خبرگزاری کار ایران

روایت معاون وزیر خارجه از سفر داوود اوغلو به تهران

معاون آسیا - اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان گفت : سفر نخست وزیر و هیات عالی رتبه ترکیه به تهران به لحاظ توسعه مناسبات دو جانبه و مسائل منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا-اقیانوسیه وزیر امور خارجه سفر داووداغلو به تهران را اولین سفر او به ایران در کسوت نخست وزیر خواند و گفت: وی با کشور ما زیاد کار کرده و سفرهای زیادی به ایران داشته است.

معاون آسیا - اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سفر نخست وزیر و هیات عالی رتبه ترکیه به تهران به لحاظ توسعه مناسبات دو جانبه و مسایل منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر خارجه گفت: از انتخابات ترکیه تا کنون به جز سفر چندی قبل من به این کشور، حدود ۷ ماه رفت و آمد میان دو کشور کاهش یافت که تحولات منطقه‌ای و برخی مسایل از جمله حضور روس‌ها در سوریه و درگیری‌های منطقه‌ای در این موضوع موثر بوده و از این جهت نیز این سفر بسیار مهم است.

رحیم‌پور افزود: سفر اوغلو و هیات عالی رتبه ترکیه به تهران هم به لحاظ مناسبات دو جانبه و هم منطقه‌ای تاثیر گذار است و برنامه جامع و کاملی در این باره تنظیم شده است.

معاون آسیا - اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: بعد از برجام نیز چون ترکیه از جمله شرکای ما در دوره تحریم بوده اکنون نیز اراده دارند که با توجه به مشکلات اقتصادی که دارند با ایران کار کنند.

رحیم‌پور افزود: به هیات ترکیه‌ای خیرمقدم می‌گوییم و هم در مسایل دوجانبه که در آن موضوعات اقتصادی چربش دارد و هم با توجه به آتش بسی که در سوریه است معتقدیم ترکیه همسایه مهم ماست و برای آن‌ها نیز ما همسایه قدرتمندی هستیم و امیدواریم یک گام به جلو حرکت کنیم.

وی با اشاره به هدفگذاری ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار گفت: این هدف گذاری در سفر آقای روحانی به آنکارا و در زمانی توافق شد که قیمت نفت تغییر نکرده بود اما امروز قیمت نفت کاهش یافته است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: به رغم کاهش قیمت نفت معتقدم با همکاری جدی و صمیمی دو کشور این هدف تحقق خواهد یافت.

داود اوغلو نخست وزیر ترکیه صبح امروز در مجموعه سعد آباد مورد استقبال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت.

دو طرف پس از آیین استقبال در جلسه خصوصی حدود ۲ ساعته مهم‌ترین موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای را بررسی کردند که گفته می‌شود سوریه از جمله این موضوعات بوده است.

همچنین نشست هیات‌های عالی دو کشور نیز با حضور اوغلو و جهانگیری برگزار شد.

 

کد خبر : ۳۵۲۹۷۷