خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

تصمیم جریان‌های سیاسی، حضور در انتخابات حتی بدون یاران اصلی است

سخنگوی دولت در نشسست خبری هفتگی خود اعلام کرد: رشد اقتصادی ما همچنان مثبت است و انشاءالله به زودی بانک مرکزی با عدد و رقم اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود به سوال‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.

رشد اقتصادی مثبت کشور در ماه‌های اخیر

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تاکید بر رشد اقتصادی مثبت کشور در ماه‌های اخیر اظهار کرد: رشد اقتصادی ما همچنان مثبت است و انشاءالله به زودی بانک مرکزی با عدد و رقم اعلام خواهد شد.

او همچنین با اشاره به بودجه‌های عمرانی کشور در بخش آب‌رسانی گفت: مبلغ ۲۴ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است.

۳۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آب‌رسانی روستایی هزینه شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آب‌رسانی روستایی هزینه شده‌ و همچنین مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان در حال توضیع برای آب‌رسانی روستایی که مجموعاً ‌۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تا این تاریخ ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان از بابت طرح‌های عمرانی اختصاص یافته و مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت اوراق بهادار تا پایان سال ارائه می‌شود که با این حساب، در مجموع مبلغ ۳۰ میلیارد تومان خواهد شد.

نوبخت در ادامه با اشاره به اقدام‌های اخیر دولت برای رونق‌بخشی به وضعیت اقتصاد کشور یادآور شد: امیدوارم این اقدام با رشد مثبت بورس و با کاهش نرخ سود بانکی مجموعه‌ای شود که موجب رونق‌بخشی به اقتصاد ما باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: رشد اقتصادی ما همچنان مثبت است و ان‌شاءالله به زودی با عدد و رقم اعلام خواهد شد. امیدواریم بتوانیم با محسوس کردن رشد و آمارهای اقتصادی، برنامه‌هایی که برای مردم داریم را به نتیجه برسانیم.

نشست یک‌روزه توضیح و تبیین برنامه ششم توسعه برگزار می‌شود

نوبخت همچنین با اعلام خبر برگزاری نشست یک‌روزه برای توضیح و تبیین برنامه ششم توسعه با حضور خبرنگاران و فعالان اقتصادی کشور، اعلام کرد: سه‌شنبه آینده قصد داریم در یک برنامه تبیینی از صبح تا شب همه برنامه‌های مربوط به برنامه ششم را در حوزه‌ها و پنل‌های مختلف بررسی و به کمک اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی کنیم.

دولت از افزایش تایید صلاحیت‌ها استقبال می‌کند

نوبخت در واکنش به تایید صلاحیت ۳۸ نفر دیگر از کاندیداهای انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان اعلام کرد: هر چقدر به جمع تایید صلاحیت شده‌های قبلی اضافه شود دولت استقبال می‌کند. ضمن اینکه تا جایی که در بنده در جریان هستم، همه جریان‌های سیاسی حتی بدون یاران اصلی خود تصمیم دارند در انتخابات حضور داشته باشند.

تهاتر دولت با بدهکاران و طلبکاران

در جلسه آخر دولت مقرر شد تا پایان امسال بدهی دولت به هر شخص حقیقی یا حقوقی که از دولت طلبکار و ضمنا بدهکار هم هست، ١٠ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مالی تها‌تر شود.

سبد کالا به زودی بین اقشا خاص توزیع می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره توزیع سبد کالا اعلام کرد: سبد کالا به زودی بین اقشا خاص توزیع می‌شود.

وزیر کشور و معاون اول مامور پیگیری رد صلاحیت‌ها شدند

نوبخت همچنین با اشاره به نحوه رایزنی‌های دولت برای حل مشکل ردصلاحیت‌های گسترده  یادآور شد: وزیر کشور و معاون اول از سوی رییس جمهور مامور پیگیری رد صلاحیت ها شدند و تلاش شد برای شورای نگهبان رفع ابهام شود تا انتخابات رقابتی‌تر شود  و همه احساس کنند که نماینده‌ای برای سلیقه خود دارند.

او گفت: برای انتخابات رقابتی باید شرایط را هم فراهم کنیم و رییس جمهور هم اقدامات لازم را در چارچوب قانون انجام داد.

تا قبل از اسفند حقوق کارکنان دولت داده می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه به بیش از ۷۵ میلیون نفر یارانه می‌دهیم، گفت: رقم یارانه‌ها چیزی حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان است که البته با خزانه هماهنگ کردیم تا قبل از پایان اسفند حقوق کارکنان دولت داده شود

ارائه کارت ملی برای دریافت یارانه ضروری اعلام شد

او افزود: وزارت تعاون مسئول مدیریت توزیع یارانه نقدی است. این انتقاد قبلا هم بود که تعداد یارانه بگیران از تعداد افراد زنده بیشتر است، برای همین ارائه کارت ملی برای دریافت یارانه از سوی این وزاتخانه ضروری اعلام شد.

