خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جابری انصاری مطرح شد؛

پاسخ جابری انصاری به ادعای نبویان/ آمادگی انگلستان برای صدور روادید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت انگلیس در از آمادگی خود برای صدور روادید طی سه هفته آینده در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، صادق حسین جابری‌انصاری در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران در باره سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه گفت: روابط میان ایران و روسیه مستحکم، همه‌جانبه و در همه زمینه‌های مختلف است و رفت‌و آمدها در این سطوح امری عادی است که به صورت مستمر ادامه دارد.

او با یادآوری اینکه سفر ولایتی به دعوت موسسه تحقیقات بین‌المللی استراتژیک روسیه انجام شده است، اظهار داشت:  در این سفر دیدارهایی در سطوح عالی هم انجام شد و در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی‌هایی انجام گرفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: روابط تهران و مسکو رو به پیشرفت است و ادامه خواهد داشت.

جابری‌انصاری در باره وضعیت پناهندگان ایرانی هم تصریح کرد: پیگیری حقوق اتباع ایرانی از جمله وظایف وزارت امور خارجه است و تمام نمایندگی‌های ما در این باره اقداماتی انجام داده‌اند.

او افزود: مسئله انسانی پناه‌جویان به هر دلیلی که آنها رفته‌باشند و در خواست پناه‌جویی داده باشند مورد اهتمام ما است و امیدواریم زمینه تسهیل بازگشت آنها فراهم شود.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه درباره برخی ادعاها مبنی بر قطع کمک‌های ایران به حماس خاطر نشان کرد: ایران از ابتدای انقلاب حمایت از ملت فلسطین از جمله سیاست‌های خود قرار داده و مستمراً هم دراین باره اقداماتی انجام داده است و در این مسیر حمایت‌های گسترده‌ای هم از گروه‌های مقاومت که دارای پشتوانه‌ مردمی بوده‌اند داشته است.

جابری‌انصاری تاکیدکرد: ما قصد ورود به جزئیات این مسئله را نداریم و نباید به اینگونه خبرسازی‌ها هم اعتنا کرد.

خبرنگاری گفت که محمود نبویان به نقل از یکی از معاونان وزارت اطلاعات مدعی شده است که در میان بازرسان آژانس دو جاسوس حضور داشته‌اند که جابری انصاری در واکنش به این مسئله ابراز داشت: این مسئله متوجه وزارت اطلاعات است، ولی به طور کلی از ابتدای موضوع هسته‌ای ما نسبت به عدم سوء‌استفاده از عناوین بین‌المللی برای بهره‌برداری و استفاده‌های خاص حساسیت داشته‌ایم و با دقت هم این مسئله را مورد پیگیری قرار داده ودر موارد خاص هم اعمال کرده‌ایم و به نتایجی هم رسیده است.

او اضافه کرد: در این باره هم باید سازما‌ن‌های ذیربط یعنی سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات پیگیری کنند و این مسئله را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص سفر فدریکا موگرینی به ایران در بهار سال آینده بیان کرد: آنچه قطعی است سفر خانم اشمیت است که امروز و فردا مذاکراتی در تهران با همتایشان خواهند داشت.

جابری‌ انصاری با اشاره به مذاکرات سطح عالی عنوان کرد: میان ایران و اتحادیه اروپایی توافق‌هایی برای مذاکرات دوجانبه صورت گرفته که به صورت متناوب و به مدت ۶ ماه یکبار در تهران و بروکسل برگزار می‌شود و همه زمینه‌های مشترک را در بر می‌گیرد.

او با بیان اینکه در آغاز هفته آینده شاهد سفر محمدجواد ظریف به بروکسل خواهیم بود، یادآور شد: این سفر در چارچوب توافق‌های ایران و اتحادیه اروپا است که البته همکاری‌های آینده ایران و بلژیک در دستور کار جانبی آن قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست سه نماینده کنگره برای نظارت بر انتخابات ایران هم گفت: در نگاه اولیه این اقدام یک اقدام سیاسی تبلیغی و با هدف جنجال‌آفرینی است؛ نکته دوم اینکه ایران با هر گونه دخالت خارجی مخالف است استقلال ایران دستاورد بزرگ ملت ایران است و دولت و ملت ایران هیچگاه آن را از دست نمی‌دهد.

جابری‌انصاری با اشاره به وجود کمیته‌ای در ایران به منظور بررسی در خواست روادید حضور در ایران توسط آمریکایی‌ها، اظهار داشت: مسئله درخواست روادید مردم آمریکا برای حضور در ایران توسط کمیته‌ ویژه‌ای در ایران بررسی می‌شود و این درخواست‌ها هم در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به آن پاسخ داده خواهد شد.

