خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام خامنه‌ای در همایش اعتماد ملی:

علیرغم شرایط نامطلوب، اصلاح‌طلبان فعالانه در انتخابات فعال هستند

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام گفت: هرچند شرایط انتخاب مطابق موازین عدالت نبوده و نیست، اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌‌الاسلام هادی خامنه‌ای در همایش حزب اعتماد ملی اظهار داشت: در آستانه یکی ار انتخاب‌های مهم تاریخ هستیم که علاوه بر خصوصیت مشترک انتخاب‌های مکرر پس از انقلاب، این بار شرایط ویژه‌ای وجود دارد و خواهد داشت.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام گفت: اکثریت قاطع این ملت که باید همواره رونق‌بخش مناطق انتخاباتی در کشور باشند، از معرفی کاندیداهای درجه یک و مورد نظر خود محرومند، ولی در عین حال به دلیل وابستگی جدی به انقلاب و شرایط انقلاب در سطح جهانی همه دوستان و برادران و خواهران وابسته به اصلاحات گفته‌اند به هر حال در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ هرچند شرایط انتخاب مطابق موازین عدالت نبوده و نیست.

خامنه‌ای گفتمان فعلی اصلاحات را شایسته و بر سه پایه عدالت، اخلاق و آزادی استوار دانست و گفت: این گفتمان باید همیشه زنده باشد. اخلاق همان طور که اشاره شد در غربت است . منظور این است که مردم نباید آبروی یکدیگر را ببرند بلکه باید حرمت را نگه داشته و موازین یک رابطه انسانی عادلانه را رعایت کنند. بسیاری از کسانی که مطبوعات آزاد و زبان های دراز دارند، این موازین را رعایت نمی‌کنند و هرچه می خواهند می گویند .

وی تکیه بر موازین اخلاق را ضروری ترین موازین روزمره زندگی بشری توصیف کرد و افزود: از اخلاق به عنوان زیربنای اسلام یاد می‌شود و مراد از ارزش های اسلامی؛ اخلاق است .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب برقراری عدالت را از مبانی دعوت انبیا بیان کرد و ادامه داد: عدالت مفهومی است که می تواند مورد سو استفاده ه قرار گیرد. مفهوم آن این است که همه به حق واقعی خود برسند و هرکس به میزان تلاش خود از جامعه پاداش بگیرد . با این شرایط ما بسیار فاصله داریم. در این شرایط عدالت رعایت نمی‌شود و حقوق نادیده گرفته می‌شود و موضوعی که آموزش های ما باید بر اساس آن باشد حقوق شهروندی است . اگر این گونه باشد افراد نمی توانند از آن تعدی کنند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) بر لزوم توجه به حقوق اساسی و شهروندی مردم در سخنرانی‌های انتخاباتی تاکید کرد و گفت: در شرایط موجود که بسیاری از کاندیداهای درجه یک محروم شده اند باز می توان با حرکت های شایسته و آگاهانه اجاره ندهیم افراد ناشایسته و داعش صفت که به هیچ یک از عناوین و ارزش های اسلامی واقف نیستند، به مجلس راه پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر چه هنوز نتایج بر جام کاملا روشن نشده امام همین که ما به عنوان یک جامعه اهل تعامل شناخته شدیم، خود کار بزرگی است.

خامنه‌ای ابراز کرد: در جامعه ای که هنرمندان ما و علمای ما گرفتار سلایق افراد نادان باشند که بی حساب دارای قدرت تصمیم گیری شده‌اند، کار به جایی نمی‌رسد. برای ترویج هنر، مسئولان از ابتدا تشخیص دادند این کار ضروری است . سلیقه ها نباید همیشه مورد میل ما باشد. به چه دلیل نمی گذارند فلان کنسرت موسیقی فلان جا اجرا شو د، یا فلان فیلم در جایی اکران شود؟

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) به گفتمان آزادی اشاره کرد و ادامه داد:‌  آزادی لازمه اندیشه و عقل است که خدا به انسان داده است. آزادی هدیه‌‌ای الهی است.  کسانی که در مدیریت‌ها ادعا می‌کنند ما به مردم آزادی دادیم، به نظر من غلط زیادی کرده‌اند. آزادی چیزی است که خدا به او داده چرا که لازمه فکر، عقل و اندیشه؛ آزادی است. 

وی با بیان اینکه آزادی نیز از تعاریف و محدودیت‌های مشخصی برخوردار است، خاطرنشان کرد:‌ در غرب هم مردم آزادی‌ها و چهارچوب‌هایی دارند.  علما، اندیشمندان و هنر مندان کار خودشان را می کنند و بی بند و باری با مرزهایی تعریف می‌شود که توسط عقلا و مسئولان انجام می‌گیرد . این گونه نیست که هر کس در هر استانی به دلخواه خود بخواهد این محدودیت‌ها را اعمال کند.

خامنه‌ای در مورد برنامه‌های اصلاح‌طلبان در آینده گفت: ما باید به تحزب و تشکل در جامعه اهمیت دهیم. مجموعه‌های حزبی و اصلاحاتی باید خود را تجهیز کرده و سطح آموزش را بالا ببرند و از سوی دیگر نیز کار فرهنگی و دانش فرهنگی را ارج بگذارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب فقدان دانش فرهنگی را از مشکلات اصلی جامعه توصیف کرد و گفت: اگر مردم این دانش را داشتند بسیاری اتفاقات نمی‌افتاد. ما باید عبرت بگیرم و راه آن این است که تشکل ها به معیار های حزبی اهمیت دهند . آنچه امروز برای ما به وجود می آید نتیجه کار و تلاش مخالفان ما در دهه های گذشته است .

وی یادآور شد: شروع و ابتدای آن حرکات را با بعضی دوستان در اواخر دهه 60به یاد داریم اما توجه نکردیم. مخالفان در جهت فریب مردم با اندیشه های تحجر آمیز تلاش های بسیاری کرده اند. مراکز قدرت در اختیار آنهاست.  ما اگر مردم را در اختیار داشته باشیم می توانیم پیروز این میدان باشیم .

 

کد خبر : ۳۴۵۴۰۳