خبرگزاری کار ایران

علی مطهری در گفت‌وگوی ویژه خبری:

شاهد تاثیرگذاری رییس دولت اصلاحات در انتخابات بودیم/ مسئولان از پیام مردم درس بگیرند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برخی با ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق خواهان جلوگیری از تاثیرگذاری او درانتخابات بودند اما در عمل دیدیم که تاثیر او چگونه بود. مسئولان امنیتی از این مسئله باید درس بگیرند و بدانند که این روش‌ها درست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو با حضور علی مطهری و ارتباط تلفنی با علیرضا محجوب نماینده‌تهران و نامزد منتخب مردم پایتخت در انتخابات روز جمعه به عنوان اصلاح‌طلب و حمیدرضا حاجی‌بابایی نامزد منتخب مردم همدان به عنوان فرد اصولگرا برگزار شد.

علی مطهری در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه انتخابات برای وی غیر قابل پیش‌بینی بود، گفت: اینکه نتیجه غیرقابل پیش‌بینی بود درست است و قابل‌انکار نیست و صاحب‌نظران و افرادی که در بطن انتخابات بودند، شاید حداکثر امکان حضور 20 اصلاح‌طلب و 10 اصولگرا را می‌دادند. البته نتیحه به دست آمده در شهرستان‌ها قابل پیش‌بینی بود اما اصلا برای تهران آن را پیش‌بینی نمی‌کردیم و برای من هم غیر منتظره بود.

وی در مورد علت بروز چنین مسئله‌ای گفت:  نتیجه انتخابات در تهران به رفتارهای انتخاباتی گروه های مختلف باز می گردد و موجب برانگیختن حساسیت مردم شد. ما در روزهای قبل از برگزاری انتخابات شاهد برخی برخی تخریب‌ها، توهین‌ها و نیز انگلیسی خواندن یک لیست و ادعای ارتباط با بیگانگان را شاهد بودیم که موجب حساس شدن مردم و عکس المعل آنها شد. البته نباید فراموش کرد که ورود برخی از شخصیت‌های سیاسی و اعلام حمایت آنها از برخی لیست‌ها نیز موجب شد تا عده قابل توجهی از مردم به یک لیست واحد رای دهند.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بداخلاقی پس از اعلام نتایج آرا را می دادید، گفت‌: در این دو سه روز بعد اعلام نتایج با بداخلاقی مواجه نشدم و بیشتر بدالخاقی‌ها در روزهای منتهی به انتخابات بود.

در ادامه این برنامه حمیدرضا حاجی بابایی نیز در مورد نتایج انتخابات در تهران گفت: باید انتخابات را به صورت جامع نگاه کرد. آنچه که در کشور رخ داده بیانگر حضور گسترده مردمی و در کنار آن انتخاب افراد گوناگون از احزاب مختلف است. در تهران نیاز به بررسی دقیق تر دارد و نکات ذکر شده از سوی آقای مطهری هم درست است اما باید زیر ساختی تر توجه شود. مردم تهران انتخابی را انجام دادند که محترم است.

علیرضا محجوب نیز در این ارتباط گفت: ابتدا جا دارد که از مقام معظم رهبری که در پیام های مختلف مردم را برای شرکت در این انتخابات دعوت کردند، تشکر کنیم. در این انتخابات ما شاهد حضور اقشار مختلف بودیم که پاسخی به دعوت مسئولان برای حضور در پای صندوق‌های رای بود.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم بیش از حد تصور حضور در روز انتخابات قابل ملاحظه و شگفت انگیز بود اما نتیجه آن غیرقابل پیش بینی نبود.

