آن سفر صورت نگرفت و انجام آن با اجرایی شدن برجام همزمان شد.

ساداتیان با اشاره به استقبال عالی از روحانی در ایتالیا و فرانسه خاطرنشان کرد: ایران هم‌اکنون در موقعیت ژئواستراتژیک‏ و ژئوپولتیکی قرار دارد و از منابع طبیعی بسیار‏، نیروی انسانی تحصیل‌کرده و کارآزموده و زیرساخت‌های صنعتی مناسب و همچنین ثبات و امنیت مناسب در منطقه برخودار است و این مولفه‌ها موجب شده است اروپایی‌ها علاقمند به همکاری اقتصادی با ایران باشند.

او با بیان اینکه هیچ راه حلی بدون ایران برای حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای مهیا نیست، ابراز داشت: عملکرد‏ ثبات‌آفرین‏، امنیت‌زا و تعادل‌بخش ایران چیزی نیست که کسی بخواهد آن را انکار کند. غربی‌ها مشاهده می‌کنند که بدون ایران نمی‌توان راهکاری را دنبال کرد و به همین خاطر‏، مجبور به همکاری با ایران هستند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با یادآوری قراردادهای تجاری امضاء شده در سفر روحانی به اروپا بیان کرد: این قراردادها بیشتر شامل حوزه‌های حمل و نقل‏، صنعت خودرو و انرژی و نفت است. آن قراردادها، این گونه تنظیم شده‌اند که غربی‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی در ایران، تکنولوژی روزشان را هم به کشور انتقال دهند.

ساداتیان با بیان اینکه این سفر می‌تواند به بهبود و ارتقای تصویر ایران در دنیا موثر باشد، عنوان کرد: باید متوجه باشیم که راه صد ساله را نمی‌توان یک شبه رفت. بهبود و ارتقای چهره ایران گام به گام خواهد بود. البته پس از انتخابات سال 92 و روی کار آمدن آقای روحانی تصویر ایران بهبود یافته است و ایران‌هراسی جای خود را به تعامل با ایران داده است.

او افزود: البته ممکن است مسائلی هم در داخل کشور صورت بگیرد که بهانه را به دشمنان ایران بدهد. یکی از این مسائل حمله به سفارت عربستان بود که بهانه را به سعودی داد تا نه تنها اعدام شیخ نمر را تحت شعاع این عمل ناشایست قرار دهد، بلکه دور جدیدی از سیاست‌های تنش‌‎آفرینانه خود را تنظیم کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره حاشیه‌سازی‌های برخی از جریان‌های سیاسی برای سفر آقای روحانی به اروپا هم گفت: این حاشیه‌سازی‌ها بیشتر نشات گرفته از سوی برخی از جریان‌های سیاست داخلی است. آن افراد در هنگام مذاکرات تلاش‌های بسیاری برای شکست مذاکرات هسته‌ای انجام دادند و سپس هم تلاش‌هایی برای عدم اجرای آن انجام دادند که در همه این مسائل شکست خوردند.

او با بیان اینکه سیاست‌های دولت یازدهم در تضاد با منافع این افراد است، اظهار داشت: البته بخشی از این حاشیه‌سازی‌ها نشات گرفته از حسادت این افراد هم می‌شود و به همین خاطر هم سنگ‌اندازی‌های فراوانی از سوی این افراد صورت می‌گیرد.

ساداتیان اضافه کرد: عموما حاشیه‌سازان دولت پشت سر ارزش‌های ملی و دینی مخفی می‌شوند و از این طریق‌ بحران‌آفرینی می‌کنند.

کد خبر : ۳۴۲۸۲۰