خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار معاون نخست‌وزیر قزاقستان:

نقش قزاقستان در تحقق دستاوردهای پرونده هسته‌ای را فراموش نمی‌کنیم

معاون نخست‌وزیر و وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان و وزیر خارجه کشورمان مسائل دو جانبه و راه‌های گسترش مناسبات دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در دیدار «آست ایسکشف» معاون نخست‌وزیر و وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان با اشاره به روابط دو کشور اظهار کرد: روابط متینی با قزاقستان داریم و نقشی که قزاقستان در تحقق دستاوردهای دیپلماتیک پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای را فراموش نمی‌کنیم و قزاقستان همواره نقشی سازنده در مسائل منطقه ایفا کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ما از حضور تجار و صاحبان صنایع قزاقستان استقبال کرده و برای تقویت روابط همه‌جانبه دوجانبه دو کشور اهمیت زیادی قائلیم. ما سفر رییس‌جمهوری قزاقستان در اوایل اردیبهشت ماه سال آینده را سرآغاز یک مرحله جدیدی از مناسبات دو کشور قلمداد می‌کنیم و امیدواریم مقدمات سفر رییس جمهوری قزاقستان را سفیران دو کشور آماده کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما ظرفیت‌های فراوان ترانزیتی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی را از طریق بندر عباس و بندر چابهار فرار روی دو کشور متصور هستیم و در این راستا شرکت‌های ایرانی از طریق خلق فرصت‌های متعدد، آمادگی مساعدت به قزاقستان را دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما امیدواریم که بخشهای خصوصی و دولتی قزاقستان از ظرفیتهای خصوصی و دولتی ایران هر چه بیشتر از نزدیک با پتانسیلهای جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند و کارشناسان و مقام‌های دوکشور زمینه های ارائه تسهیلات و تضمین‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران دو کشور در پروژه‌های مورد نظر، آسان‌تر سازند.

ظریف با تاکید بر لزوم اجرایی کردن تمامی تصمیم‌های روسای جمهور دو کشور در سفر قبلی به آستانه خاطرنشان کرد: ما هیچ محدودیت و مانعی برای گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و آلماتی نمی‌بینیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از گسترش همکاری‌های بانکی اظهار کرد: بعد از توافق برجام موانع قانونی برداشته شده ولیکن اراده دولتمردان کشورها در این میان می‌تواند مشوق تقویت همکاری‌های بانکی و اقتصادی دو کشور شود. هم‌چنین از توسعه مراودات و همکاری‌های استانی و کشت فراسرزمینی استقبال و خواهان رایزنی‌های بیش‌تر برای تحقق این امور شد.

وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان اظهار کرد: ما به جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پیروزی‌های دیپلماتیک در رفع تحریم‌ها تبریک می‌گوییم و ما هیچ‌گاه روابطمان را مبنی بر مولفه‌های لرزان قرار نداده‌ایم و هیات همراه ما در راس هیات 250 نفره تجار و صاحبان صنایع برای بررسی سرمایه‌گذاری جدید و چشم‌انداز مراودات نوین به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده‌ایم.

او افزود: شرکت‌های قزاقی در بندرعباس حضور فعال دارند و آمادگی داریم با برقراری خط راه‌آهن ایران و قزاقستان، مراودات ترانزیتی را بیش از پیش گسترش دهیم و از طریق قزاقستان به‌عنوان مرکزیت دسترسی به مناطق آسیای دور به‌ویژه به بازارهای چین ارتباطات ریلی را گسترش دهیم.

«آست ایسکشف» با اشاره به مشارکت قزاقستان در زمینه ساخت واگن قطار خواهان افزایش همکاری مشترک با طرف ایرانی شده و افزود: قزاقستان علاقمند است در حوزه‌های توریست، آموزش، همکاری‌های فرهنگی، همکاری‌های فیمابین را تقویت کنیم و هیات ما متشکل از استانداران و معاونان وزیران مختلف ظرف دو روز آینده با وزیران کشاورزی، صنعت و تجارت و اتاق بازرگانی ایران با تجار و همتایان ایرانی تبادل نظر خواهیم داشت و هدف اصلی از این سفر رفع موانع بر سر راه تمامی شقوق همکاری‌های بانکی و اقتصادی دو کشور است.

کد خبر : ۳۴۴۹۷۱