خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در ستاد انتخابات:

میزان مشارکت ۶۲ درصد بود/ به مشهد نرفته‌ام/ شکایت‌های زیادی کرج آمده بود

وزیر کشور گفت: در تهران حدود ۵۰ درصد مشارکت بود و در کل کشور حدود ۶۲ درصد مشارکت بود و این آمار قطعی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا مستقر در وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی که در ستاد انتخابات وزارت کشور سخن در جمع خبرنگاران می‌گفت، با قدردانی از ملت ایران برای خلق حماسه هفتم اسفند و تشکر از رهبر انقلاب به خاطر حمایت‌ها، و همچنین تشکر به خاطر پشتیبانی رییس جمهور و نیز قدردانی به خاطر زحمات همه دست‌اندرکاران، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌ها انتخاباتی توام با آرامش و قانونمندی برگزار شد و حتی کسانی که رد صلاحیت شدند، به قانون احاله شدند.

او افزود: شمارش‌ها از دیروز تمام شده است و مسیر نظارت بر انتخابات و تنظیم صورتجلسه‌های نهایی باقی مانده است و بر این اساس ۹۹ درصد کار انجام شده است. در خبرگان تقریبا همه جا مشخص شده و جایی نمانده که شمارش نشده باشد. در انتخابات مجلس حوزه تهران نیز ما آمار را زود‌تر اعلام کردیم و‌‌ همان ۳۰ نفری که اعلام کردیم از تهران به مجلس راه یافتند.

وزیر کشور متذکر شد: در تهران حدود ۵۰ درصد مشارکت بود و در کل کشور حدود ۶۲ درصد مشارکت بود و این آمار قطعی است. اما تلاش می‌کنیم مراحل بعدی انجام شود که رسیدگی به شکایات است که بر عهده شورای نگهبان است. امیدواریم در این مرحله هم با آرامش کار پیش برود.

رحمانی فضلی ادامه داد: همه آن‌ها که در انتخابات شرکت کردند؛ چه آن‌ها که رای آوردند چه آن‌ها که نیاوردند، باید تلاش کننند امید مردم برای بهبودی وضع تقویت کنند و رقابت‌ها را تبدیل به رفاقت کنند. دولت و رییس‌جمهور به خدمت به مردم و اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در مورد میزان مشارکت و دلایل عدم اعلام این آمار تا این لحظه، اظهار داشت: ابتدا باید رای ماخوذه گرفته می‌شد، بعد مشارکت اعلام می‌شد که این موضوع نیز امروز اعلام شد.

او با بیان اینکه پرونده انتخابات در حوزه انتخابیه تهران هم پرونده بسته شد، با اشاره به زمان برگزاری دور دوم انتخابات تصریح کرد: بعد از تایید صحت انتخابات، یک‌ماه فرصت برای برگزاری دور دوم وجود دارد که اگر شورای نگهبان تایید کند، در نیمه دوم فروردین انجام می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان بازمانده از مجلس، نماینده‌ای را جهت رسیدگی به اعتراضاتشان در خصوص صحت انتخابات، انتخاب کردند، گفت: حق هرکسی است که اگر احساس می‌کند حقش ضایع شده است، از راه قانونی برای رسیدگی به اعتراض استفاده کند. مسیر قانونی برای این اعتراضات ترتیب داده شده است. تا دو روز بعد از اعلام نهایی نتایج نامزد‌ها فرصت دارند اعتراضاتشان را به وزارت کشور تسلیم کنند و بعد از آن هفت روز شورای نگهبان فرصت بررسی مستندات ارائه شده از سوی معترضان را دارد.

او گفت: ما آمادگی کامل داریم هر نوع شکایت و هر نوع ادعایی را مورد بررسی قرار دهیم ولی تمام کسانی که معترض هستند و شکایت دارند باید توجه داشته باشند مستندات لازم را ارائه دهند. در غیر این صورت اگر در این مسیر اتهامی به کسی وارد شود، متهم می‌تواند متقابلاً علیه وی اقدام قضایی و اعاده حیثیت کند.