مطهری در مورد حضور مردم در این انتخابات و اعتماد آنها به نظام جهت برگزاری انتخابات نیز گفت:‌ یکی از آسیب هایی که در جامعه ما وجود دارد این است که هر وقت جناحی که قدرت را در اختیار دارد، جناح مقابل از شکست او خوشحال می‌شود.  این رفتار خوبی نیست و باید با این آسیب برخورد کرد و همدلی و همزبانی در میان تمام سیاسیون وجود داشته باشد. اگر این نگاه را داشته باشیم دیگر شکست یا پیروزی معنایی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه رای مردم در تعیین سرنوشت مهم است و با رای آنها تغییر رخ می دهد، گفت:  در انتخابات سال 92، شعار نامزد پیروز تغییر بود که این چنین هم شد. مردم در بحث هسته‌ای شاهد تغییر بودند و احساس کردند که رایشان تاثیر گذار است. لذا در این دوره شاهد مشارکت بیشتری بودیم. در این دوره از انتخابات با افرادی مواجه بودم که در سال 92 شرکت نکرده و فکر می کردند که رایشان تاثیر گذار نیست اما بعد از 92 و تاثیر گذاری آرای مردم به این مهم پی برده و در این انتخابات شرکت کرده اند.

حاجی بابایی نیز در این ارتباط اظهار کرد: اگر انتخابات‌های اداور گذشته رو بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که در برخی از انتخابات‌ها بیش از 40 میلیون شرکت کرده‌اند. آنچه که در این دوره ازانتخابات و انتخابات قبلی رخ می دهد تاثیر گذاری رای مردم است که رای آنها با واسطه و یا بدون واسطه مسئولان را تعیین می کند.

وی ادامه داد: شاید گاهی اوقات با افکار منفی دلسردی میان مردم بوجود بیاید و از مشارکت کاسته شود اما همه انتخابات های برگزار شده در ادوار گذشته سالم بوده و نظام امین مردم بوده است. مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات نیز نشان از ایمان مردم و گروه های سیاسی به نظام دارد و اگر در برخی اوقات برخلاف آن روی داده، باید آن را اصلاح کرد. این انتخابات نشان داد که نظام امین است و مردم خود تک تک نمایندگانشان را تائید می کنند.

محجوب نیز با بیان اینکه انتخابات بیانگر صدای مردم است، اظهار کرد:  مردم می خواستند در این دروه دیده شوند و به نظراتشان توجه شود و بتوانند در حل مشکلات موثر باشند. از این رو سعی کردند مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر مردم اعتماد نداشتند پای صندوق نمی آمدند. آنها به سیستم اعتماد کردند و حضور یافتند. اعتماد پایدار زمانی است که صدای مردم شنیده و دیده شوند.

در ادامه این نشست مطهری در مورد ترکیب مجلس دهم و آیا طیف بندی کردن آن به صلاح جامعه است، گفت: اینکه کلیت مجلس چه گرایشی دارد بسیار مهم است اما هنوز نمی توان حکم داد که اکثریت با اصولگرایان است یا اصلاح‌طلبان. ممکن است افرادی در لیست این جناح‌ها باشند اما وقتی در مجلس وارد می‌شوند در جرگه مستقل‌ها خواهند بود.

وی افزود: این طیف بندی نیز بر عملکرد مجلس موثر است چرا که براساس آن فراکسیون‌ها تشکیل و در فراکسیون‌ها است که تصمیمات مهم گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس در مورد اینکه یکی از سوال‌های مطرح در جامعه این است که بالاخره مطهری اصلاح‌طلب است یا اصولگرا گفت: من دیوار کشی میان اصلاح طلبی و اصولگرایی را قبول ندارم و معتقدم همه ما باید هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا باشیم یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اصولگرای اصلاح‌طلب باشیم. بیشتر ما را اصولگرا می دانند اما در این دور از انتخابات مستقل وارد شدیم و فهرستی هم منتشر کردیم و گفتیم هم مانعی برای حضور در لیست‌ها نداریم. اصلاح‌طلبان ما را در لیست خود گذاشتند و از آنها هم متشکرم و اگر اصولگراها هم نام مرا در لیست خود می گذاشتند از آنها هم تشکر می کردم.

حاجی بابایی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا طیف بندی در مورد مجلس دهم را قبول دارد و آیا این مجلس همچون مجلس پنجم خواهد بود، گفت:‌ شاید بشود گفت یک فرد اصولگرا یا اصلاح طلب و یا مستقل است اما هریک از این جناح‌ها دارای مولفه‌هایی هستند که افراد بر اساس آن مولفه ها رای می‌دهند تا فلان لیست وارد مجلس شود.

