خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم جایزه کتاب سال:

مخالف را به معاند تبدیل نکنیم/ نمی‌توان همه را در یک اندیشه خاص قرار داد

رییس جمهور اظهار داشت: هر کسی دارای اندیشه و فکر خاص است و ما نمی‌توانیم همه را در یک اندیشه و فکر خاص قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم سی و سومین دوره جایزه کتاب سال که عصر امروز با حضور نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد؛ با بیان اینکه بسیار خوشحالم در روز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع شما اصحاب قلم و فرهیختگان جامعه هستم، اظهار داشت: در تاریخ علم و در تاریخ دانشگاهی کشورمان، کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد. ممکن است امروز در برخی از کشورها، روزنامه، مجله، رساله و مقاله بسیار تاثیرگذار باشد و در کشور ما نیز چنین است، اما در تاریخ علم کشورمان، همواره کتاب جایگاه خاص و ویژه دارد.

او با بیان اینکه افتخار ما این است که معجزه پیامبرمان کتاب است و یکی از نام‌های قرآن، کتاب است، متذکر شد: ما دارای کتاب آسمانی هستیم که شروع آن با خواندن و قرائت است و افتخار می‌کنیم به دینی که همواره ما را به علم و دانش دعوت کرده است و برای علم مرزی نشناخته است؛ چنانچه برای هنر و اخلاق نیز مرزی وجود ندارد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دین اسلام گفت: دین ما همان دینی است که به ما گفت هر جا حکمت و دانش و معرفت است، به دنبال آن باشید.

روحانی با یادآوری خاطراتی از انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما در آستانه جشن‌های انقلاب هستیم اما هنوز در بسیاری مفاهیم اتفاق نظر وجود ندارد، لذا لازم است انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم.

رییس جمهور این پرسش را مطرح کرد که چه کسی انقلابی است و انقلابی بودن چیست؟ و افزود: همه ما برای استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی به خیابان آمدیم، اما هنوز لازم است درباره آزادی بگوییم و بنویسیم و آن را تفسیر کنیم و هنوز هم درباره استقلال و جمهوریت نظام سخن بگوییم.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: البته همیشه نظرات مختلف و همچنین منتقدان وجود دارند و عیبی هم نیست، اما باید کاری کنیم مخالف، معاند نباشد. هر کسی دارای اندیشه و فکر خاص است و ما نمی‌توانیم همه را در یک اندیشه و فکر خاص قرار دهیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اساسا اگر کلمه اختلاف، به معنای تضارب آرا باشد و نظری نقد شود، باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود، گفت: افتخار می‌کنیم متعلق به کشوری هستیم که از دیرباز اهل کتاب و کتابخانه بوده است.

او با بیان اینکه اگر به قرن‌های قبل برگردیم، جوامع ما دارای افتخارهای عظیم بودند، گفت: ما حتی در برخی کشورهای همسایه و در بعضی شهرهای هندوستان کتابخانه‌هایی داریم و چندین جلد کتاب خطی به زبان فارسی در آنها وجود دارد که این موضوع نشان می‌دهد مردم اهل فکر و اندیشه بودند.

رییس جمهوری با ذکر این نکته که  در  اقتصاد، شاخص‌های روشنی در رونق اقتصادی تا رشد اقتصادی و تورم بیکاری  و ده‌ها شاخص دیگر داریم؛ یادآور شد: امروز نیز یکی از شاخص‌های توسعه کشور کتاب و کتابخوانی است و بی‌تردید کتاب می‌تواند از شاخص‌های رشد جامعه در همه بخش‌ها باشد.

روحانی به سخنان جنتی در مورد وضعیت نشر و کتاب اشاره و تصریح کرد: آن‌طور که وزیر ارشاد بیان کرد حال کتاب و طبع و فروش آن چندان خوش نیست، اگر حال کتاب خوش نباشد، یعنی در مسیر رشد و تعالی جامعه با مشکل مواجه هستیم. چرا در نشر و طبع و نوشتن کتاب و در خواندن کتاب امروز دچار مشکل هستیم و چرا تیراژ کتاب پایین است؟ وقتی تیراژ کتاب پایین است، ناشر، مولف و کتابفروشی‌ها دچار مشکل می‌شوند، با این وضعیت چطور باید جامعه را به کتابخوانی تشویق کرد؟

او با بیان اینکه کتاب باید در صحنه رقابت قرار گیرد، اظهار داشت: همه باید برای این مسیر رقابت تشویق شوند. این رقابت نه رقابت در سطح کشور، بلکه رقابت در سطح منطقه و سطح جهان باید باشد.