رحمانی فضلی درباره‌ی تعامل دولت با مجلس دهم هم گفت: وظیفه دولت تعامل مثبت با هر مجلس است. دولت و مجلس به همکاری و تعامل نیازمند هستند. دولت همه ارتباطات خود را برای تعامل مثبت و همکاری با مجلس دهم فراهم می‌کند.

 

او دربارهٔ اینکه چرا آیت‌الله هاشمی از ستاد انتخابات کشور بازدید نکرد، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی در مسیر حرکت خود از محل وزارت کشور می‌گذشتند و قصد داشتند به وزارت کشور بیایند، اما دلیلش را نمی‌دانم که چرا به وزارت کشور نیامدند. ما از حضور ایشان یا هر مسئول دیگر استقبال می‌کنیم اما اطلاعی از دلیل نیامدن آیت‌الله هاشمی ندارم.

رحمانی فضلی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، در مورد ۷۵ هزار آرای باطله کرج نیز گفت: شکایت‌های زیادی از کرج به ما رسید و ما آن را بررسی دقیقی کردیم. کسانی که اکنون معرفی شدند رای‌شان قانونی است و البته جای شکایت هم وجود دارد. باید بدانیم ملاک محاسبه آراء، آرای صحیح است نه مجموع آرا.

رحمانی فضلی دربارهٔ دلیل حضور نیروی انتظامی در خیابان‌های اطراف وزارت کشور گفت: همه نیروهای ما در وقت انتخابات در حالت آماده‌باش‌ هستند. زمان رای‌گیری‌ها چندین مورد عملیات تروریستی کشف شد. البته ما مشکل امنیتی هم نداشتیم و با تروریست‌ها برخورد کردیم. در چند شهر ما مسایل قومی داشتیم و باتوحه به اینکه در این شهر‌ها درگیری قومی هست ماموران امنیتی حضور داشتند.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون برگزاری جشن از سوی جناح پیروز در انتخابات به ما اعلام نشده است و ما در تهران نیز آمادگی داشتیم اما دستوری برای آمدن به خیابان نبوده و هر نوع دعوتی برای جشن باید از قبل با وزارت کشور هماهنک شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که چرا شعب سیار در این دوره کم شده است، خاطرنشان کرد: ‌ ما به اندازه مورد نیاز شعب سیار در نظر گرفته‌ایم چون همیشه شعب سیار محل شبهه است. این بار شعب سیار را در داخل اتوبوس قرار دادیم و همه اعضای نظارت و اجرا را هم در داخل اتوبوس قرار دادیم تا شبهه‌ای پیش نیاید.

وزیر کشور همچنین دربارهٔ شایعه سفر خود به مشهد اظهار کرد: ‌ من یا آقای مقیمی در روزهای انتخابات هیچ سفری به شهر مشهد نداشتیم.

او همچنین دربارهٔ رای مردم به لیست امید در تهران گفت: مردم آمدند و با توجه به گفتمان و عملکرد داوطلبان به یک لیست رای دادند. بالاخره در تهران یک گفتمان پیروز شد. اکنون باید همه در خدمت مردم باشیم و نشان دهیم بلوغ سیاسی ما متوجه آرمان‌های انقلاب است، نه مسائل سیاسی.

وزیر کشور در پایان دربارهٔ شایعه جابجایی استانداران نیز گفت: من حتی اگر شب انتخابات هم متوجه می‌شدم استانداران یا فرمانداران صلاحیت ندارند، آن‌ها را عزل می‌کردم. ما طی این روز‌ها خیلی از مدیران را جابجا کردیم. پس این مسئله زمان نمی‌شناسد. البته بنای ما این است که در شرایط خاص این کار را نکنیم. اگر لازم باشد این اتفاق می‌افتد.

کد خبر : ۳۵۱۶۳۵