خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس شورای اسلامی:

آزادی رسانه‌ها در تحلیل مسائل کشور موجب حفظ نظام می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوامل سقوط رژیم شاه این بود که او خود را نماینده‌ملت نمی‌دانست و می‌گفت خداوند این حکومت را به او داده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در حاشیه مراسم رونمایی از مجموعه آثار محسن اسماعیلی که عصر امروز با حضور چهره‌های برجسته سیاسی، فرهنگی در کتابخانه‌ملی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم این محفل باعث شود نویسندگان به مسایل حقوقی به ویژه حقوق شهروندی علاقه بیشتری نشان دهند چراکه چند جلد از آثار آقای اسماعیلی در این زمینه است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: 37 سال پیش حادثه مهمی اتفاق افتاد و  یکی از مهمترین مسایلی که منجر به وقوع انقلاب شد همین مساله حقوق ملت که در زمان شاه از بین می‌رفت و در واقع یکی از اشکال‌های رژیم شاه نیز همین بی‌توجهی به حقوق شهروندی بود.

وی با اشاره به ساختار سیاسی رژیم پهلوی اعلام کرد: حکومت شاه سازوکار لازم را داشت و حتی به جای یک مجلس دو مجلس در اختیار داشت اما نمایندگان این مجلس‌ها توسط ساواک مشخص می‌شدند و از فهرست‌هایی که از سوی ساواک تهیه می‌شد انتخاب می‌شدند و آنچه مفقود بود، دفاع و صیانت از حقوق ملت بود.

رییس قوه‌مقننه خاطرنشان کرد: حکام باید نسبت به ملت منقاد باشد و اینکه امام فرمود حکام باید نوکر ملت باشند به این دلیل است که اگر مردم هزینه دولت‌ها را می‌دهند برای این است که حقوق شان رعایت شود.

وی در ادامه گفت: اگر به شرایط رژیم شاه و 37سال گذشته توجه کنیم، یکی از عوامل سقوط این رژیم این مساله بود و این درحالی بود که شاه خود را نماینده ملت نمی‌دانست و می‌گفت خداوند این حکومت را به او داده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب این مسیر وارونه شد و امام(ره) همیشه می‌فرمود باید تابع قانون باشیم و مجلس در رأس امور است چراکه می‌خواست این فرهنگ را تغییر دهد و اصل مردم باشند و همه بخش‌های نظام از رهبری تا دیگر مقام‌ها با نظر مردم تعیین شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مردم خود را با نمایندگان مجلس و اعضای دولت یکسان می‌بینند، یادآور شد: این دستاورد بزرگ نیاز به مراقبت‌هایی دارد و یک‌وجه این مساله این است که زبان حقوق برای مردم باز و روشن شود چراکه هر چه ملت به حقوق خود آگاه‌تر باشد زندگی‌شان بهتر می‌شود و اساس همه امور و مباحث حقوقی نیز تامین بهتر مصالح مردم است .

وی با اشاره به آثار محسن اسماعیلی یادآور شد: کتاب‌هایی که آقای اسماعیلی نوشته‌اند تا حدودی به شیوه قدما و به صورت سوال و جواب و به زبان ساده برای مردم است.

لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در حفظ و اعتلای حقوق‌شهروندی و آگاهی‌بخشی به مردم متذکر شد: اینکه رسانه‌ها بتوانند با قدرت در کشور کار کنند و آزادی لازم را برای تحلیل مسایل کشور در اختیار داشته باشند اهمیت ویژه‌ای دارد و یکی از احکام مهم برای حفظ انقلاب توجه به این کارکرد رسانه‌ها است که این موضوع در آثار آقای اسماعیلی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

لاریجانی در پایان با اشاره به حضور اسماعیلی در شورای‌ نگهبان اعلام کرد: آقای اسماعیلی امروز در شورای‌نگهبان بسیار خوب عمل می‌کنند و حتی گاهی برای بخش‌های حقوقی و تقنینی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌آیند.

کد خبر : ۳۴۳۳۸۰