خبرگزاری کار ایران

صادقی در همایش حقوقدانان و وکلا:

اصلاح طلبان با نظام زاویه ندارند/ برخی در پی مأیوس کردن مردم هستند

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما چگونه می‌توانیم ادعا کنیم در جهت خواست و اراده ملت حرکت می‌کنیم در حالی که کسی که حداقل ۱۳ میلیون رای داشته الان در حصر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود صادقی در سخنرانی امروز خود در همایش حقوقدانان و وکلا گفت: صدا‌وسیما و یک گروه به دنبال عدم ترغیب مردم به شرکت در انتخابات هستند. دوربین صداوسیما هم اینجا حضور دارد و خبرنگار صداوسیما به من می‌گوید آیا شما می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید؟! این‌ها در پی مأیوس کردن مردم هستند.

او با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان با نظام زاویه ندارند، گفت: اصلاح‌طلبان اصل نظام هستند. این‌ها بودند که نظام جمهوری اسلامی را ایجاد کردند. هشت سال دفاع مقدس را هدایت کردند. نخست وزیر اصلاحات هشت سال با حداقل امکانات زمانی که کف انبارهای نان و آرد ما خالی بود با سیلی صورت خود را سرخ کرد. آیا این درست است که الان در حصر باشد.

صادقی افزود: ما چگونه می‌توانیم ادعا کنیم در جهت خواست و اراده ملت حرکت می‌کنیم در حالی که کسی که حداقل ۱۳ میلیون رای داشته الان در حصر است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مسئله وکلا صحبت کرد و گفت: مردم ما در انقلاب مشروطه به مشروط بودن قدرت حاکم در برابر مردم رای دادند. تجربه مشروطیت تجربه بسیار گران‌سنگی بود. در انقلاب اسلامی این تجربه در شکلی جدیدتر مبتنی بر ارزش‌های دینی به‌دست آمد و ثمره آن جمهوری اسلامی بود. جمهوریت برآمده از متن اسلام با جمهوریت به معنای دموکراسی متفاوت نیست. دین برآمده از سنت رسول اسلام و سنت امام علی است.

وی در ادامه گفت: چنانکه مردم خواستشان را در قالب شورش علیه خلیفه سوم بروز دادند و به درگاه خانه حضرت علی رو کردند حضرت علی تنها زمانی که خواست عمومی را دید قدرت را به دست گرفت و شرط کرد که من تنها به سیره نبی حکم خواهم کرد.

صادقی در ادامه این مسئله را به مقوله ولایت فقیه در جمهوری اسلامی تشبیه کرد و گفت: بر اساس اصل 5 قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر آموزه‌های دینی است و ولایت فقیه در عصر غیبت ضروری است اما در عین حال بلافاصله موضوع آراء مردم را مطرح  کرده و توازن استادانه‌ای بین ولایت فقیه و حاکمیت ملی برقرار کرده است. در اصل 107 قانون اساسی به سابقه تاریخی ولایت فقیه امام با خواست عمومی اشاره شده و می‌گوید رهبر در مقابل قانون با همه یکسان است.

استاد تمام دانشکده حقوق دانشکده تربیت مدرس ولایت فقیه مسئول و نظارت‌پذیر را ولایت فقیه مدنظر قانون اساسی خواند و گفت: مجلس خبرگان به منظور تعیین رهبر در شرایط خاص و نظارت بر صفات رهبری در تمام زمان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود:  نظریه ولایت فقیه مادام‌العمر نیست بلکه مادام‌الصفات است و تشخیص آن با خبرگان رهبری است. این دقیقا همان پشتیبانی خبرگان از رهبری است به این معنا که پشتیبانی آنها زمانی تجلی می‌یابد که وظیفه نظارتی را انجام دهد.

صادقی در خصوص قداست جامعه حقوقدانان و شان وکلا به عنوان مدافعان حق در محکمه تاکید کرد: در شرایط کنونی شان وکلا در دادگستری حفظ نمی‌شود. به موازات کانون  وکلا نهاد دیگری ایجاد شده که جذب تعداد زیادی از افراد را انجام میدهد این مسئله با مبانی کانون وکلا در تعارض است. اگر قانونگذاری مبتنی بر مبانی نباشد مشکلاتی ایجاد خواهد شد که ازجمله آن همین ناهمگونی است. بحث پروانه وکالت نباید در دست قوه قضاییه باشد چرا که این مسئله به ایجاد فساد در این طیف خواهد انجامید.

نماینده اصلاح‌طلب عضو لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گفت: بنده حتی اگر هم در لیست وجود نداشتم تمام توانم را در اختیار لیست 30 نفره قرار می‌دادم تا با شعور بالای ملت ایران که علی‌رغم تحرکاتی که برای عدم ترغیب مردم و ایجاد یاس و ناامیدی در آنها از سوی یک طیف صورت گرفته مبارزه کنم. به نظر می‌رسد در این دوره اراده ترغیب مردم به حضور در پای صندوق‌های رای وجود ندارد.

کد خبر : ۳۴۸۳۱۴