خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد انتخابات کشور:

نگذاشتیم کسی جای دیگری رای بدهد/ هیچ گروهی برای حضور در انتخابات تردید نداشت

معاون وزیر کشور گفت: هیچ حزب و جناحی برای ورود به انتخابات تردید نداشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه ما در این دوره به فرمانداران توصیه کردیم قانون انتخابات را مطالعه کنند و به آیین‌نامه‌های آن مسلط شوند، اظهار داشت: برای اطمینان از این مسئله ما دو مرحله آزمون برگزار کردیم که در مرحله اول ۷۰ درصد از فرمانداران و بخشداران نمره مثبت گرفتند و برای ۳۰ درصد مابقی امتحان مجدد برگزار شد که در ‌‌نهایت همه فرمانداران و بخشداران به قانون انتخابات و آیین‌نامه‌های آن مسلط شدند.

او ادامه داد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۱ حوزه اصلی در استان‌ها و ۱۰۳۲ حوزه فرعی در فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور و برای انتخابات خبرگان رهبری ۲۰۷ مرکز اصلی در استان‌ها و ۲۲۳ حوزه فرعی در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد شد.

مقیمی با اشاره به تعیین هیات‌های اجرایی تصریح کرد: به دلیل اینکه ۲ هیات اجرایی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری موجب می‌شد تعداد افراد زیاد شود و سازوکار تصمیم‌گیری هم سخت شود، با شورای نگهبان به این تفاهم رسیدیم که هیات‌های اجرایی هر دو انتخابات یکی باشند که گام مهمی برای انتخابات بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با یادآوری نظم و امنیت ایجاد شده برای برگزاری انتخابات خاطرنشان کرد: ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات کمک کردند امنیت و نظم در مناطق مرزی، مناطق عشایری، کوهستانی، شهر‌ها و روستا‌ها برقرار شود. ارتش و سپاه و نیروی انتظامی نیز ۳۴ بالگرد، ۴ هواپیما و ۴ شناور در اختیار ما قرار دادند تا صندوق‌های رای ازاین طریق منتقل شود.

او با تشکر از عملکرد سازمان ثبت‌احوال ابراز داشت: از سه ماه قبل سازمان ثبت احوال تمامی امکانات خود را بسیج کرد تا شرایط برای برگزاری انتخابات برقرار شود. آن‌ها در این مدت تلاش بسیاری برای صدور شناسنامه‌های المثنی و هوشمند انجام دادند و سیستمی راه‌اندازی شد تا احراز هویت کلیه شرکت‌کنندگان از این طریق صورت بگیرد؛ تا خدایی ناکرده کسی تخلفی نداشته باشد. با این حال مردم فهیم ما از حقوق خود دفاع کردند و کسی جای دیگری رای نداد، غیر از تعداد اندکی که در آمار‌ها هم جا نمی‌گیرند و این متخلفان شناسایی شده‌اند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: با اشاره به تشکیل خانه احزاب در ماه گذشته ما به کمک دبیران احزاب جلسات متعددی برگزار کردیم و خوشبختانه هر سه گروه اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلان در مدیریت خانه احزاب حضور فعالی پیدا کردند و حضور آنها موجب شد استان‌ها هم فعال شوند و به فکر تشکیل خانه احزاب در استان‌ها بیفتند.

مقیمی با بیان اینکه منشور اخلاقی انتخابات توسط احزاب تهیه شد، عنوان کرد: گروه‌ها موظف شدند از قانون تبعیت کنند؛ این منشور آثار خود را در انتخابات نشان داد و اخبار غیراخلاقی به گوش ما نرسید، لذا می‌توانیم بگوییم احزاب اخلاق را در انتخابات وارد کردند.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه در این انتخابات همه احزاب، تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردند، بیان کرد: هیچ حزب و جناحی برای ورود به انتخابات تردید نداشت. در این مدت حدود ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که در ‌‌نهایت ۴۷۱۷ نفر تایید صلاحیت شدند و رقابت خوبی در انتهای کار شکل گرفت؛ ترکیب مجلس نیز نشان می‌دهد که مجلس جوان‌تر شده و تا الان حضور بانوان نیز افزایش یافته است.

مقیمی با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات در همه حوزه‌های مرزی، عشایری، کوهستانی، روستایی و شهری گسترده بود، یادآور شد: مردم در سراسر کشور با علاقمندی به پای صندوق‌های رای آمدند و مشارکتی فعالانه و پرشوری داشتند.

او اضافه کرد: از سویی حضور ۱۲ هزار نفر برای ثبت‌نام در انتخابات نشان می‌دهد که مردم برای مشارکت در انتخابات اشتیاق و علاقه‌ دارند و آن را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: خوشبختانه در این دوره از انتخابات ما نشنیده‌ایم که چه در ستاد انتخابات کشور و چه در حوزه‌های اخذ رای شبهه و مسائلی چون کمبود، دخالت و... به گوش برسد یا دیده شود و همه ابراز رضایت کردند، البته منکر کاستی‌ها هم نیستیم.

مقیمی با بیان اینکه ان‌شاءالله مرحله نخست انتخابات مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد، گفت: ما در حال آماده کردن خود برای برگزاری مرحله دوم انتخابات هستیم و امیدواریم که آن مرحله نیز همانند انتخابات مرحله نخست با حضور فعالانه و پرشور مردم برگزار شود.

ادامه دارد...

کد خبر : ۳۵۲۱۷۱