خبرگزاری کار ایران

امشب انجام شد؛

دیدار و گفت‌وگوی ظریف با وزیر خارجه مالت

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۰۵۰

وزیر امور خارجه مالت با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، جورج وللا که در تهران به سر می‌برد امشب با محمد جواد ظریف کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در نشست‌خبری مشترک با جورج وللا در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس و تروریست خواندن حزب‌الله لبنان، اظهار داشت: احساس می‌کنم برخی کشورهای حوزه ما بویژه سعودی‌ها با توجه به سیاست‌های غلطی که داشته‌اند، دنبال تنش‌زایی و ناامنی منطقه‌اند. این کشورها حتی این سیاست‌ها را به قیمت استفاده از برخی عناوین که فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزادی‌خواهان عرب را متنفر می‌کند، ادامه می‌دهند.

ظریف متذکر شد: حزب‌الله تنها سازمانی است که توانسته از تمامیت ارضی لبنان برابر صهیونیست‌ها دفاع کند. اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس نه تنها بی‌اعتبار و محکوم است، بلکه باعث می‌شود نقش مخرب این حرکت‌ها بیشتر آشکار شود.

وزیرامورخارجه تصریح کرد: بارها همسایگان خود را به رویکرد گفت‌وگو و تعامل مثبت و حسن همجواری و پرهیز از اقداماتی که می‌تواند به تنش در منطقه دامن بزند، دعوت کرده‌ایم. آثار سیاست‌های قبلی را امروز در سوریه و یمن مشاهده می‌کنند پس بهتر است قبل از اینکه این اقدامات قابل کنترل نباشد جلوی آنها را بگیرند.

وزیرامور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از میزبانی وزیرخارجه مالت برای نخستین بار در تاریخ اظهار داشت: ایران و مالت از دهه ۵۰ شمسی و از سال ۱۹۷۲ میلادی دارای روابط سیاسی هستند و نزدیک به ۴۴ سال سابقه روابط سیاسی دارند، اما در سالهای گذشته این روابط به دلیل تحریم ها رکود جدی داشته و هیچگاه دو کشور نتوانسته اند از تمام ظرفیت ها بهره برداری کنند و ما امروز این ظرفیت ها را بررسی کردیم.

ظریف گفت: مالت از سال آینده مسیحی، ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد و با توجه به اینکه این موضوع با تغییر ریاست جمهوری در آمریکا همزمان می شود، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا مسئولیت سنگینی برای تضمین اجرای برجام خواهد داشت.

وزیرامور خارجه کشورمان با اشاره به حوزه های همکاری موجود میان دو کشور ایران و مالت از جمله همکاری های بانکی، بیمه ای، کشتیرانی، آموزش های حقوق بین الملل و آموزش های دریایی، ادامه داد: کشور مالت همچنین دارای زیرساخت های خوب گردشگری و توریسم است و می تواند  با جمهوری اسلامی برای تقویت این زیرساخت ها همکاری کند.

وی در ادامه با اشاره به خطر گسترش افراط گرایی و تروریسم و خشونت در منطقه، اظهار داشت: این مسئله هم به عنوان یک پدیده جهانی، اتحادیه اروپا را با خطر مواجه می کند و هم به جهت اینکه سبب افزایش مهاجرت می شود، با توجه به نزدیکی مالت به سواحل لیبی، باعث نگرانی هایی شده که گفتگو در زمینه های مبارزه با تروریسم، یکی از حوزه های مهم همکاری دو کشور ایران و مالت است.

ظریف همچنین با اشاره به امضای دو سند تفاهم همکاری در گفتگوی خود با وزیرخارجه مالت، خاطرنشان کرد:این سند ها در زمینه مشورت های سیاسی میان دو کشور و لغو روادید سیاسی است و می تواند زمینه را برای گسترش همکاری دو کشور فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز