خبرگزاری کار ایران

در دیدار با وزیر امور خارجه مجارستان مطرح شد؛

پیشنهاد صالحی به بوداپست برای ساخت مشترک راکتورهای کوچک

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به دعوت رسمی وزیر امور خارجه مجارستان به بوداپست سفر کرده است، جمعه با وزیر امور خارجه و تجارت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این ملاقات پیتر سیارتو با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به تهران و ملاقات‌های انجام شده در این سفر و همچنین سفر نخست‌وزیر کشورش به ایران و امضای توافقنامه‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که روند طی شده برای افزایش همکاری‌های دوجانبه بین ایران و مجارستان همچنان ادامه یابد.

وی با اشاره به ریشه اینکه دو کشور حتی در زمان تحریم‌های غرب علیه ایران نیز دارای روابط خوبی بوده‌اند، اظهار داشت: یکی از دلایل روابط خوب مجارستان و ایران در گذشته و روند رو به گسترش روابط در شرایط فعلی ریشه‌های تاریخی گذشته بین دو کشور است که می‌تواند به عنوان یکی از پایه‌های مهم گسترش روابط در آینده مورد توجه قرار گیرد.

سیارتو همچنین ادامه داد: با توجه به ذخایر گازی ایران و نیاز اروپای مرکزی به متنوع سازی منابع تامین گاز خود، بسیار مایلیم که با ایران در این خصوص همکاری‌های نزدیکی داشته باشیم. شرکت نفت و گاز مجارستان (مول) نیز آمادگی دارد تا در فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های انرژی با ایران همکاری کند.

علی اکبر صالحی نیز در این ملاقات با ابراز تشکر از دعوت وزیر امور خارجه مجارستان، روابط دو کشور را در تمام زمینه‌ها رو به گسترش دانسته و اظهار داشت: ریشه روابط ایران و اروپا به گذشته‌های دور بر می‌گردد و خوشحالیم که در بین کشورهای اروپایی روابط ویژه‌ای بین دو کشور وجود دارد.

معاون رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، خواهان بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده میان دو کشور با توجه به سفر اوربان نخست وزیر مجارستان به ایران و امضای توافقنامه‌های مختلف میان دو کشور شد.

وی همچنین با توجه به مرکز آموزش هسته‌ای نیروگاه پاکش مجارستان، خواهان استمرار همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های آموزشی هسته‌ای شد.

صالحی با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های آغاز همکاری‌های اقتصادی، برقراری ارتباطات بانکی بین دو کشور است، تاکید کرد: با توجه به لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران، لازم است بانک‌های دو کشور هرچه سریع‌تر زمینه‌های برقراری ارتباطات را فراهم سازند، که این پیشنهاد مورد حمایت وزیر امور خارجه مجارستان قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به توانمندی‌های دانشمندان هسته‌ای دو کشور، خواهان طراحی و تولید مشترک راکتورهای ۲۵ مگاواتی شده و اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی توانایی خرید راکتورهای بزرگ و ایجاد نیروگاه عظیم هسته‌ای را ندارند، طراحی و تولید راکتورهای کوچک ۲۵ تا ۱۰۰ مگاواتی خواهد توانست بازار خوبی را بدست آورده و نیاز بسیاری از کشور‌ها را به انرژی مرتفع سازد.

سیارتو ضمن استقبال از این پیشنهاد، ابراز امیدواری کرد که دو طرف هرچه سریع‌تر زمینه‌های اجرایی شدن این پیشنهاد را بررسی کرده و آن را به مرحله اجرا در آورند.

در این ملاقات همچنین در خصوص حل مشکلات مربوط به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مجارستان، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بحث و تبادل نظر به عمل آمد. طرفین با تاکید بر لزوم حل بحرانهای منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو، بر لزوم مبارزه با تروریسم و کمک به حل مشکلات کشورهایی که با بحران روبه‌رو هستند، تاکید کردند.

سیارتو و صالحی پس از این مذاکرات با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، توضیحاتی در مورد مذاکرات انجام شده ارائه داده و به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی پاسخ دادند.

کد خبر : ۳۴۸۶۸۴