خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در برلین در گفت‌وگو با ایلنا:

آلمان‌، نقش ایران در منطقه را تاثیرگذار می‌داند

سفیر سابق ایران در آلمان با بیان اینکه برلین اشتیاق بسیاری برای بهبود و گسترش روابط با تهران دارد‏، تاکید کرد: علاوه بر اشتیاق آلمان به توسعه مناسبات اقتصادی با ایران‏، آنها علاقه‌مند هستند تا روابط سیاسی‌شان را هم با تهران افزایش دهند تا بتوانند همکاری‌های خوبی با کشورمان داشته باشند.

علیرضا شیخ عطار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در خصوص سفر فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان به تهران گفت: آلمان پایه‌گذار و قدرت محوری و نخست اتحادیه اروپایی است. آنها از نظر وضعیت اقتصادی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، شرایط بسیار بهتری دارند و به همین جهت برلین خود را مستحق می‌داند در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر، آلمان ارتباط بسیار نزدیکی با آمریکا دارد. آلمان عضو ناتو است و روابط استراتژیکی با آمریکا دارد، ضمن اینکه آمریکا در این کشور پایگاه‌های نظامی بسیاری دارد. در مجموع‏، آلمان‌ها سعی می‌کنند با آمریکا در خصوص مسائل مختلف بین‌المللی تعامل داشته باشند. از سوی دیگر، آلمان به دلیل اتفاقات رخ داده برای یهودی‌ها در جنگ جهانی دوم، نسبت به اسرائیل احساس تعهد بسیاری می‌کنند.

معاون اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: این مسائل نشان می‌دهد که آنها تمایل دارند بازیگر فعالی در صحنه دیپلماتیک دنیا باشند و افزایش کنش‌هایشان هم نشات‌گرفته از این مسئله است، ولی در این باره احتیاط را در نظر می‌گیرند و نمی‌خواهند وارد حوزه‌های چالش‌برانگیز شوند.

شیخ عطار با بیان اینکه آلمان هیچگاه در طول تاریخ قدرت استعماری نبوده است، اظهار داشت: عدم قدرت استعماری بودن و همچنین قدرت اقتصادیشان موجب ایجاد ظرفیت‌های مثبتی برای این کشور شده و یک نوع خوشنامی را برای آنها نسبت به سایر کشورها به وجود آورده و این مسئله موجب می‌شود برلین ظرفیت میانجی‌گری و تعامل را در خود ببیند.

او با یادآوری روابط دیرینه تهران و برلین تصریح کرد: آلمان و ایران روابط دیرینه سیاسی‏، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و علمی بسیار قدیمی با ایران دارند. بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی ایران توسط آلمان پایه‌گذاری شده است. آنها تا پیش از تحریم‌ها شریک نخست تجاری ایران بودند و در زمان جنگ هم نقش موثری در پایان دادن به آن و قطعنامه 598 ایفا کردند.

سفیر سابق ایران در آلمان افزود: آلمان در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم نسبت به سایر کشورهای غربی نقش مثبت‌تری را ایفا می‌کرد و اشتیاق بسیاری برای دستیابی به برجام و رفع تحریم‌ها داشتند.

شیخ عطار با اشاره به سفر هیات‌های مختلف آلمانی پس از دستیابی به برجام به تهران خاطرنشان کرد: آلمان اولین کشوری بود که پس از دستیابی به برجام به سفر کرد که سرپرستی آن برعهده گابریل زیگمار، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان بود و یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی، وی را همراهی می‌کرد. در این مدت هم چند وزیر ایالت‌های آلمان به تهران سفر کرده‌اند. هیات‌های تجاری مختلفی از این کشور به ایران آمده است و در آخرین مورد، گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان همراه با یک هیات بلندپایه اقتصادی به تهران آمد.