وی ادامه داد: درمورد ترکیب مجلس آنچه که از اخبار و اطلاعات به دست می آید فکر می‌کنم مجلس دهم می تواند شبیه مجلس پنجم باشد. البته تکلیف کرسی‌هایی که در مرحله دوم مشخص می شود، خیلی مهم است.

محجوب نیز در مورد طیف بندی مثل مجلس گفت: ‌آنچه که به نظرم می رسد این است که در انتخابات‌های مجلس، برگزیده شدن نمایندگان تهران در جهت گیری مجلس موثر است. با وجود اینکه همه لیست تهران از یک گروه هستند، در مجلس آینده شاهد دست یاری به دولت خواهیم بود و فکر نمی‌کنم که شبیه مجلس پنجم باشد.

در ادامه این برنامه مهمانان به بیان اولویت‌های مجلس دهم از نگاه خود پرداختند.

مطهری در این ارتباط گفت: مشارکت مردم در انتخابات کمک خواهد کرد تا جایگاه ایران در دنیا  ارتقا یابد و از سوی دیگر به سیاست خارجی و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیز کمک خواهد کرد. من فکر می کنم که اولویت مجلس دهم همین خروج از رکود اقتصادی و رونق است و در گام بعدی سیاست داخلی است. مجلس باید به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کنار مسائل اقتصادی توجه کند چراکه قانون اساسی همه مسائل را در برمی گیرد.

حاجی بابایی نیز از مسائل معیشتی، اشتغال ، رونق تولید و توجه به تولید داخلی و اجتناب از اقتصاد وارداتی و نیز رونق مسکن و رفع‌بی‌عدالتی‌ها در مورد درآمد اقشار مختلف را از اولویت‌های مجلس آتی ذکر کرد.

محجوب نیز رونق اقتصادی؛ افزایش آرامش و امید را از اولویت‌های مجلس آتی بیان کرد و گفت: باید به معیشت گروه‌های مختلف جامعه توجه ویژه‌ای صورت بگیرد چراکه آبادانی و پیشرفت کشور در صورتی است که هیچ فقیر و تهدستی در جامعه وجود نداشته باشد.

 

مطهری همچنین در مورد نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی در مجلس دهم گفت: محور اقتصاد مقاومتی توجه به درون و استعداد های داخلی است. مجلس آینده هم باید همین نگاه را داشته باشد و اتکایی به خارج نداشته باشد.

محجوب نیز در این ارتباط اظهار کرد: اگر بخواهیم اقتصاد ما وضعیت مطلوب و رو به توسعه به خود بگیرد، بدون نسخه اقتصاد مقاومتی موفق نخواهیم شد. برای اجرایی کردن این شاه بیت اقتصادی نیاز به حمایت از کار، کارگر ایرانی و تولید داخلی داریم.  

حاجی بابایی نیز با اشاره به وجود میلیون‌ها تحصیلکرده در جامعه و منابع طبیعی در کشور گفت: با وجود سرمایه‌های انسانی و طبیعی که در کشور وجود دارد می‌توان روی پای خود ایستاد. البته ما از سرمایه‌گذاری خارجی هم استقبال می‌کنیم اما نباید به آنها امید داشته باشیم که بخواهند برای ما دلسوز باشند. ما باید به سمتی پیش برویم که سرمایه کشور را با نیروی جوان و اعتماد به اقتصاد مقاومتی که اصول آن توسط اقتصاددان نوشته شده، با اعتماد پی بگیریم.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا لاریجانی در دور بعدی نیز رییس مجلس خواهد بود، گفت: از حالا زود است که بخواهیم در این ارتباط سخن بگوییم.

نماینده مردم تهران در پایان با تاکید براینکه رای مردم تهران در انتخابات اخیر حامل پیام مهمی برای مسئولان نظام بود، گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که تصور شود با ایجاد برخی محدودیت‌ها می‌توان جلوی تاثیرگذاری افراد را گرفت. برخی با ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق خواهان جلوگیری از تاثیرگذاری او بودند اما در عمل دیدیم که تاثیر او چگونه بود. مسئولان امنیتی از این مسئله باید درس بگیرند و بدانند که این روش‌ها درست نیست.

کد خبر : ۳۵۲۱۱۶