این امکان وجود دارد که مجلس بتواند بودجه سال ۹۵ را در همین سال به تصویب برساند

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا بودجه دو دوازدهم توسط مجلس ارائه خواهد شد، گفت: نظر دولت این است که حتی با اینکه دو یا سه هفته هم مجلس برای حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تعطیل باشد، باز هم این امکان وجود دارد که بتواند بودجه سال ۹۵ را در همین سال به تصویب برساند.

او افزود: ما معتقدیم بودجه غیر از پیش‌بینی درآمد‌ها و هزینه‌ها پیامی هم به بخش‌های غیردولتی می‌دهد که چه مناسباتی در سال ۹۵ صورت می‌گیرد، برای همین هم به مصلحت نیست بودجه چند ماه در سال ۹۵ معطل باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به جلسات خود با رئیس مجلس و هیات رئیسه کمیسیون تلفیق عنوان کرد: در این جلسات توافق‌هایی صورت گرفت و بنا شد برنامه زمان‌بندی را برای رسیدگی به بودجه مشخص کنند. این برنامه زمان‌بندی در اختیار ما هم قرار گرفته است. ما تا هم‌اکنون همکاری خوبی از مجلس دیده‌ایم و تردید ندارم در این زمینه هم دولت را یاری خواهند کرد، چرا که اگر بودجه تصویب نشود خیلی از مصوبات آن هم از آغاز سال ۹۵ اجرایی نخواهد شد.

افزایش حقوق‌ها بر مبنای نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حقوق‌ها بر مبنای نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود گفت: این یک حکم قانونی است. هر سال به‌‌ همان میزان که قدرت خرید مردم به دلیل تورم کاهش پیدا می‌کند باید این مبلغ با افزایش حقوق‌ها جبران شود. دولت متناسب با نرخ تورم اندکی بیشتر از این نرخ حقوق شاغلان و بازنشستگان را افزایش می‌دهد.

معافیت‌های مالیات‌ها لغو شده  است

وی در مورد معافیت مالیاتی برخی نهادهایی که فعالیت اقتصادی می‌کنند، گفت: درصد افزایش مالیات برای سال آینده به بسط پایه مالیاتی معطوف است باید کسانی که مالیات نمی‌دهند شناسایی شوند معافیت‌های مالیات‌ها لغو شده امیدواریم بتوانیم در سال بعد از همه مالیات حقه را دریافت کنیم.

نوبخت با اشاره به کاهش سود بانکی گفت: این اقدام با مساعدت بانک مرکزی انجام شد و قابل تقدیر است.

موضوع محرمانه‌ای نداریم

وی در مورد محرمانه بودن برخی قرارداد‌ها گفت: من هر هفته هر سوالی که باشد را با عدد و رقم توضیح می‌دهم. مجلس هم به همه اسناد و مدارک دسترسی دارد. متناسب با شرکت اعضای دولت در جلسات مجلس قبل از خروج از آن جلسه همه اخبار توسط نمایندگان منتشر می‌شود بنابراین مطلب محرمانه‌ای نداریم البته برخی اسناد طبقه‌بندی شده است و برخی هنوز تکمیل نشده است. هرچه دولت عرضه می‌کند قابل دفاع است. رفتار دولت عقلانی است و منطبق با نظریات علمی است ما هیچ مسئله پوشیده‌ای نداریم.

سیاست دولت به هیچ وجه تضعیف پول ملی نخواهد بود

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع سوئیفت گفت: مراحل اداری این کار انجام شده و بانک مرکزی در چند روز قبل در مجمع عمومی خود گزارشی اعلام کرد که طبق آن فعالیت‌های در سوئیفت در حال انجام است. سیاست دولت به هیچ وجه تضعیف پول ملی نخواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد مطالبات شرکای اجتماعی دولت گفت: ما این مشارکت‌ها را در همه عرصه‌ها می‌دانیم یعنی شرکای اجتماعی ما باید در مباحث اقتصادی نیز با ما مشارکت داشته باشند. دولت خواهان این است که شرایط برای همه فعالان در چارچوب قانون فراهم شود.

وی درخصوص اینکه گفته می‌شود از کارت اعتباری خرید کالا استقبال نشده گفت: ما ابتدا این کارت را برای افرادی با حقوق زیر ۱ میلیون تومان مناسب دیدیم. کار توزیع این کارت‌ها در حال انجام است و گزارش دقیق آن منتشر خواهد شد.

اظهار بی اطلاعی سخنگوی دولت از سفر الهام علی‌اف

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به دستور رئیس‌جمهور درخصوص غیردستوری بودن سود بانکی آیا دولت اقدامات دستوری را ملغی خواهد کرد گفت: از مدت‌ها قبل که نرخ تورم روند کاهنده داشت همه مطالبه کردند که نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند این مطالبه همه فعالان اقتصادی بود. شورای پول و اعتبار مسئول اتخاذ سیاست‌های پولی است. این شورا نرخ خود را اعلام کرد ما هم معتقدیم مسائل به شکل دستوری حل نمی‌شود. سازوکارهای لازم در بسته ضد رکود کوتاه‌مدت فراهم شد و ما نرخ تسهیلات را کاهش دادیم و با این کار گام عملیاتی خود را انجام دادیم.

