خبرگزاری کار ایران

پزشکیان در نطق پیش از دستور:

افراد رد صلاحیت‌شده فقط توانستند یک نامه بنویسند

نماینده اصلاح طلب مجلس نهم گفت:

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مسعود پزشکیان در نطق پیش‌ از دستور در نشست علنی امروز مجلس ضمن تبریک به مردم شریف ایران به مناسبت برگزاری دو انتخابات بزرگ در هفتم اسفندماه، اظهار داشت: نمی‌دانم به چه زبانی از ملت بزرگ ایران و به خصوص مردم شریف و غیرتمند تبریز، آذرشهر و اسکو که با لطف خود این حقیر را مورد عنایت قرار دادند، تشکر کنم. می‌خواهم اعلام کنم با تمام وجود قصد دارم زبان گویای خواهران و برادرانی باشم که بدون هیچ منتی، هر آنچه داشتند از زمان، پول و امکانات در اختیار بنده گذاشتند.

او با انتقاد از رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی ادامه داد: با این وجود متاسفام که عده‌ای از برادران و خواهرانمان نتوانستند در این رقابت حضور پیدا کنند و روند این اتفاق به گونه‌ای بود که ذهن انسان را مشغول می‌کرد و سوال‌هایی بدون جواب به ذهن متبادر می‌ساخت.

نماینده مردم تبریز در مجلس نهم با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی‌ (ع) خاطرنشان کرد: قضاوت باید به گونه‌ای باشد که حتی دشمن‌ ما از عدالتمان ناامید نشوند، اما در جریان ردصلاحیت‌ها این قضاوت به گونه‌ای انجام گرفت و قانون ما این روند را طوری طراحی کرد. در حالی مانع از آمدن برخی از افراد به این رقابت انتخاباتی شدیم که آنها امکان اعتراض نداشتند و نمی‌توانستند از حق خود دفاع کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: افراد ردصلاحیت شده تنها حق داشتند یک نامه بنویسند که این منصفانه نیست و نمی‌شود کسی را محکوم کنند، اما به او نگویند به چه جرمی محکوم شده و به چه گناهی از این رقابت بازمانده است.

او با بیان اینکه شورای نگهبان امکان بررسی ۸ هزار پرونده رد صلاحیت شده در مدت ۲۰ روز را نداشت، اظهار کرد: چرا باید عده‌ای بدون اینکه بتوانند حرفشان را بزنند، از رقابت حذف شوند؟ این افراد در هیچ محکمه‌ای محاکمه نشده‌اند و در هیچ جایی حکمی علیه‌شان صادر نشده، اما محکوم شده‌اند.

پزشکیان در بخش دیگری از نطق امروز خود در صحن علنی مجلس گفت: نکته دیگری که قصد دارم تا حد امکان از زبان مردم بگویم؛ مربوط به اصل ۱۵ قانون اساسی است قانون اساسی ما به همه قومیت‌ها اجازه داده به زبان خودشان حرف بزنند؛ در حالی که وارد سی و هشتمین سال جمهوری اسلامی می‌شویم هنوز نمی‌توانیم بنابر قانون به زبان خودمان در مدرسه حرف بزنیم و بنویسیم.

او اضافه کرد: زبان فارسی زبان اصلی ماست، ولی کسانی که ترک هستند باید بتوانند در مدارس به زبان ترکی حرف بزنند، بنویسند و درس بخوانند؛ کسانی که کرد هستند نیز بتوانند به زبان خودشان درس بخوانند و این حق همه اقوام است، چرا که در قانون مورد تاکید قرار گرفته و نمی‌توان پذیرفت عده‌ای به سلیقه خود مانع اجرای آن شوند و اگر اعتراض کردند به آنها انگ پان‌ترکیسیت یا پان‌کردیست بزنند.

پزشکیان تصریح کرد: مردم از ما اجرای قانون را می‌خواهند آنها حقشان را طلب می‌کنند، خدا من را ترک آفریده و به دلیل اینکه اینگونه خلق شده‌ام شاکر خداوند هستم و هیچ‌ کس و هیچ قومیتی نمی‌تواند خود را بر‌تر از من بداند. همانگونه که من خود را بر‌تر از کسی نمی‌دانم و نزد خداوند تقوا ملاک است و فرد با تقوا‌تر برتری دارد و هیچ کس حق ندارد زبان و فرهنگ ما را به تمسخر بگیرد.

نماینده مردم تبریز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها یادآور شد: کرسی‌های آزاداندیشی باید واقعا آزاد باشد و این درست نیست که دانشجویان نتوانند در کرسی‌های آزاد اندیشی نامی از رئیس جمهور گذشته یا نخست‌وزیر پیشین بیاورند و بعد ادعا کنیم که این کرسی‌ها آزادانه برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: این درست نیست که کرسی‌های آزاداندیشی را برگزار کنیم و اگر دانشجویی نامی از رئیس جمهور گذشته و نخست‌وزیر پیشین آورد، متهم شوند و برایش پرونده درست کنند. من باید بتوانم آنچه در ذهن و دل دارم را بیان کنم و عقده‌ها و گره‌ها را باز کنم، نه اینکه بر این عقده‌ها، گره دیگری بیافزایم.

او اظهار کرد: باید بتوانیم نام این افراد را بیاوریم و هنگامی که این دانشجویان به ما نگاه می‌کند و می‌بینند که امروز نمی‌شود نام رئیس جمهور گذشته را به زبان آورد، گمان می‌کنند که تاریخ را اینگونه برایشان نوشته‌ایم و این قابل قبول نیست کرسی دانشگاه باید کرسی آزاداندیشی باشد تا مردم حرفشان را بزنند و اندیشمندان آگاهانه آن را نقد کنند.

پزشکیان در پایان همچنین با اشاره به مشکلات معیشتی مردم یادآور شد: مکانیسم پرداخت در کشور ما مشکل دارد و نمی‌توان پذیرفت که یک کارمند یک الی دو میلیون دریافت کند و یک بازنشسته ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان بگیرد، اما عده‌ای ۵۰ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون در ماه درآمد داشته باشند. این ظالمانه است و مجلس موظف است این مشکل را حل نماید و اگر در این امر کوتاهی کند به مردم ظلم کرده است.

کد خبر : ۳۵۱۵۳۲