او درباره احتمال تبادل سفیر با انگلیس در پی سفر ظریف به لندن نیز تصریح کرد: سفر آقای ظریف به لندن برای شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به مردم سوریه انجام شد، ولی در کنار آن مجموعه اقدامات و گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌های مثبتی با مقام‌های انگلیسی هم صورت گرفت.

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت انگلیس در این رایزنی‌ها از آمادگی خود برای صدور روادید طی سه هفته آینده در تهران خبر داد و در خصوص مسائل دو جانبه و چند جانبه گفت‌وگوهای خوبی هم انجام شد.

جابری‌انصاری با بیان اینکه چگونگی سطح روابط دو کشور بستگی به مسائل مختلفی از جمله قانون مجلس و ضوابط دیگر دارد، تصریح کرد: تا این لحظه تصمیم‌گیری برای تبادل سفیر صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا کشوری به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در شرایط قطع روابط سیاسی یک سازوکاری برای پیگیری منافع کشور‌ها شکل می‌گیرد، که آن دفتر حفاظت از منافع و انتخاب یک کشور به عنوان حافظ منافع است، اما این مسئله خود به خود شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر تصمیم یک کشور هم نیست اگر هر دو کشور تصمیم‌ بگیرند که منافعی وجود دارد یکی از آن منافع مسائل اتباع آن کشور‌هاست، ضرورت این منافع اقتضا‌ می‌کند تا دفتری در این خصوص شکل بگیرد.

او افزود: هنوز چنین توافقی صورت نگرفته و در صورت تصمیم‌گیری برای انتخاب کشوری به عنوان حافظ منافع این مسئله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص بازگرداندن خاوری به کشور ابراز داشت: این موضوع توسط اینترپل در دست پیگیری است. البته تغییر انجام شده در این خصوص همکاری بهتر دولت کاناداست که به دلیل تغییر دولت و سیاست‌های جدید این کشور است که البته این مسئله بیشتر در خصوص اتخاذ مواضع بوده تا اقدام عملی اما ما امیدواریم که دولت کانادا که قطع‌کننده روابط بوده است، با اقداماتی تغییرات را نشان داده و حسن‌نیت خویش را نشان دهد.

جابری‌ انصاری درباره حضور وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ هم عنوان کرد: برای حضور در این اجلاس از عالی‌ترین سطوح دعوت انجام شده است و در این اجلاس آقای ظریف شرکت خواهند کرد؛ همچنین در حاشیه اجلاس برگزاری مذاکرات بین‌المللی سوریه در تداوم مذاکرات وین در حال پیگیری است که در صورت انجام آن شاهد حضور آقای ظریف خواهیم بود.

او درباره سفر نخست‌وزیر یونان به تهران یادآور شد: روابط تهران و آتن از حلقه‌های روابط متمایز میان ایران با کشورهای دیگر بوده است. در دولت فعلی یونان هم روابط دو کشور شاهد دوره‌ جدیدی از روابط و همکاری‌ها بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم طی این سفر و مجموع رایزنی‌ها در زمینه رشد و افزایش همکاری‌های دو کشور در مرحله پسا برجام فراهم شود، گفت: قطعا روابط ایران با یونان در تمام مراحل پس از انقلاب مورد توجه ما برای گسترش با کشورهای اروپا در دوران پسابرجام است.

جابری‌ انصاری درباره مسئله حج نیز اظهار داشت: حج یک مسئله دینی و عبادی است که نباید با مسائل سیاسی و اختلاف‌ها با عربستان در هم تنیده شود.

او افزود: حج یک امر واجب دینی است و میزبانی آن افتخاری است که نصیب دولت عربستان شده است، ولی این میزبانی نیازمند اقتضائاتی است و امیدواریم دولت ریاض آن اقتضائات را رعایت کند و به آنچه که گفته پایبند باشد و براساس روال معمول اقدامات مرتبط با حج فراهم شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در خصوص آخرین پیگیر‌ی‌های صورت گرفته در ارتباط با فاجعه منا تصریح کرد: فاجعه منا در وجدان ملت ایران و سیاستمداران ما خاتمه نمی‌یابد. منا فاجعه انسانی بزرگی بود که بخاطر سوءمدیریت دولت عربستان رخ داد و پس از آن ایران چه از طریق مجاری دو جانبه و چه از طریق گفت‌وگو با ملت‌های منطقه این مسئله و ضرورت‌های پذیرش مسئولیت‌ها را پیگیری کرده است.

جابری‌ انصاری با بیان اینکه موفقیت‌ این تلاش‌ها در تغییر سیاست‌های عربستان است، خاطر نشان کرد: ما همچنان این مسئله را مورد پیگیری قرار می‌دهیم، ولی چون این مسئله در یک کشور دیگری صورت گرفته از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است این مسئله در عربستان رخ داده است و آن‌ها باید سیاست‌هایشان را تغییر بدهند و زمینه را برای رفع این مشکل انسانی فراهم کنند.

