خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در گرامیداشت ۱۲ بهمن:

صلاحیت فردی که اشبه به امام است را تایید نمی‌کنند/ ان‌شاءالله خدا از تقصیرتان بگذرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صلاحیت فردی که اشبه به جدش امام است را تایید نمی‌کنند و قبول ندارند، گفت: صلاحیت شما را چه کسی تایید کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام به کشور که پیش از ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با بیان اینکه هرچه داریم از امام است، گفت: همه ما به امام و بیت امام بدهکار هستیم، اما بدهکارها هدیه خوبی به بیت امام ندادند.

او با اشاره به رد صلاحیت سیدحسن خمینی اظهار داشت: صلاحیت فردی که اشبه به جدش امام است را تایید نمی‌کنند و قبول ندارند. صلاحیت شما را چه کسی تایید کرده است؟ چه کسی به شما اجازه داد قضاوت کنید و تربیون‌های مختلف مانند صداوسیما  و نماز جمعه را در اختیار شما قرار داد؟ اگر امام و اراده نهضت که به امام اعتماد کردند نبود، شما هم به اینجا نمی‌رسیدید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در زمانی که همه باید به خاطر این روزها تبریک بگوییم و هدیه بدهیم تبریک و هدیه بدی به بیت امام دادند، اظهار داشت: ان‌شاءالله خدا از تقصیرتان بگذرد و شما را ببخشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نحوه بررسی صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: البته اعتقاد ندارم که شرایط به گونه‌ای باشد که 12 هزار نفر بخواهند برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند، ولی باید قانون و سازوکار درستی طراحی شود تا افراد بتوانند به شکل صحیحی در انتخابات حاضر شوند؛ در زمان کوتاه نمی‌شود صلاحیت همه را بررسی کرد و بررسی صلاحیت‌ها باید به شکل قانونی و نه از طریق سیاسی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه باید بگذاریم مردم انتخاب کنند، اظهار داشت: افکار عمومی نسبت به ما مسئولان کمتر اشتباه می‌کنند و اگر هم اشتباهی بکند سریعا اصلاح خواهد کرد. ولی اگر ما بخواهیم شرایطی را تحمیل کنیم وضعیت به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقطه تعادلی بوجود آمده در دوران پسابرجام خاطرنشان کرد: امیدوار هستم این نقطه تعادلی که توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای و هدایت‌ها و شجاعت آقای روحانی و همچنین حمایت‌های مقام معظم رهبری به دست آمده است، به سرانجام درستی برسد.

در ابتدای این نشست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی لطف خدا در نزدیک کردن دل‌های مردم به یکدیگر بود، عنوان کرد: بجز اقلیتی که منافعشان در وجود رژیم سابق بود، اکثریت مردم خواهان انقلاب بودند و لطف خدا دل‌های مردم را به یکدیگر نزدیک کرد. مردم با وحدت به خیابان‌ها آمدند و این مسئله در سراسر کشور بود و حتی در روستاها هم شاهد راهپیمایی‌هایی توسط مردم بودیم آنها از مساجد حرکت می‌کردند و شعار سر می‌دادند و در بسیاری از اوقات برخوردهایی صورت می‌گرفت و مردم قربانی می‌دادند.

او با بیان اینکه تا زمانی که مردم با وحدت به خیابان نیامدند ما نتوانستیم از  شر رژیم بسیار خشن و آلوده پهلوی رهایی یابیم، یادآور شد: در آن زمان زندان‌ها پر از زندانی بود و این مردم بودند که انقلاب کردند البته مقدمات آن را امام فراهم کرد و تحت شرایط رهبری امام روحانیت، دانشگاه و بازار و همه اقشار دست به انقلاب زدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مردم پس از انقلاب دچار مشکلاتی شدند که به خاطر تفرقه بود، گفت: با وجود آنکه در زندان‌ها و پیش از انقلاب در یک نقطه در دل‌هایمان وحدت داشتیم، اما پس از انقلاب دچار تفرقه شدیم و آن مصائب و ترورها و گروهک‌ها بر سر انقلاب آمد و سپس هم که جنگ شد ما نباید این مسئله را فراموش کنیم و اگر زمانی تفرقه‌ها عمیق شود نباید انتظار دوام انقلاب و حتی ایران را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ده سال گذشته دچار تفرقه‌ای شدیم که موجب تفاوت‌های بسیاری شده است، اظهار داشت: افرادی و حتی برخی از روحانیونی که دستی در انقلاب نداشتند در بوجود آمدن این تفرقه‌ها نقش داشتند و کار به اختلاف واقعی کشیده شده است. دوران سختی بود و ما شاهد تحریم‌های شدیدی بودیم و در شرایطی که نفت در اوج قیمت خود بود. ما نمی‌دانیم پول آن نفت کجا است و صرف چه اموری شده است؟ وضعیت‌مان را هم در صحنه بین‌المللی دیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دوباره زمینه وحدت فراهم شده و اکثریت جامعه راه درست را پیدا کرده‌اند و فهمیدند راه گذشته غلط بوده است و به همان راه درست سابق بازگشتیم. اما در این دوران هم همان اقلیتی که در ابتدای انقلاب بودند باز سنگ‌اندازی می‌کنند؛ هرچند که نهادهای پرقدرت دست به حمایت از آنها می‌زنند؛ ولی اکثریت مردم از آنها حمایت نمی‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما پس از جنگ تحمیلی به نقطه تعادلی منطقه تبدیل شده بودیم یادآور شد: ما باید با استفاده از تجارب قبلی قدر نعمت کنونی را بدانیم. مردم نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند و همدلی نسبی میان مردم می‌تواند ضامن حفظ این نقطه تعادلی کنونی باشد.

