خبرگزاری کار ایران

دستورکار کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام شد؛

بررسی روند اجرای برجام و بسته دولت برای خروج از رکود / فانی و فرهادی در کمیسیون آموزش

پاسخ‌گویی وزرای آموزش و پرورش و علوم به سوالات نمایندگان، بررسی بسته دولت برای خروج از رکود در شرایط پسا تحریم و بررسی روند اجرای برجام از جمله موارد کاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته آینده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که نمایندگان مجلس در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه در صحن علنی به بررسی لایحه‌ها و طرح‌های مختلف می‌پردازند، کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز روزهای پرکاری را پیش‌رو دارند.

فانی و فرهادی در کمیسیون آموزش

در این راستا، کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری، به بررسی طرح نظام رتبه‌بندی معلمان، طرح تشکیل سازمان نوآوری، تجاری سازی و حمایت از فناوری‌های راهبردی می‌پردازد.

همچنین این کمیسیون ضمن بررسی گزارش رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس در خصوص فعالیت‌های عمرانی وزارت آموزش و پرورش میزبان وزرای آموزش و پرورش و علوم برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان خواهد بود و در ‌‌نهایت نشست مشاورین کمیسیون با کمیته تلفیق بودجه نیز برگزار می‌شود.

بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل در کمیسیون اجتماعی

کمیسیون اجتماعی نیز ضمن بررسی طرح بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار در کارگروه رفاه اجتماعی به بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل می‌پردازد. همچنین بررسی طرح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، اصلاح تبصره ۳ ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و ادامه رسیدگی به طرح تعیین تکلیف آینده ساز نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

لایحه عضویت ایران در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی بررسی لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا و برگزاری جلسه اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سهام عدالت را در دستور کار قرار داده است.

بررسی روند اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در جلسات هفته آینده ضمن انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، به بررسی روند اجرای برجام با حضور مسئولان مربوطه می‌پردازد.

انتخاب ۳ نفر از اعضای کمیسیون انرژی برای اصلاح قانون جلوگیری از آلودگی هوا

کمیسیون انرژی نیز ضمن انتخاب و معرفی سه نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، بررسی لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهروی اسلامی ایران و دولت جمهوری قبرس به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بردرآمد به انضمام تشریفات (پروتکل) الحاقی استماع گزارش رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در خصوص استفاده از فتوولتائیک‌ها و شبکه‌های هوشمند را در دستور کار قرار داده است.

حضور قاضی‌زاده هاشمی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

کمیسیون بهداشت و درمان نیز هفته آینده به بررسی لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه با حضور مسئولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بررسی طرح منع تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب رسان به سلامت در فضاهای مجازی وشبکه‌های ماهواره‌ای می‌پردازد.

اصلاح موادی از قانون انتخابات در کمیسیون شوراها

کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور انتخاب دو عضو کمیسیون برای عضویت در کمیسون مشترک رسیدگی به لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و انتخاب یک عضو کمیسیون به عنوان عضو مشترک رسیدگی به اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را در دستورکار قرار داده است.

بررسی تبصره ۷ ماده ۹ ماده الحاقی ۹ و ماده الحاقی ۱۱ از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات قضایی و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و طرح تبدیل نظام انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا به نظام انتخاباتی تناسبی نیز در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی در کمیسیون صنایع

کمیسیون صنایع و معادن بررسی طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، بررسی لایحه اساسنامه سازمان پست جمهوری اسلامی و جمع بندی فعالیت‌های کمیسیون در حوزه تقنین و نظارت به عنوان موارد کاری کمیسیون، قید شده است.

اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان در کمیسیون عمران

کمیسیون عمران هفته آینده به بررسی لایحه اصلاح تبصره ۱ ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و گزارش کارگروه مسکن مهر با حضور معاونین وزرات‌خانه راه و شهرسازی، نیرو و نفت و مدیران بانک‌های مرکزی و مسکن می‌پردازد.

کمیسیون فرهنگی، بررسی پیرامون مسائل فرهنگی کشور با حضور مسئولان مربوطه و عملکرد این کمیسیون در سال ۹۴ را در دستور کار قرار داده‌است.

اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی در کمیسیون حقوقی

همچنین کمیسیون حقوقی و قضایی نیز به بررسی طرح اصلاح یک تبصره به ماده ۵۵۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی می‌پردازد.

کمیسیون کشاورزی بررسی طرح حذف آب‌بهای محصولات استراتژی کشاورزی و طرح تشکیل سازمان نوآوری و تجاری سازی و حمایت از فناوری‌های راهبردی را در دستور کار قرار داده است.

علاوه بر کمیسیون‌های تخصصی ۱۳ گانه آن‌چنان که اعلام شد، تشکیل جلسه می‌دهند، کمیسیون‌های اصل ۹۰، تدوین آیین نامه داخلی و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز فعال خواهند بود.

بر این اساس، کمیسیون اصل ۹۰ هفته آینده ضمن برگزاری جلسات ۵ کارگروه فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، فنی و عمرانی، ارتقای سلامت اداری، قضایی و سیاسی و نظامی، در جلسات کمیسیون به بررسی شکایت و موضوعات مطروحه می‌پردازد.

همچنین کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی نیز بررسی موارد ارجاعی و جمع‌بندی عملکرد کمیسیون درسال جاری را در دستور دارد.

بررسی لایحه بودجه ۹۵ در کمیسیون تلفیق

کمیسیون تلفیق نیز از روز شنبه تا چهارشنبه در جلسات صبح و بعد از ظهر به ادامه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۵ می‌پردازد.

این درحالی است که کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، بررسی موضوع حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی و همچنین بررسی بسته پیشنهادی دولت در خروج از رکود در شرایط پسا تحریم را با حضور مسئولان مربوطه در دستور کار قرار داده است.

ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی سامانه خدمات‌رسانی به روستا‌ها در دستورکار کمیسیون مشترک ساماندهی خدمات‌رسانی به روستا‌ها و بررسی مواد ۲۰ و ۲۶ طرح تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد.

کد خبر : ۳۵۲۵۱۶