خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در آنکارا اعلام کرد؛

گشایش فصل جدید در روابط ایران و ترکیه

سفیر کشورمان در ترکیه در پایان ماموریت خود با رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، رئیس دومین حزب منتخب مردم ترکیه دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار کمال کلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق با اشاره به جایگاه، اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و صاحب فرهنگ و تاریخ در منطقه نسبت به اهمیت تلاش همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی در دو کشور برای نزدیکی و توسعه روابط میان دو ملت ودولت تاکید کرد.

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه افزود: همکاری نزدیک ایران و ترکیه به عنوان دو کشور صاحب فرهنگ و تمدن به حل مسائل منطقه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

کلیچدار اوغلو در ادامه اظهار امیدواری کرد که با حاکم شدن منطق در برخورد با حل مسائل و روند تحولات موجود در سوریه وضعیت ناخوشایند کنونی از طریق مذاکره، تفاهم و گفت‌و‌گو حل و فصل شود.

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه با اشاره به گفت‌وگو‌ها و تفاهم هسته‌ای میان ایران با گروه ۱+۵ خاطرنشان کرد: موفقیت‌های اخیر ایران در عرصه سیاست خارجی را باید تبریک گفت. ما نسبت به این پیروزی خرسند و امید واریم در دوران پساتحریم با استفاده از فرصت مغتنم ایجاد شده روابط میان ایران و ترکیه در عرصه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی بیش از گذشته توسعه یابد.

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های بیکدلی سفیر ایران در ایام ماموریتش در ترکیه ابراز امیدواری کرد که در دوران جدید نیز روابط تنگاتنک میان دو کشور هم چون گذشته تعمیق یابد.

علیرضا بیکدلی در این دیدار با تشکر از همدلی‌ها و همکاری‌های حزب جمهوری خلق ترکیه با دولت و ملت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در مسیر توسعه پایدار می‌توانند نقش مکمل برای یکدیگر و جهان اسلام ایفا نموده و با همکاری، تفاهم و هم افزایی در تحولات منطقه‌ای و بین المللی تاثیرگذار گردند.

سفیر ایران با اشاره به جایگاه احزاب در جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: روابط احزاب و گروه‌های سیاسی در دو کشور از اهمیتی خاص برخوردار است.

او با توجه به نقش احزاب ترکیه در شکل دهی مجلس قانون گذاری، انتخاب دولت و تصمیم‌گیری‌ها تصریح کرد: گسترش روابط میان احزاب وجریان‌های سیاسی در ایران با احزاب ترکیه خصوصا حزب جمهوری خلق با هدف توسعه روابط مردمی، همکاری‌های میان حزبی و پارلمانی میان دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

بیکدلی ضمن تشریح جزئیات و تصمیمات اتخاذ شده در برنامه اخیر سفر و دیدار‌های معاون وزیر خارجه ایران با مقام‌های وزارت امور خارجه ترکیه گفت: بر اساس گفتگو‌ها و رایزنی‌های انجام شده در بین مقامات دوکشور اراده سیاسی لازم به منظور تقویت و تحکیم روابط موجود است.

او افزود: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده و در راستای تعمیق روابط دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خصوصا در زمینه حل و فصل چالش‌های منطقه‌ای فصل جدیدی از روابط میان ایران و ترکیه گشایش خواهد یافت. بدین منظور برنامه منظمی برای دیدار مقام‌های عالی رتبه دو کشور تنظیم و در زمان خود انجام اجرا خواهد شد.

کد خبر : ۳۴۷۵۱۷