خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی:

احیای موقوفات غصبی سبب موضع‌گیری‌های بسیاری علیه آیت الله طبسی شد

یک مرجع تقلید گفت: مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی مرد بسیار متینی بود و ان‌شاءالله شخصی به جای ایشان امور تولیت آستان قدس رضوی را به دست بگیرد که بتواند به صورت آبرومندانه آن را اداره کند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، با اعلام قرائت فاتحه برای شادی روح آیت‌الله واعظ طبسی، ایشان را شخصیتی فوق‌العاده دانست و اظهار کرد: اگر تصاویری از گذشته آستان قدس رضوی ملاحظه کنید، خواهید فهمید که آیت‌الله واعظ طبسی به چه اندازه ساخت و ساز داشته و این حرم را گسترش داده است.

وی افزود: تولیت‌ها پس از شهادت امام رضا (ع) برای این حرم زحمات بسیاری کشیده‌اند؛ اما کارهایی که از زمان تولیت ایشان انجام شده، برتری ده‌ها برابری دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آیت‌الله واعظ طبسی زحمات بسیاری برای رفاه حال زوار کشیدند تا جای کافی در این شهر داشته باشند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به خدمات مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، تصریح کرد: ایشان حرم مطهر را توسعه بسیاری داده و با ساخت صحن جامع، ایرادات بسیاری از سوی مردم به این مرحوم گرفته شد.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در سفری که در آن سال به مشهد مقدس داشتم، برای برپایی نماز جماعت در صحن جامع از ما دعوت کردند که وقتی پس از اقامه نماز به سمت مردم برگشتم، صحن را مملو از جمعیت دیدم و بعدا به ایشان گفتم که بنده یک ایراد از شما دفع کردم و آن اشکال ساخت این صحن بوده است؛ چراکه نماز جماعتی باشکوه‌تر از نماز جماعت مکه و مدینه در این صحن برگزار شد.

این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: ساخت بیمارستان فوق العاده و کتابخانه مجهز و ده‌ها کار دیگر در اطراف مشهد از دیگر کارهای شاخص ایشان بوده است.

این مرجع تقلید در ادامه به بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی پرداخت و گفت: ایشان در این فکر بود که حرم امام رضا (ع) در سال ۲۰ میلیون زائر دارد و این مردم نباید دست خالی از مشهد مقدس برگردند؛ بنابراین اقدام به انجام فعالیت‌های فرهنگی از جمله انتشار کتاب، جزوه و دعوت از منبری‌های معروف در طول سال و... کردند.

ویٌ، فعالیت دیگر آیت الله واعظ طبسی را احیای موقوفات غصبی امام رضا (ع) دانست و گفت: همین امر سبب شد موضع‌گیری‌های بسیاری علیه ایشان صورت گرفت و سم پاشی‌هایی انجام شد.

وی گفت: ایشان به عنوان متولی حق تولیه داشتند؛ اما به هیچ عنوان از این حق استفاده نمی‌کردند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله واعظ طبسی مرد بسیار متینی بود و انشاءالله شخصی به جای ایشان امور تولیت آستان قدس رضوی را به دست بگیرد که بتواند به صورت آبرومندانه آن را اداره کند و مردم هم خوشحال باشند که این حرم همچنان شکوفاست.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: زمانی که ما در مشهد بودیم، علمای شهر از فعالیت وهابیت در حاشیه این مشهدمقدس شکایت می‌کردند که در پاسخ به آنان عرض کردم: غصه نخورید؛ چراکه کاری می‌کنیم که حضور ما پررنگ‌تر شود و باید صد‌ها پایگاه بسیج و حوزه علمیه تأسیس کرده، خانه عالم و... در آن مناطق حضور داشته و به جوانان اهل سنت احترام بگذاریم.

این مفسر قرآن کریم افزود: بنابراین اولین فعالیت را بنده شروع کرده و با دریافت ۵ هزار متر مربع زمین در حاشیه یکی از بلوارهای مشهد مقدس از سوی آیت الله واعظ طبسی، شروع به ساخت حوزه علمیه، کرده‌ایم و هم اکنون در حال ساخت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان گفت: خداوند متعال روح ایشان را غریق رحمت واسعه گردانده و به ما توفیق دهد تا زنده هستیم کار کنیم؛ چراکه فعالیت خوب اثر دارد و برکات آن پس از فوت به انسان می‌رسد.

 

کد خبر : ۳۵۲۸۶۹