خبرگزاری کار ایران

جلودارزاده:

پسابرجام زمان مناسبی برای بازنگری نقش زنان در جامعه است

مشاور وزیر صنعت از تشکیل صندوق کارآفرینی زنان در برنامه ششم توسعه خبرداد و گفت: معاونت‌های وزارت صنعت، طرح‌های خود را برای افزایش اشتغال زنان در حوزه صنعت و معدن ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیلا جلودارزاده در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به نقش و جایگاه زنان در شرایط پسابرجام گفت: ما در 37 سال گذشته تمام فعالیت خود را برای ارتقا جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی انجام داده‌ایم اما هنوز به آرمان دلخواه خود نرسیده‌ایم و فکر می‌کنیم پس از برجام زمان خوبی برای تجدیدنظر در برنامه‌های اشتغال زنان و فعالیت‌های اقتصادی آنان است.

رئیس اتاق مدیران زنان با اشاره به نقش زنان در اقتصاد کشور گفت: فعالیت اقتصادی زنان سبب می‌شود که سرانه درآمد ناخالص در کشور بالا برود که در نهایت باعث رشد و رفاه اقتصادی در جامعه می‌شود.

مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که سبب تغییر مدل زندگی مردم و هجوم به شهرها نقش زنان در ارزش افزوده اقتصاد کشور کمرنگ یا محو شد که این مورد در دولت قبل با ایجاد موج فرهنگی اگر زنان مشغول کار شوند مردان بیکار می‌شوند تشدید شد.

اینکه ما تفکیک جنسیتی انجام دهیم و حق انتخاب را از زنان بگیریم علاوه بر اینکه سبب محدود کردن اختیارات فردی می‌شویم به توسعه کشور نیز ضرر خواهیم زد.

این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: هدف ما رونق اقتصادی کشور است و بر همین اساس تصمیم داریم که زنان را به عنوان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت کشور در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه سیاسی و اجتماعی مشارکت دهیم و به دنبال مشارکت حداقلی 30 درصدی زنان در عرصه سیاستگذاری هستیم. بر همین اساس ایجاد نهضت کارآفرینی از طریق تغییر و اصلاح الگوی تفکر را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: به طور کلی در دنیای امروز و نظام جمهوری اسلامی ایران منعی برای کار زنان وجود ندارد. بر همین اساس ما در وزارت صنعت معدن و تجارت تمام معاونت‌ها برنامه‌های خود را برای مشارکت 30 درصدی زنان ارائه دادند که ما آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرستادیم.

صندوق کار آفرینی

جلودارزاده افزود: از جمله پیشنهادهایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نقش آفرینی هرچه بیشتر زنان در حوزه صنعت و معدن پیشنهاد شده، ایجاد صندوق حمایت از توسعه کارآفرینی زنان است که با توسعه آن می توان دوران جدید اقتصاد ایران را به سمت بهبود پیش برده و اقتصاد را شکوفا کنند.

او تصریح کرد: با توجه به وجود ۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار جویای کار، نقش آفرینی صندوق حمایت از توسعه کارآفرینی زنان می تواند معضلات کشور را حل کند، این در شرایطی است که در ۳۷ سال اخیر، تلاش برای جامعه ایده آل اسلامی و نقش آفرینی زنان در آن بسیار صورت گرفته است اما باید تلاش شود که به نقطه مورد نظر برسیم، بنابراین بعد از برجام فرصت خوبی است که بتوان این نقش را در دوران جدید اقتصاد ایران مورد بازنگری قرار داد.

جلودار زاده خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی اکنون مانع از رسیدن به اهداف اقتصادی در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۴ شده است؛ همانطور که براساس آسیب شناسی صورت گرفته، زنان در اقتصاد نقش کمی داشته اند و متاسفانه نتوانسته اند، مسائل را آنطور که برای آنها متصور است، حل و فصل کنند، این درحالی است که در هیچ کجای قانون، منعی برای حضور و فعالیت زنان در عرصه اقتصاد، صنعت و تجارت دیده نشده است.  

او اظهار داشت: یکی از دلایلی که تاکنون نتوانسته ایم به اهداف از پیش تعیین شده در افق ۱۴۰۴ دست یابیم، این است که زنان به اندازه کافی در اقتصاد ایران فعال نبوده اند در حالی که حضور زنان در اقتصاد منجر به افزایش درآمد سرانه و سطح رفاه خانوارها می شود.

به گفته جلودارزاده، در دنیای امروز منعی برای اشتغال زنان در هر شغل و حرفه ای وجود ندارد، این در حالی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ما برای رسیدن به سطح استاندارد حضور ۳۰ درصدی زنان در  اقتصاد برنامه ریزی کرده ایم و تلاش های دو ساله دولت هم نشانگر این است که ما خواستار دستیابی به این هدف هستیم. 

کد خبر : ۳۴۴۷۲۸