خبرگزاری کار ایران

رییس گروه خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت خارجه:

نقطه قوت روابط ایران و عمان، وجود اعتماد دوجانبه است

رییس گروه خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه، در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌و‌گو، اظهار کرد: مهم‌ترین نقطه قوت روابط دو کشور ایران و عمان، وجود اعتماد بین الطرفین است.

به گزارش ایلنا، علیرضا میریوسفی با اشاره به سفر یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان به تهران و دیدارش با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه کشورمان اظهار کرد: نقطه قوت روابط ایران و عمان بحث اعتماد طرفین به یکدیگر است موضوعی که طی دهه‌ها رابطهٔ دو کشور شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه دو کشور دارای اعتماد نسبتا خوبی به یکدیگر هستند، خاطرنشان کرد: نقطه ضعف در روابط دو کشور به موضوع مسائل اقتصادی و غیرسیاسی برمی‌گردد و درواقع باید گفت روابط دو کشور در این حوزه‌ها به تناسب روابط سیاسی رشد نکرده است.

این کار‌شناس مسائل غرب آسیا به عضویت عمان در شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت: عمان بار‌ها با مواضع و اقدامات ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس همراهی نکرده است.

وی با اشاره به عدم همراهی عمان با عربستان در جنگ علیه مردم یمن در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: عربستان به تازگی یک جنگ روانی جدیدی را آغاز کرده و بحث اعزام نیروی زمینی به سوریه را مطرح کرده است و در این چارچوب ادعا کرده که برخی از کشور‌ها نیز با او همراهی می‌کنند.

این کار‌شناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به اهمیت زمانی سفر یوسف بن علوی به تهران گفت: عمان عدم همراهی خود با این بازی روانی جدید عربستان را اعلام کرده است.

میر یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد عمان بخواهد میان ایران و عربستان می‌انجی‌گری انجام دهد، تصریح کرد: چشم انداز روشنی برای این موضوع وجود ندارد.

وی در این ارتباط افزود: ‌ بعد از تحولات صورت گرفته بین ایران و عربستان، تلاش‌هایی از سوی عمان صورت گرفت که بین دو کشور می‌انجی‌گری کند ولی این تلاش‌ها به بن بست رسید و عمان پاسخ مناسبی از طرف مقابل یعنی عربستان دریافت نکرد چرا که اراده سیاسی واقعی در عربستان به این منظور وجود ندارد.

رییس گروه خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه، با اشاره به اینکه عربستان در سال‌های اخیر برای پیشبرد سیاست‌هایش در داخل این کشور و منطقه از سیاست مشت آهنین استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: بحث اعزام نیروی زمینی به سوریه نیز در راستای همین سیاست مشت آهنین است.

میریوسفی که با رادیو گفت‌وگو مصاحبه می‌کرد، اظهار داشت: عربستان برای توجیه سیاست‌های تنش‌آفرین خود لازم می‌داند که در عرصه بین المللی به وجود یک بحران ساختگی به نام ایران متوسل شود.

کد خبر : ۳۴۹۱۱۸