خبرگزاری کار ایران

امروز صورت گرفت؛

دیدار ظریف با وزیر خزانه‌داری انگلیس و مشاور امنیت ملی نخست وزیر

وزیر امور خارجه امروز با مشاور امنیت ملی نخست وزیر انگلیس دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه که به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم سوریه در لندن حضور دارد در ادامه دیدارهای پر شمار و پی در پی امروز با مارک لیال گرانت  مشاور امنیت ملی نخست وزیر انگلیس به گفت‌وگو نشست.در این نشست دو طرف درباره مسائل و بحران‌های منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

از آنجا که این نشست پشت درهای بسته انجام شد، پیش‌بینی می‌شود موضوع امنیت منطقه و به ویژه اوضاع پرتنش سوریه، یمن، عراق و لیبی از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوهای دوجانبه باشد.

همچنین ظریف پس از این دیدار، با جورج اوزبورن وزیر خزانه‌داری انگلیس دیدار و درباره راه‌های گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور و همچنین موانع موجود در برقراری روابط بانکی به گفت‌وگو نشسته است.

اگرچه این دیدار نیز به دور از چشم خبرنگاران انجام شد اما با توجه به صحبت‌های پیشین ظریف، پیش‌بینی می‌شود مواردی همچون چگونگی تعمیق روابط اقتصادی، تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انگلیس در ایران و رفع سریع ابهامات بر سر آغاز روابط کامل بانکی میان کشور، از محورهای اصلی گفت‌وگو باشد.

ابهامات موجود در از سرگیری روابط بانکی با کشورمان موجب شده است بانک‌های انگلیسی در هراس از احتمال مجازات وزارت خزانه‌داری امریکا شروع روابط بانکی را به تاخیر بیندازند به گونه‌ای  که با اینکه اتحادیه اروپا مجوز آغاز فعالیت‌های دو بانک ایرانی را در انگلیس صادر کرده است هنوز همکاری مشترک بانکی میان بانک‌های دو کشور به روال عادی بازنگشته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بر این اساس انتظار می‌رود ظریف در این دیدار همانگونه که در ملاقات با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد از وزیر خزانه‌داری انگلیس نیز بخواهد تا اطمینان را به بانک‌های انگلیسی برای از سرگیری همکاری با ایران برگرداند و دستگاه‌های مسئول در امریکا به ابراز شفاف آغاز اجرای برجام تاکید کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین قرار است امروز در نشست ناهار کاری با صاحبان مشاغل و مدیران ارشد شرکت‌های انگلیسی درباره چگونگی از سرگیری سریع روابط اقتصادی و مالی دو کشور ملاقات  کند.

پیش بینی شده است ظریف در این نشست سرمایه گذاران انگلیسی را به اغاز سرمایه گذاری در ایران ، انتقال فناوری و تولید مشترک محصولات صادرات محور ترغیب کند .

صبح امروز نیز وزیر امور خارجه کشورمان در صبحانه کاری مشترک با همتای انگلیسی خود که با حضور حبیب الله زاده کاردار کشورمان در لندن  و سایمون گس مدیر ارشد سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس و نماینده این کشور در امور پاکستان  و افغانستان برگزار شد علاوه بر مسائل منطقه ای به ویژه درباره راههای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور و موانع موجود گفتگو و تبادل نظر و در نشست خبری مشترک بخشی از نتایج دیدارهای خود را بیان کردند .

کد خبر : ۳۴۴۳۹۹