خبرگزاری کار ایران

پاسخ جنگنده آمریکایی به اخطار پدافند هوایی؛

خطری برای شما نداریم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وقایع روز دستگیری تفنگداران آمریکایی در اطراف جزیره فارسی در خلیج فارس، گفت: موشک‌های پدافند هوایی برای شلیک به سوی جنگنده‌های آمریکایی فعال شده بود.

به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی یکشنبه شب در گفت‌و‌گوی تلویزیونی با بیان اینکه پس از دستگیری تفنگداران آمریکایی، پست فرماندهی نیروی دریایی سپاه این اتفاق را به ما اعلام کرد، گفت: در‌‌ همان لحظه تمامی سامانه‌های راداری و موشکی ما فعال شده بود و ما آماده شده بودیم. 

او در ادامه افزود: دقایقی بعد سه فروند F۱۸، یک هواپیمای کنترل راداری و یک هواپیمای گشت دریایی به منطقه نزدیک شدند و ما فهمیدیم هدف آن‌ها چیست و به آن‌ها اخطار دادیم اما آن‌ها با قلدری به ما پاسخ ندادند. 

اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی آن‌ها فهمیدند موشک‌های ما آماده شلیک است لیدر آن‌ها با ما تماس گرفت و گفت ما می‌خواهیم قایق‌های خود را نجات دهیم، در حالیکه با هواپیمای F۱۸ نمی‌توان قایق را نجات داد، آن‌ها برای پوشش هوایی و قلدری آمده بودند اما ما هم از بندرعباس و بوشهر به آن‌ها اخطار دادیم و ۱۰، ۱۲ سامانه موشکی را آماده شلیک کرده بودیم. ما همچنین مسیر هواپیماهای مسافربری خود را نیز تغییر داده بودیم تا خطری متوجه آن‌ها نشود. 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم با اشاره به اینکه هواپیمای آمریکایی وقتی متوجه فعالیت ما شدند، گفتند ما خطری برای شما نداریم، افزود: آن‌ها از ما خواستند که از وضعیت تفنگداران آن‌ها اطلاعاتی بدهیم و ما گفتیم شما حق ورود به آسمان ایران را ندارید و با تفنگداران آمریکایی نیز طبق قوانین بین المللی رفتار می‌شود. 

اسماعیلی در پایان گفت: آن‌ها هم محدوده ما را ترک کردند البته به گشت زنی‌های خود ادامه دادند و سامانه موشکی ما هم تا صبح روشن بود تا مبادا آن‌ها دست به اقدامی علیه کشورمان بزنند.

کد خبر : ۳۴۵۱۱۹