خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

اجرای پروژه های کلنگ زنی شده 30سال طول می کشد/ پولی برای هواپیماهای خریداری شده پرداخت نخواهد شد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ما حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زنی شده در کشور داشته باشیم این در حالی است که اعتبار سالیانه کشور در حوزه عمرانی حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است که با این میزان اعتبار اجرای تمام طرح های مذکور حدود 30 سال طول می کشد.

 به گزارش ایلنا، علی لاریجانی که به شهر مقدس قم سفر کرده عصر امروز (پنجشنبه 15 بهمن ماه) در همایش آموزشگاه های آزاد فنی حرفه ای استان قم با تبریک به مناسبت ایام دهه فجر گفت: امیدوارم که همه مسئولان به روحیه ابتدای انقلاب که براساس فرمایش امام خمینی باید روی پای خود بایستیم، پایبند باشیم از طرف دیگر امروز که 37 سال از انقلاب اسلامی می گذرد نسل تازه ای در صحنه حاضر شده که آنها نیروهایی خلاق، تازه نفس و دارای علوم و فنون جدید هستند که این افراد ظرفیت های جدید را برای ما ایجاد کرده اند و ما باید از این ظرفیت ها صیانت کنیم تا بتوانیم از افکار آنها جهت اقتصاد و آبادانی کشوربهره بگیریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور در شرایط کنونی وارد یک دوره جدیدمی شود که لازم است مختصات این دوره جدید را بررسی و شناسایی کرد.

لاریجانی با ابراز تأسف از تعطیلی 5 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای در کشور یادآور شد: قطعا این مسئله خسارت بزرگی برای کشور است زیرا این آموزشگاه ها نه سربار دولت بوده و نه از منابع دولتی اعتبار دریافت کرده و خودشان همواره به صورت مردمی در جهت مهارت آموزی تلاش می کنند.

وی ادامه داد: در دوره ای در کشور مسئولان معتقد بودند که کارها همگی باید دولتی بوده و به دنبال فربه کردن بخش های دولتی بودند اما در شرایط کنونی دیگر این تفکر وجود نداشته و همه جریان های فکری کشور و تمام مسئولان تابع سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب برای اجرای اصل 44 قانون اساسی هستند که محور اصلی آن واگذاری کارها به مردم است.

رئیس قوه مقننه افزود: در دوره ای آیت الله صافی گلپایگانی مدتی دبیر شورای نگهبان بودند وانصافاً در دوره ایشان دقیق ترین نظرات از نظر شرعی و قانون اساسی و حتی از نظر ادبیات از شورای نگهبان دیده شد در آن زمان ایشان نامه ای به رئیس مجلس وقت نوشتند و در آن نامه استدلال کردند که استفاده از بیت المال برای اداره کشور باید بر اساس ضرورت باشد که متأسفانه در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: مفهوم این نامه آن بود که اگر می خواهیم ساختمان جدیدی بسازیم نگوییم که آیا ساخت این ساختمان کار خوبی است بلکه باید به ضرورت ساخت آن ساختمان توجه کنیم از این رو مسئله توجه به ضروری بودن امور از اهمیت بالایی برخوردار است که متأسفانه به علت توجه نکردن به این مقوله بخش های مختلف کشور مقدار زیادی گسترش یافته و فربه شده اند از طرفی دیگر عدم توجه به این موضوع موجب شد که امروز ما حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زنی شده در کشور داشته باشیم این در حالی است که اعتبار سالیانه کشور در حوزه عمرانی حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است که با این میزان اعتبار اجرای تمام طرح های مذکور حدود 30 سال طول می کشد.

لاریجانی تصریح کرد: قطعا اگر ما در گذشته به نامه آیت الله صافی گلپایگانی توجه می کردیم به میزان کنونی گرفتاری بودجه نداشتیم و اینقدر اتکا به نفت در کشور وجود نداشت.

وی بر لزوم حمایت از آموزشگاه های فنی و حرفه ای تأکید کرد و گفت: قطعا تا جایی که می شود باید کارها و امور را به این آموزشگاه ها واگذار کرد تا آنها نیز چرخه اقتصادی مطلوبی داشته باشند از طرف دیگر کشور در چند سال گذشته دچار مشکلات و گرفتاری هایی بود که در نهایت تحریم ها نیز به آن اضافه شد و این مسائل به رکود در کشور دامن زد اما امروز در حال ورود به فاز جدیدی هستیم که در سایه این مسئله باید مسائل و مقدمات در داخل کشور مورد حمایت قرار گیرد تا فضای سرمایه گذاری درست در کشور به وجود بیاید.

رئیسه قوه مقننه تصریح کرد: در شرایط کنونی با رفع تحریم ها و باز شدن اقتصاد وفراهم شدن فضای سرمایه گذاری بیشتر دیگر لازم نیست که کشور با چندین واسطه و به صورت گران نیازهای خود را تأمین کند به طوری که در سفر اخیر رئیس جمهور به فرانسه قرارداد 10 میلیارد دلاری برای خرید هواپیما منعقد شد اما قرار نیست که ما پول آن را پرداخت کنیم بلکه شرکت های خارجی در این حوزه سرمایه گذاری کرده و سود خود را در قالب اجاره به شرط تملیک دریافت می کنند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش فنی و حرفه ای در کشور گفت: قطعا با توجه به ورود تجهیزات و تکنولوژی های جدید به داخل کشور ما نیازمند یادگیری و قرارگیری تخصص های جدید دراین مسائل هستیم که این مسئله جایگاه برجسته سازمان فنی و حرفه ای را نشان می دهد.

لاریجانی افزود: برای توسعه و حمایت از بخش فنی و حرفه ای مسئولان این سازمان و دولت باید با هم اندیشی راه های گسترش این حوزه را تبیین کنند و مجلس نیز قطعا حمایت از آموزشگاه های فنی و حرفه ای را در دستور کار خود قرار داده است البته برای توسعه این بخش باید دورنمای جدیدی تدوین شود و ما به طور حتم پیشنهادات مطروحه و دورنمای مذکور را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی مجلس شورای اسلامی در حوزه فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: مجلس در سال گذشته مصوبه معافیت مالیاتی بخش فنی و حرفه ای را صادر کرد از طرفی دیگر یکی از مشکلات سازمان فنی و حرفه ای مسئله بیمه است که این موضوع به علت داشتن بار مالی نیازمند آن است که دولت برای تحقق و رفع مشکلات آن برنامه ریزی کند اما به طور حتم مجلس از ارائه پیشنهادات جدید از سوی سازمان فنی و حرفه ای برای گنجاندن آنها در لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه استقبال می کند اما قطعا این پیشنهادات باید برگرفته از نشست های تخصصی و کارشناسی و به صورت واحد و منسجم ارائه شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در بحث حمایت از آموزشگاه های فنی و حرفه ای باید به مسائل کلیدی و موضوعات مهمی که وضعیت این سازمان را متحول می کند، توجه کرد که موضوع ارائه تسهیلات بانکی و اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی بخشی از این راهکارها است که می توان از آنها به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اعلام وصول طرح تشکل سازمان نظام صنفی مهارت آموزی در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد البته مجلس موافق تشکیل این گونه سازمان های خصوصی است به شرطی که این نهادها جنبه حمایتی از بخش خصوصی داشته باشد نه اینکه این سازمان ها خود به اهرمی برای افزایش فشار و ایجاد بروکراسی بر این بخش ها تبدیل شوند.

در پایان این مراسم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی از تلاشگران و فعالان حوزه فنی و حرفه ای استان قم با ارائه لوحی تقدیر شد.

کد خبر : ۳۴۴۲۶۳