خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار رییس کمیته بین‌الملل دوما:

مسیر همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک ایران و روسیه بازگشت‌ناپذیر است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با رییس و اعضا کمیته بین‌الملل دومای روسیه دیدار و در خصوص همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این دیدار پوشکوف رییس کمیته بین‌الملل دوما صمن خوشامدگویی به علی اکبر ولایتی و هیات همراه و نقش و جایگاه ولایتی در جمهوری اسلامی ایران نقطه نظرات خود را در خصوص مسایل دو جانبه و منطقه‌ای بیان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری‌ها و ارتباطات دو کشور گفت: سابقه همکاری‌ها به ویژه پس از پیروزی انقلاب در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است و ما به صورت استراتژیک روابط با شرق به ویژه روسیه را به عنوان نگاه راهبردی مقام معظم رهبری این مهم را به دنبال می‌کنیم.

او تصریح کرد: همانگونه که ریاست محترم کمیته بین‌الملل دوما هم تاکید کردند باید گفت که دو کشور منافع بلند مدت و استراتژیک داشته و البته تهدیدات مشترکی را هم دارند.

مشاور مقام معطم رهبری در امور بین الملل افزود: یکی از نمونه‌ها و مصادیق منافع مشترک ایران و روسیه در موضوع سوریه هست که پیروزی در این میدان بسیار حیاتی بوده و می‌تواند منافع و تمامیت ارضی کشورهای منطقه مانند عراق و ترکیه را تامین و ثبات و صلح در منطقه را تامین نماید و افراط‌گرایی منطقه در حال گسترش به آسیای مرکزی و غرب چین است که همکاری‌های دو طرف می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی داشته باشد.

ولایتی در ادامه تصریح کرد: مسیر همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک دو کشور بازگشت‌ناپذیر بوده و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌ها حمایت‌ها و همکاری‌های خود را افزایش دهند.

او با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه حتی در دوران تحریم‌ها در زمینه‌های مختلف هسته‌ای، دفاعی و اقتصادی گفت: سفر رییس جمهور ایران به کشورهای ایتالیا و فرانسه سفر رییس جمهور چین به ایران را در هفته‌های اخیر مشاهده کردیم که در دوران پسا تحریم در حال گسترش بوده اما رابطه ایران و روسیه درازمدت و استراتژیک بوده و دو طرف در این زمینه اهتمام جدی داشته و باید گام‌های عملی را پیگیری نمایند و حجم روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی باید افزایش داشته باشد که زمینه‌های آن فراهم شده است.

سنایی هم در این دیدار ضمن تشکر از برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست گفت: دکتر ولایتی از شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار در ایران هستند و با سابقه طولانی در حوزه بین‌المللی به عنوان فردی شناخته شده همیشه از گسترش همکاری‌های روسیه و ایران حمایت می‌کنند و حتما می‌توانند در گسترش روابط تاثیرگذار باشند و امیدواریم با اهتمام دو دولت و حمایت‌های روسای جمهور دو کشور، این روند بیش از پیش ادامه یابد.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، علی اکبر فروزش و محمدحسین ملائک، معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک، علی چگنی‌زاده استاد دانشگاه و محمود شوری، کار‌شناس روسیه در این جلسه حضور داشتند و نقطه نظرات خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند.

کد خبر : ۳۴۳۵۸۹