خبرگزاری کار ایران

در حاشیه جلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل؛

دبیر ستاد حقوق بشر با معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار کرد

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان که برای شرکت در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو رفته است با معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در این دیدار ضمن تشکر از مواضع معقول آفریقای جنوبی در خصوص ایران و توجه این کشور به دستاوردهای ایران در زمینه حقوق بشر در سازمان ملل، گفت: جمهوری اسلامی ایران هم مانند آفریقای جنوبی معتقد است که مساله حقوق بشر در سطح بین المللی به نحو عادلانه و بیطرفانه‌ای دنبال نمی‌شود و این موضوع قربانی انگیزه‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نگاه ابزاری به حقوق بشر پیش از هر چیز برای تعمیق حقوق بشر زیان‌آور است گفت: نادیده گرفتن تفاوت‌های فرهنگی و مبانی اخلاقی و روش زندگی در میان ملت‌های مختلف، آثار بسیار خطرناکی برای تمدن بشری دارد، در حالی که احترام به روش‌ها و نحوه‌های مختلف زندگی و قبول تعدد و تکثر در این زمینه باید در مباحث حقوق بشری و مکانیزم‌های پایش آن ملحوظ شود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در مورد گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشری ایران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با مکانیزم‌های گزارشگری و حمایت از آن‌ها است و ما با مکانیزم یو.پی.آر که خود نیز از کشورهای حامی آن بوده‌ایم بهترین همکاری را داریم. همچنین با گزارشگری موضوعی همکاری وسیعی کرده‌ایم و تاکنون بیش از ۶ گزارشگر موضوعی از ایران بازدید کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به نقش جنبش غیرمتعهد‌ها برای جلوگیری از انحراف در عملکرد مکانیزم‌های حقوق بشری گفت: موضع ما و جنبش غیرمتعهد‌ها در مورد گزارشگر ویژه کشوری یکسان است و ما معتقدیم این مساله نباید رواج پیدا کند؛ زیرا زمینه‌های سوء استفاده‌های سیاسی را بیش از این فراهم می‌کند که متاسفانه در مورد ایران دقیقا اتفاق افتاده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به برگزاری انتخابات پرشور مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: تعیین گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران در حالیکه ما بزرگ‌ترین دموکراسی منطقه را داریم و قوانین و مقررات قضایی آن بسیار پیشرفته و دقیق است بسیار نامعقول و بی‌انصافی بوده است؛ چرا که در منطقه ما کشورهایی هستند که از لحاظ ساختار مدنی فرسنگ‌ها با ساختار مدنی دموکراتیک فاصله دارند، اما هرگز در خصوص مسائل حقوق بشری آن‌ها سخنی به میان نمی‌آید؛ از این رو این ظالمانه و نا‌معقول است ایران مورد این تهاجم وسیع قرار بگیرد و یا به شکل ویژه مورد گزارشگری واقع شود.

لاریجانی گفت: این‌ها گذشته از نحوه عمل غیراصولی گزارشگر ویژه است که دلیل اصلی ما برای نپذیرفتن او در ایران است. در عین حال ایران برای احترام به سیستم بین‌المللی حقوق بشر و مکانیزم‌های پایش آن غیر از مساله بازدید از کشور جمهوری اسلامی همه‌گونه همکاری را برای گزارشگر ویژه قائل شده است. پاسخ به سئوالاتی که ایشان مطرح کرده و ملاقات‌هایی که با کار‌شناسان ما در نمایندگی‌های ایران در ژنو و نیویورک داشته است گواهی برای این موضوع است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه کماکان معتقدیم تعیین گزارشگر ویژه برای ایران اقدامی ناموجه بوده است، گفت: این موضوع سوءاستفاده آشکار سیاسی از مکانیزم‌های بین المللی را نشان می‌دهد؛ از این رو جمهوری اسلامی ایران با تمدید این گزارشگری برای یک سال دیگر مخالف است و ما معتقدیم کشور‌ها باید اگر چنین پیشنهادی از طرف اروپا مطرح شد با آن مخالفت کنند.

در این دیدار معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با تبریک برگزاری دو انتخابات پرشور در ایران به لاریجانی و ملت ایران گفت: مایلم تبریکات صمیمانه رئیس جمهوری کشورمان را نیز برای رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنم.

لوولین ماندرز افزود: این انتخابات در سطح جهانی لحظه به لحظه مورد پیگیری بود و چه حرف‌های زیادی که درباره آن زده نشد، طوری که ناظران خارجی هر آن منتظر درگیری‌های خیابانی و کارهای شبیه به این بودند در حالی که آنچه واقعا دیده شد این بود که میلیون‌ها شهروند ایران در ‌‌نهایت نظم و ترتیب آمدند و رای خود را در صندوق ریختند و قانون با ارامش و با نظم بسیار چشمگیری اجرا شد.

معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت: این یک درس بزرگ برای کسانی است که دنبال دموکراسی هستند و آن را موقعیت بزرگی برای ایران می‌دانیم که بدون شک در صحنه جهانی این دستاورد ارزش فراوانی دارد و جایگاه مدنی ایران را به نحو چشمگیری ارتقاء بخشیده است.

کد خبر : ۳۵۱۸۴۵