خبرگزاری کار ایران

مطهری در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت آزادی بیان مطلوب نیست/ در استقرار عدالت اجتماعی موفق نبودیم

نماینده مردم تهران با اشاره به شعارهای استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی به عنوان ایده‌های اصلی انقلاب اعلام کرد: پس از حوادث سال ۸۸ شاهد بروز مشکلاتی در مسیر آزادی بیان بودیم که این مشکلات تا به امروز ادامه داشته‌است.

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با تاکید بر این‌که مهم‌ترین ایده و انگیزه انقلاب اسلامی در سال ۵۷ اسلام بوده‌ است، گفت: اگر بخواهیم همین بحث اسلام را به صورت جزئی‌تر بیان کنیم باید بگوییم اسلام در شعارهایی همچون عدالت، آزادی و آزادی بیان، استقلال فرهنگی، اخلاق و معنویت نمود می‌یابد.

او با بیان این‌که شعار استقلال یکی از شعارهای اصلی انقلاب بود، یادآور شد: در سال‌های پس از انقلاب، در بحث استقلال سیاسی موفق بودیم و در مسئله استقلال اقتصادی نیز به این معنی که خودمان برای کشورمان برنامه‌ریزی اقتصادی می‌کنیم، موفق هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت بحث استقلال فرهنگی، خاطرنشان کرد: در مسئله استقلال فرهنگی به‌طور نسبی موفقیت‌هایی داشتیم و این موفقیت‌ها به‌طور کامل محقق نشده‌است، چراکه هنوز برخی خودباختگی‌های فرهنگی نسبت به فرهنگ‌های بیگانه، به‌ویژه نسبت به فرهنگ غربی در جامعه ما وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به اهمیت شعار عدالت در گفتمان انقلاب اسلامی، اعلام کرد: در خصوص شعار و مقوله عدالت در برخی دوره‌ها موفقیت‌هایی داشتیم و در بعضی از دوره‌ها نیز وضعیت مساعدی به لحاظ عدالت و عدالت اجتماعی در کشور نداشتیم و در مجموع باید بپذیریم در این مورد آن‌چنان موفق نبودیم و همین شکاف طبقاتی که امروز در جامعه وجود دارد، نشان می‌دهد که در بحث عدالت اجتماعی وضعیت خوبی نداریم و دچار آسیب‌هایی نیز شده‌ایم.

مطهری در آسیب‌شناسی عدم موفقیت در دستیابی کامل به عدالت اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، گفت: هنگامی که عدالت نباشد، دو طبقه در جامعه به وجود می‌آید؛ یک طبقه محروم که با احساس محرومیت و عقده‌های روانی زندگی می‌کند و یک طبقه برخوردار که معمولاً پرتوقع شده و درنتیجه تعادل روانی جامعه به هم می‌خورد.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اهمیت بحث آزادی و آزادی بیان به عنوان یکی دیگر از شعارهای انقلاب اسلامی، یادآور شد: در بحث آزادی بیان دچار فراز و نشیب بودیم و در بعضی از دوره‌ها همچون دوره اصلاحات آزادی بیان در حد قابل‌قبولی بود و حتی در دولت نهم نیز به‌طور نسبی از آزادی بیان برخوردار بودیم اما همزمان با آغاز به کار دولت دهم و پس از حوادث سال ۸۸ شاهد مشکلاتی در مسیر آزادی بیان بودیم که این مشکلات تا به امروز نیز ادامه داشته‌است.

او اضافه کرد: فراموش نکنیم که دوره‌هایی مثل دوران جنگ به این دلیل که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، آن‌چنان قابل استناد نیست و درواقع نمی‌توان وضعیت آزادی بیان در دوران جنگ را ملاک قرار داد.

مطهری در پایان گفت: در دوران سازندگی نیز از آن‌جا که کشور درگیر سازندگی پس از جنگ و جبران خسارت‌های ناشی از آن بود، توجه‌ها بیشتر به سازندگی بود اما به‌طور کلی آزادی بیان در دوران سازندگی نیز به آن شکل مطلوب وجود نداشت.

کد خبر : ۳۴۳۷۲۴