رییس دولت یازدهم با بیان این موضوع که یک زمانی وقتی کتابی از یک نویسنده در مصر و قاهره منتشر می‌شد، بلافاصله در قم به دنبال ترجمه و خواندن و ترجمه و تفسیر آن بودند، گفت: امروز هم اگر وارد رقابت نشویم، نمی‌توانیم وارد مرحله‌ای قرار بگیریم که کتاب ما تحول‌آفرین باشد.

رئیس جمهور افزود امروز از برکت فضای جدید و مجازی، تتبع و جست‌وجو آسان شده است، اما آیا تالیف و سخنِ نو گفتن و تولید علم و گفتنِ اندیشه نو،  در حال افزایش است؟

روحانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تالیف و سخن نو گفتن و تولید علم افزایش پیدا کند، باید فضا را در جامعه باز کنیم. باید نقاد برای آینده زندگی خود نگرانی نداشته باشد و فضای جامعه به گونه‌ای باشد که نقاد نه خوفی دارد و نه ترسی.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: باید فضای پژوهشگاه و دانشگاه و فضای طبع و تحقیق را بازتر کنیم و همه را تشویق کنیم و قبول کنیم که هیچکس در بیانِ نظر معصوم نیست. هر سخنی می‌تواند نقد یا کامل شود و در فضایی می‌توانیم نقد و صحبت کنیم که هیچ کس به فکر حذف دیگری نباشد.

روحانی با بیان اینکه همه مردم، همه افکار و جناح‌ها در سایه تحمل باید بتوانند همدیگر را تحمل کرده و از افکار هم استفاده کنند، اظهار داشت: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که یک گروه از حذف دیگران لذت ببرند، در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود. جوامعی به پیشرفت رسیدند که نقد و نظر در آن آزاد بوده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یاداور شد: اکنون در آستانه انقلابی هستیم که شعارش آزادی بوده و آزادی نقد افتخارمان بوده است. باید از همان مدرسه دانش‌آموزانمان را در فضای آزادی نقد و نظر قرار دهیم.

او گفت: اگر دانش‌آموز، معلم، و مردم قوای حاکم را نقد کنند، آن جامعه در مسیر تعالی خواهد بود. ما خواندن کتاب و تشویق به کتاب را باید از مدرسه آغاز کنیم و اگر دانش‌آموز را تشویق به کتابخانه کردیم، می‌توان جامعه را به سمتی هدایت کرد که کتاب جزو سبد ضروریات خانواده باشد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: اگر مردم را به سمت کتاب هدایت کنیم، وضع نشر کتاب و نشر می‌تواند نجات یاید.

روحانی در قسمت دیگر سخنانش به موضوع انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: در آستانه روز مهم و سرنوشت‌ساز 7 اسفند در تاریخ سیاسی‌مان هستیم و شما اصحاب قلم و اندیشه باید همه مردم را تشویق کنید پای صندوق آرا بیایند، ولو اینکه شرایط از دید شما وضعیت صد در صد ایده‌آل نباشد. اگر همه مردم پای صندوق رای بروند، سرنوشت زیباتری برای کشور رقم خواهند خورد.

رییس جمهور با بیان اینکه دو انتخابات مهم در پیش داریم، تاکید کرد: در یک روز دو انتخابات داریم، یکی برای گزینش نمایندگان مجلسی که می‌خواهند رهبر آینده را انتخابات کند و دیگر انتخاب کسانی که می‌خواهند قوانین لازم را برای جامعه تدوین کند. ان‌شاءالله همه ما در این رسالت موفق خواهیم بود و برگ زرین دیگری بر تاریخ خود خواهیم افزود.

کد خبر : ۳۴۴۹۷۷