خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز اروپا و آمریکای دفتر مطالعات وزارت خارجه:

آمریکا در رقابت با اروپا برای تعامل تجاری با ایران، قافیه را باخته‌ است

رییس مرکز اروپا و آمریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، تأکید کرد: ایران و اروپا به یکدیگر نیاز دارند و اکنون می‌بینیم که اروپایی‌ها برای نزدیکی با ایران در حال کنار گذاشتن سیاست‌های آمریکا علیه ایران هستند.

به گزارش ایلنا، سیدوحید کریمی در مورد برگزاری اولین دوره مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در سطح بالا و سفر هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در روز دوشنبه، گفت: نیاز ایران و اروپا به یکدیگر متقابل است و آن‌ها در حال حاضر علاقمند هستند که در زمینه‌های مختلفی علاوه بر مسائل اقتصادی و سیاسی با ایران گفت‌وگو کنند، چنان که آن‌ها جهت رایزنی و گفت‌وگو در مورد مسائلی مانند هنر، موسیقی و سینما ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

این کار‌شناس مسائل اروپا با بیان اینکه گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا پیش از این بیشتر معطوف به مسائلی مانند تروریسم یا مسائل هسته‌ای بود ولی اکنون حوزه این رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌ها گسترش پیدا کرده است، ‌ادامه داد: چندی پیش آقای ترامپ، یکی از کاندیداهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که «ما پول‌های ایران را آزاد کرده‌ایم ولی اکنون اروپایی‌ها در حال تجارت با ایران هستند». این سخن آقای ترامپ نشان دهنده این موضوع است که آمریکایی‌ها خود می‌دانند که در موضع تعامل تجاری با ایران قافیه را در رقابت با اروپایی‌ها از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به سیستم‌های حکومتی برخی از کشورهای منطقه نقد دارند و در همین چارچوب تمایل دارند که بیشتر با ایران در تعامل باشند، ادامه داد: البته برخی از آمریکایی‌ها از جمله شخص اوباما نیز علاقه‌مند هستند که با ایران کار کنند و شرکت‌های تجاری آمریکایی با ایران تعامل داشته باشند ولی کنگره آمریکا چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد.

این کار‌شناس مسائل اروپا که با رادیو گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه ما از فضای به وجود آمده باید از تبحر و دیپلماسی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه انتخابات باعث افزایش قدرت دیپلماسی کشوردر عرصه بین‌المللی خواهد بود و ما ان‌شاءالله در انتخابات هفتم اسفند شاهد حضور باشکوه مردم در این صحنه خواهیم بود، چراکه برای طرف مقابل نیز این حضور مهم است.

کد خبر : ۳۴۵۱۹۸