او ادامه داد: متاسفانه دولت عربستان همانطور که در مسائل منطقه‌ای سیاست‌های خاص و یک‌جانبه را دنبال می‌کند، مسئولیت‌های خود را هم در این باره به عنوان دولت میزبان نپذیرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی از نگرانی‌های کشورهای عربی در خصوص برجام هم گفت: برجام علیه هیچ کشوری در جهان و همچنین خلاف منافع دولت‌های همسایه نیست، ولی متاسفانه برخی از دولت‌های همسایه به خاطر ضعف‌های داخلی و منطقه‌ای خود مواضع دشمنانه‌ای نسبت به برجام اتخاذ کرده‌اند.

جابری‌انصاری تاکید کرد: آنها احساس می‌کنند با توافق هسته‌ای و بهبود فضای تنفسی ایران خطراتی برایشان ایجاد می‌شود. دعوت جمهوری‌ اسلامی ایران پایان دادن به این برداشت‌های اشتباه است و اگر آنها مشکلاتی دارند، باید به صورت واقعی آن را حل کنند؛ نه آنکه آن‌ها این مسائل را به خارج و ایران منتسب کنند. این سیاست‌ عقیم است و موجب ضرر برای آنها خواهد شد. ما به دنبال منافع همه ملل منطقه هستیم و سیاست‌های ایران بر این اساس دنبال می‌شود.

او در خصوص احتمال حمله نظامی عربستان و ترکیه به سوریه نیز اظهار داشت: بحران سوریه نتیجه دخالت‌ برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تحمیل نظراتشان به دولت و ملت سوریه است و آنچه باعث تشدید آن شده، راه‌ حل آن محسوب نمی‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران معتقد است هر گونه اقدامی در این باره باید با توجه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور دستخوش بحران باشد، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم هر گونه اقدامی خارج از هماهنگی با دولت‌های دستخوشِ بحران می‌تواند منجر به تشدید آن بحران‌ها شود.

به گزارش ایلنا، جابری‌ انصاری درباره آخرین تحولات مذاکرات یمن نیز خاطر نشان کرد: دوره‌هایی از گفت‌وگو با هماهنگی سازمان ملل و نماینده دبیر کل برگزار شده، اما به خاطر سیاست‌های مبتنی بر دخالت برخی کشور‌ها در امور یمن متاسفانه به نتیجه نرسیده است، هر چند در این خصوص گام‌هایی برداشته شده است.

او اضافه کرد: ایران در خصوص بحران یمن تاکید داشته است به ادامه بحران تنها به تشدید تروریسم و گروه‌های تروریستی منجر می‌شود و این مسئله نه تنها یمن بلکه منشاء بی‌ثباتی و تهدید صلح منطقه‌ و جهان خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشروی گروه‌های تروریستی در جنوب یمن ابراز داشت: تحولات اخیر یمن در خصوص پیشروی گرو‌ه‌های تروریستی نشانه‌ای از درستی نظر ایران است و ضروری است همه گروه‌های یمنی بدون خودخواهی و پیش‌شرط‌های غیرقابل تحقق و بدون تاثیرپذیری از دولت‌های همسایه برای آینده کشور خود و صلح و ثبات پیگیری‌های جدی موضوع‌ها را در دستور کار خود قرار دهند، زیرا ادامه وضعیت بحرانی کنونی به تشدید ترورسیم منجر می‌شود واین تهدیدی برای همه دولت‌ها است.

جابری‌ انصاری در خصوص قادر نبودن سازمان صلیب‌سرخ جهانی برای ارائه خدمات انسانی در غزه نیز بیان کرد: در ادامه سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی و محاصره غزه امکان کمک‌رسانی‌های بین‌المللی در این منطقه فراهم نشده است و این لکه ننگی بر پیشانی اسرائیل است که مانع از کمک‌رسانی می‌شود.

او با یادآوری ضرورت همبستگی کشورهای اسلامی عنوان کرد: دولت‌های اسلامی در برابر این سیاست‌ها مسئولیت دارند و امیدواریم آنها در قالب یک سیاست و احد به جای تمرکز به اختلاف‌های درونی و تن دادن به خواست‌های اسرائیل به اولویت‌های جهان اسلام توجه کنند؛ جمهوری‌ اسلامی ایران نیز در این باره آماده همکاری با کشورهای اسلامی از طریق اجلاس فوق‌العاده سازمان‌ همکاری‌های اسلامی است.

جابری‌انصاری در ابتدای این نشست نیز فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و در پایان نشست خود هم شعر «تنفس صبح» از قیصر امین‌پور را برای خبرنگاران خواند.

کد خبر : ۳۴۵۲۲۰