او با بیان اینکه برلین اشتیاق بسیاری برای بهبود و گسترش روابط با تهران دارد‏، ابراز داشت: علاوه بر اشتیاق آلمان به توسعه مناسبات اقتصادی با ایران‏، آنها علاقمند هستند روابط سیاسی‌شان را هم با تهران افزایش دهند تا بتوانند همکاری‌های خوبی با کشورمان داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا آلمان توان میانجی‌گری میان ایران و عربستان را دارد؟ بیان کرد: اینکه میانجی‌گری آلمان در خصوص بحران ایران و عربستان به نتیجه می‌رسد یا خیر؛ بستگی به اراده طرفین مناقشه دارد.

شیخ عطار با بیان اینکه تهران بارها اثبات کرده است آماده گفت‌وگو و تعامل برای حل سوتفاهم‌ها و مناقشه‌ها است، عنوان کرد: متاسفانه اراده بهبود و حل بحران‌های منطقه‌ای در عربستان وجود ندارد و هر وقت هم که این بحران‌ها به سمت حل‌و‌فصل پیش رفته است‏، با سنگ‌اندازی ریاض روبه‌رو شده است.

او اضافه کرد: متاسفانه اراده حل مناقشه‌های در نوآمدگان حاکم در نظام سیاسی عربستان وجود ندارد. آنها تحت‌تاثیر نومحافظه‌کاران آمریکایی هستند و همین مسئله موجب شده توهم‌هایی برای آنها ایجاد شود و از واقعیت‌ها دور شوند.

سفیر سابق ایران در آلمان با بیان اینکه تروریسم و بحران خاورمیانه نه تنها منافع آلمان بلکه منافع تمام کشورهای غربی را به خطر انداخته است، یادآور شد: تمام سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی از نقش مخرب عربستان در خاورمیانه گزارش می‌دهند و اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی غربی از نقش عربستان در حمایت مادی و معنوی از تروریسم سخن می‌گویند.

شیخ عطار در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش منفی ریاض در مسائل منطقه‌ای‏، به چه میزان احتمال فاصله‌گیری کشورهای غربی از عربستان وجود دارد؟ گفت: بسیاری از کشورهای غربی و از جمله آلمان‏، از مناسبات اقتصادی بسیار خوبی با عربستان دارند و از این رابطه دارای منفعت می‌شوند. فکر می‌کنم عواملی مانند همین مسئله موجب می‌شود فاصله‌ای میان آنها و عربستان ایجاد نشود، ولی آنها فشارهایی را ایجاد خواهند کرد.

او ادامه داد: البته عربستان از کشورهای غربی گله‌مند است و از آنها درخواست‌هایی دارد که غربی‌ها نمی‌پذیرند و همین موجب ایجاد اختلاف‌هایی میان آنها شده است.

قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه درباره نگاه آلمان نسبت به بحران سوریه اظهار داشت: در میان کشورهای اروپایی‏، از ابتدا آلمان در خصوص بحران سوریه مواضع معقولانه‌تری اتخاذ کرد. آنها بیش از آنکه به فکر تغییر نظام سیاسی سوریه باشند،‏ نگران از رشد تروریسم در این کشور بودند؛ هرچند که حامی بشار اسد نبوده‌اند.

سفیر پیشین ایران در آلمان تاکید کرد: با توجه به عدم ارتباط‌گیری آلمان با دولت سوریه یا گروه‌های معارضه و تروریستی در سوریه، شاید در این‌باره بازیگر موثری نباشند، اما می‌توانند بر روی متحدان غربی‌شان اثرگذار باشند.

شیخ عطار درباره نگاه آلمان به نقش‌ منطقه‌ای ایران تصریح کرد: آلمان‏، ایران را یک نقش‌آفرین مهم‏، موثر و قدرتمند می‌داند و حتی آنها در دوران تحریم هم ابراز تاسف می‌کردند که تحریم‌ها موجب می‌شود ایران نتواند از ظرفیت‌هایش برای حل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کند.

کد خبر : ۳۴۳۵۱۴