نوبخت با اشاره به اینکه ما از بازنشستگی افرادی که به سن بازنشستگی می‌رسند استقبال می‌کنیم گفت: اما افرادی که هنوز سنوات خدمتشان پر نشده باید زمان باقی مانده را سپری کنند این شایعه بود که دولت تصمیم دارد به جای یک ماه پاداش بازنشستگی را به ۱۵ روز کاهش دهد. همین باعث شد که عده زیادی سریع بیایند خود را بازنشسته کنند اما بعد که بودجه آمد اکثر آن‌ها پشیمان شدند.

وی در مورد طرح قرارگاه خاتم برای تولید آب و برق در عسلویه گفت: آنطور که من دیده‌ام تاسیساتی در عسلویه است که آب شیرین می‌کند و برق هم تولید می‌کند البته این مسئله هنوز در صحن دولت مطرح نشده است.

سخنگوی دولت از سفر الهام علی‌اف به تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد.

عربستان باید مواضع خود را اصلاح کند

وی در مورد رایزنی با عربستان درخصوص مسئله حجاج گفت: بحثی برای مذاکره ما با عربستان مطرح نیست. ما انتقادات و سوالاتی داریم که عربستان باید پاسخگوی آن‌ها باشد. برخی کشور‌ها نیز برای وساطت می‌آیند اما مواضع ما روشن است. آن طرفی که باید مواضع خود را اصلاح کند عربستان است. تاکنون توافقی در این مورد صورت نگرفته است.

نوبخت در مورد آمار میزان منابع مطرح شده در هدفمندی یارانه‌ها گفت تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به تولید پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد بانک‌ها و موسسات غیرمجاز گفت: بانک مرکزی موظف است نسبت به این موسسات که فعالیت بانکی می‌کنند و مخل سیاست‌های سنجیده پولی و بانکی هستند برخورد کند.

وی با اشاره به شرایط پسابرجام گفت: در شرایط پساتحریم ما باید از سازوکارهای دیگر کشور‌ها برخوردار باشیم، امروز دیگر پول فیزیکی معنا ندارد. ایران هم باید در این راستا فعالیت کند. امیدواریم بتوانیم از این شبکه‌ها در نقل و انتقالات مالی خود استفاده کنیم.

مردم بین دیدگاه‌های مختلف قضاوت می‌کنند

نوبخت در مورد رشد صنعتی منفی گفت: رشد خدمات و کشاورزی مثبت بوده و همین باعث شده رشد کلی اقتصاد ما مثبت شود اما نباید فراموش کرد که واحدهای تولیدی ما نیز مشکلات گسترده‌ای دارند.

وی درخصوص تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه جاری گفت: پیش‌بینی ما این است که حداقل ۹۲ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه ۹۴ تحقق پیدا کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد شب انتخابات تغییری در ترکیب مدیران استان‌ها اتفاق بیافتد گفت: من آماری در این خصوص دریافت نکرده‌ام این مربوط به گزارش وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات خواهد بود.

نوبخت با اشاره به موضوع انتخابات گفت: کمتر از ۱۰ روز دیگر ۷ اسفند است و مردم بین دیدگاه‌های مختلف قضاوت می‌کنند و مشخص خواهد شد که چه کسی از زبان مردم سخن می‌گوید. امیدواریم با حضور گسترده مردم کسانی انتخاب شوند که به نفع ملت و در جهت منافع ملی تصمیم‌ می‌گیرد.

آرزو می‌کنیم سلیقه‌ای که بهتر می‌تواند به مردم خدمت کند پیروز شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور شخصا کار بررس صلاحیت‌ها را پیگیری کرد گفت: رئیس جمهور از طریق معاون اول و وزیر کشور این کار را دنبال کرد. البته ما ادعا نمی‌کنیم هر کسی از طرف شورای نگهبان تایید شده به خاطر پیگیری‌های دولت بوده اما مذاکرات صورت گرفته هم بی‌نتیجه نبوده است.

وی افزود: انتخابات عرصه رقابت بین جریان‌های مختلف سیاسی است. برخی اظهار می‌کنند که همه گروه‌های اصلی خود نتوانستند وارد میدان شوند. طرف مقابل هم می‌گویند کسانی که نیامدند شایسته نبودند. بنابراین دو طرف با تمام توان می‌خواهند با هم رقابت کنند این رقابت مبارک است. ما معتقدیم این رقابت بین حق و باطل نیست بلکه بین سلیقه‌های مختلف است و آرزو می‌کنیم سلیقه‌ای که بهتر می‌تواند به مردم خدمت کند پیروز شود.

 

کد خبر : ۳۴۷۵۶۵