او با اشاره به دستیابی به توافق هسته‌ای خاطر نشان کرد: ناظران جهانی تصور نمی‌کردند ایران در برابر 6 کشور که 90 درصد قدرت جهانی را پشت سر خود دارند، بتوانند به موفقیت دست یابند .در برابر آنها یک تیم مذاکره کننده قرار داشت که حرف حق می‌زد و حربه‌ای هم پشت سر خود نداشت. این کشورها در برابر این افراد تسلیم شدند. آنها می‌گفتند ما می‌خواهیم از حقمان استفاده کنیم و به آنها گفتند ما در دوران جنگ طعم استفاده از سلاح شیمیایی علیه خود را چشیده‌ایم، ولی مقابله به مثل نکرده‌ایم؛ ما می‌توانستیم بمب اتم بسازیم ولی نساختیم. در این شرایط و با وجود آنکه تیم‌های مذاکره کننده آنها افرادی بسیار قوی و توانمند بودند، آنها در برابر سخنان ما قانع شدند و دیدند ایران راست می‌گوید و سندی برای اثبات آن اتهام‌ها علیه ما نداشتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته در کنار این سخن حق آنها واقعیت‌های دیگری را هم دیدند؛ آنها متوجه شدند که انزوای ایران به بحرانی‌تر شدن وضعیت منطقه می‌انجامد. این انزوا می‌توانست شرایط امروز سوریه را به سایر کشورهای منطقه تسری دهد، اما آنها متوجه شدند ایران می‌تواند با استفاده از توانایی‌ها و امکاناتش نقطه تعادلی برای منطقه باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: آنها دیده بودند ما پس از گرفتن حقمان در سازمان ملل پس از جنگ، آرام به دنبال سازندگی و بازسازی رفتیم و انتقام‌جو نیستیم. زمانی هم که صدام بحران‌های دیگری را آفرید ما می‌توانستیم به گونه‌ای دیگر عمل کنیم، اما نکردیم و صلح‌جویی خودمان را نشان دادیم و پس از یکسال بعد از جنگ توانستیم خصومت‌هایمان را با کشورهای منطقه رفع کرده و با آنها رفاقت کنیم.

او با بیان اینکه همه تحلیلگران جهانی اعتراف کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای یک پیروزی برای جمهوری‌اسلامی ایران بود، ابراز داشت: البته آنها هم ضرر نکردند و چیزی را برای از دست دادن نداشتند، بلکه توانستند شرایطی فراهم کنند تا با دولت قابل اعتمادی در خصوص مسائل منطقه‌ای همکاری داشته باشند. ما اگر در مذاکرات سوریه نباشیم قطعا این مسئله به جایی نمی‌رسد. ما اگر در مذاکرات افغانستان نباشیم کار در شرایط کنونی باقی می‌ماند. این ایران است که می‌تواند کارساز باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تخریب‌های صورت گرفته توسط بعضی از جریان‌های سیاسی در روزهای گذشته علیه دولت بیان کرد: اکنون هم آن اقلیت ابتدای انقلاب فعالیت بسیاری می‌کنند. آقای روحانی به اروپا رفته‌اند و سفرشان آن همه دستاورد داشته ولی این گروه در حال سم‌پاشی است و می‌گویند برجام برای تاریخ نتیجه داشت، در حالی که نمی‌دانند قرارداد چیست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: صنعت هوایی ما سال‌ها بود که ما را سرافکنده کرده بود؛ فرسودگی ناوگان هوایی ما موجب آن همه سقوط و تاخیر برای مردم ما شده بود؛ هواپیماهای ما را به بسیاری از جاها راه نمی‌دادند، ولی ما در قراردادی درست توانستیم یک ظرفیت جدیدی برای کشور ایجاد کنیم.

رییس مجمع تشخیص تاکیدکرد: اکنون جای تعجب دارد که شرق و غرب برای حضور در ایران مسابقه گذاشته است. روسیه، چین و هند تا اروپا و آمریکا تمایل دارند با ایران کار کنند و این چیز کمی نیست. اکنون شرایط مناسبی ایجاد شده است که این کار توسط مردم صورت گرفت، زیرا مردم ِ آگاه به پای صندوق‌های رای آمدند و دولتی که می‌توانست جنگ را به کشور بکشاند تغییر داده و دولت عاقل و معتدلی را بر سرکار آوردند. یادمان باشد که امکان داشت دولت تندتری بر سرکار بیاد.

کد خبر : ۳۴۳۲۲۵