خبرگزاری کار ایران

دهقانی در نشست شورای امنیت:

پس از اجرایی شدن برجام، ذهنیت گذشته در مورد ایران کنار گذاشته شود

نشست توجیهی تسهیل کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت برای اعضای سازمان ملل متحد در خصوص ترتیبات اجرایی برجام برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سفیر اسپانیا که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در مورد ایران تعیین شده است روز سه شنبه با برگزاری یک نشست توجیهی برای کلیه اعضای سازمان ملل متحد آنان را در جریان ترتیبات اجرایی این قطعنامه و برجام قرار داد.

او در ابتدای این نشست که با حضور سفیر نمایندگی کشورمان انجام شد، اظهار داشت که با اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت و انحلال کمیته تحریم ایران این امر ضروری بود تا ترتیبات جدید و کاملا نوآورانه برای اجرای این قطعنامه و مفاد برجام ایجاد شود که این کار صورت گرفته و اجرای این قطعنامه در فضای همکاری و خارج از کمیته‌های تحریم شورای امنیت آغاز شده است.

او افزود: شورای امنیت مسئولیت اجرایی این قطعنامه را به وی به عنوان «تسهیل کننده» واگذار کرده است و او هر شش ماه یکبار گزارش اجرای این قطعنامه را به اطلاع اعضای شورا خواهد رساند.

سپس در ادامه جلسه هماهنگ کننده گروه کاری خرید برجام توضیحات لازم در مورد ترتیبات در نظر گرفته شده و چگونگی گردش کار خریدهای مربوط به اقلام هسته‌ای و اقلام با کاربرد دو گانه را برای اعضای سازمان ملل متحد توضیح داد.

در این نشست غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد طی سخنانی گفت که پس ازاجرایی شدن برجام باید ذهنیت گذشته و شکل گرفته در دوران تحریم‌ها در مورد ایران کنار گذاشته شود و واقعیت‌های جدید در مورد ایران و روابط اقتصادی و سیاسی با ایران مد نظر قرار گیرد.

او افزود: آنچه تاکنون در مورد ایران مطرح بوده به تاریخ پیوسته و درشرایط جدید هیچ مانعی برای گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف وجود ندارد.

دهقانی تصریح کرد: در نخستین گام لازم است که کشور‌ها با درک این واقعیت جدید تغییرات و اصلاحات لازم را در قوانین و مقررات داخلی خود در رابطه با همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند؛ چنان‌که بسیاری از کشور‌ها این گام را بر داشته‌اند و ما شاهد استقبال فراوان جهان برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.

سفیر نمایندگی کشورمان در رابطه با ترتیبات در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: که ایران انتظار دارد این ترتیبات با عملکردی حرفه‌ای، دقیق، سریع، بیطرفانه و موثر فضای اعتماد را برای کشور‌ها ایجاد کند و همانگونه که از شرح وظایف آن پیداست هرگز وارد مسایل ماهوی نگردد.

دهقانی در پایان برجام را فرصتی برای همه اعضای جامعه بین‌المللی دانست و تاکید کرد که شایسته است همه کشور‌ها به ویژه کشورهای منطقه از آن به عنوان فرصتی برای تحکیم امنیت، رونق و شکوفایی در منطقه خاورمیانه و فرا‌تر از آن بهره ببرند.

کد خبر : ۳۵۲۱۴۹