خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور:

با سیل درخواست‌های همکاری از کشورهای خارجی روبه‌رو هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: ما تا قبل از برجام فقط به صورت ناقص با روسیه کار می‌کردیم اما اکنون با سیل درخواست‌های همکاری از کشورهای خارجی روبرو هستیم. به طوری که عصر امروز ما جلسه‌ای در خصوص درخواست یک کشور که شدیداً به دنبال همکاری با ما هستند، داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در مراسم رونمایی از شش عناصر نایاب خاکی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیام انقلاب ما فقط معیشت نبود بلکه پیام آزادی و استقلال را نیز به همراه داشت.

وی با اشاره به اقدامات برخی کشورها در ضدیت با ایران اظهار داشت: در این چند ساله کشورهای زیادی به دنبال زمین زدن ایران بودند که نمونه آخر آن عربستان سعودی بود که سعی کرد با پایین آوردن قیمت نفت اقتصاد ایران را زمین‌گیر کند اما اکنون این کشور دچار مشکل شده است و حتی مقاله روز گذشته واشنگتن پست نیز به سردرگمی مقامات عربستانی اشاره داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: ایران یک کشور استراتژیک است، قلب تپنده جهان به شمار می‌رود و دنیا نمی‌تواند به هیچ عنوان از چنین کشوری صرف نظر کند.

صالحی با اشاره به مرکز پژوهشی سازمان ایمیدرو تصریح کرد: دیدن این مرکز مرا به وجد آورد و من به دوستان عرض کردم که فکر نمی‌کردم چنین مرکزی با این امکانات و این اهداف در برنامه‌های کلان وجود داشته باشد. این مرکز در آینده قدم‌های بلندی بر خواهد داشت و مطمئن باشید این ملت امروز در سکوی پرتاب قرار گرفته است و ما آماده یک جهش اقتصادی، علمی و دیپلماتیک هستیم.

امنیت خاورمیانه برای ایران اهمیت دارد

وی با یادآوری شرایط سیاسی منطقه خاطرنشان کرد: امنیت کشورهای خاورمیانه برای ما مهم است زیرا بی‌ثباتی آن‌ها برای ما نیز عواقب دارد. مانند افغانستان که ۳ میلیون مهاجر به ما تحمیل کرده است. این بی‌ثباتی نتیجه عملکرد خود این کشور‌ها است. ما اکنون از وضعیت داخلی عربستان نگران هستیم و از اینکه آن‌ها دچار این مشکلات شده‌اند ناراحتیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: حرف‌ها و توهمات این کشور‌ها سبب شده بود که اربابان آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای علناً به ما بگویند که حرف‌های این کشور‌ها برای ما اهمیتی ندارد و صحبت‌های آن‌ها برای ما بی‌اعتبار است.

صالحی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن برجام فضای باز اقتصادی و جهانی برای ما به وجود آمد، یادآور شد: ما تا قبل از برجام فقط به صورت ناقص با روسیه کار می‌کردیم اما اکنون با سیل درخواست‌های همکاری از کشورهای خارجی روبرو هستیم. به طوری که عصر امروز ما جلسه‌ای در خصوص درخواست یک کشور که شدیداً به دنبال همکاری با ما هستند، داریم.

وی افزود: جالب اینجا است که ما به این کشور اعلام کرده‌ایم که فعلا به دنبال گسترش همکاری با آن‌ها نیستیم اما آن‌ها باز اصرار دارند و حتی اعلام کرده‌اند که حاضرند طرح‌های ما را به طور کامل فاینانس کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال ۹۱ این اجازه را به ما دادند که باب مذاکره با امریکا را باز کنیم، عنوان کرد: اگر راهنمایی و کمک‌های ایشان نبود الان برجام و پیشرفت‌های هسته‌ای وجود نداشت. از سوی دیگر شجاعت رئیس جمهور نیز در این موضوع قابل ستایش است زیرا به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای نیازمند یک شجاعت و جسارت خاص بود که آقای روحانی این شرایط را داشت.

صالحی تاکید کرد: بعضی‌ها این تفکر را القا کرده‌اند که هسته‌ای فقط سانتریفیوژ و بمب است در حالی که موارد استفاده‌ای در بهداشت و صنعت نیز دارد که نمونه آن همین پژوهشگاهی است که امروز در آن هستیم و من امیدوارم همکاری ما با مراکز علمی و پژوهشی کشور بیش از این شود.

کد خبر : ۳۵۱۲۴۷