خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امور خارجه خبر داد؛

پیشنهاد سه‌بندی عربستان علیه ایران در نشست استانبول/ برای حضور در نشست تردید داریم

معاون وزیر خارجه با اشاره به تلاش‌های عربستان علیه ایران در آستانه برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی گفت: عربستان در غیاب ایران در نشست کار‌شناسی، در بیانیه پایانی پیشنهادی اجلاس استانبول سه بند ناجوانمردانه علیه ایران پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیرخارجه با اشاره به آغاز سفر وزیر خارجه کشورمان به چند کشور آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه اظهار داشت: آقای ظریف در طول مذاکرات هسته‌ای سفرهای مختلفی به کشورهای مختلف داشتند و اکنون در فضای پسابرجام این برنامه ریزی صورت گرفته که به ۶ کشور در حوزه جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه سفر کند.

او با بیان اینکه اولین مقصد سفر وزیر خارجه کشورمان در جریان این تور جاکارتاست اظهار کرد: ‌ قرار است در روز دوشنبه نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد قدس در جاکارتا برگزار شود البته مدت زیادی بود که این نشست به تعویق افتاده بود و اندونزی به خاطر گرایش‌های سیاسی خوبی که در این زمینه دارد میزبانی این نشست را بر عهده گرفت.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه این اجلاس قرار است در سطح سران کشورهای اسلامی برگزار شود ولی بیشتر کشورهای شرکت کننده در سطح وزیر خارجه حضور پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: قرار است اجلاس سران سازمان‌ همکاری اسلامی در آخر فروردین ماه در ترکیه برگزار شود.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه وزیر خارجه در اجلاس جاکارتا به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی خواهد کرد و سیاست‌های ایران را در زمینهٔ فلسطین و قدس بیان می‌کند ادامه داد: در حاشیه همین اجلاس وزیر خارجه کشورمان با مقامات کشورهای شرکت کننده در اجلاس جاکارتا دیدار و رایزنی خواهد کرد به خصوص با توجه به اینکه در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول هستیم و عربستان حرکات خاصی را در همین راستا در حال انجام دادن است. به نحوی که به نظر می‌رسد که در اجلاس استانبول به جای موضوع وحدت به دنبال تفرقه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ‌ در همین راستا آقای ظریف در جاکارتا به دنبال مذاکره با دوستانمان در جهان اسلام است. از دیگر سو ایشان در جاکارتا ملاقات‌های دو جانبه‌ای با مقامات اندونزیایی خواهند داشت و با توجه به علاقمندی رئیس جمهور اندونزی جهت سفر به تهران ملاقاتهایی را با مقامات اندونزیایی برای مهیا کردن مقدمات سفر رئیس جمهور اندونزی به تهران خواهند داشت.

معاون وزیر خارجه کشورمان به سفر محمد جواد ظریف به سنگاپور و برونئی نیز اشاره کرده و افزود: ‌ سنگاپور یکی از کشورهای جهان اسلام است و به لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری کشوری معتبر است و ما به دنبال گسترش روابط اقتصادی با این کشور هستیم.

رحیم‌پور ایستگاه بعدی سفر ظریف در سفر به جنوب شرقی آسیا را تایلند عنوان کرد و گفت: آقای ظریف در سفر به این کشور علاوه بر ملاقات‌های دو جانبه با مقامات این دو کشور در جلسه بین‌المللی مجمع گفت‌و‌گوهای آسیایی شرکت خواهند کرد بعد از تایلند وزیر خارجه به دو کشور نیوزیلند و استرالیا سفر خواهند کرد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در جریان این سفر یکی از مسائل مورد توجه مسائل اقتصادی است به همکاری‌های ایران و استرالیا در مبارزه با تروریسم به خصوص داعش اشاره و تصریح کرد: از مدت‌ها پیش همکاری‌های دو کشور در این زمینه شروع شده است.

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت خارجه با اشاره به اینکه ایرانیان زیادی در این کشور حضور دارند و جلساتی را در این راستا برای آقای ظریف تنظیم کرده‌ایم در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: ‌ به جز کشور اندونزی که قبلا وزیر خارجه به آن سفر کرده‌اند ۵ کشور دیگر کشورهایی هستند که آقای ظریف برای اولین بار به آن‌ها سفر می‌کند و انجام این سفر‌ها به خصوص در فضای پسابرجام در زمینه‌های مختلف به خصوص مسائل اقتصادی حائز اهمیت است.

رحیم‌پور در پاسخ به سوالی در ارتباط با کارشکنی عربستان سعودی در صدور روادید برای شرکت هیات ایرانی در اجلاس کار‌شناسی جده در آستانه برگزاری نشست سران همکاری‌های اسلامی دراستانبول تصریح کرد: عربستان سعودی خلاف مقررات بین‌المللی و ادب سیاسی اقدام به این کار کرد. در حالی که باید به عنوان کشوری که دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در آن قرار دارد مواضع منصفانه و بی‌طرفانه‌ای داشته باشد ولی متاسفانه این کشور هیچ چیزی را رعایت نمی‌کند و این رفتار‌ها باعث شده که به ما تردید‌هایی حتی برای شرکت در اجلاس استانبول دست بدهد گرچه ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان اسلام علاقه‌مند به شرکت و حضور فعالانه در مباحث مربوط به مسائل منطقه و جهان اسلام است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به اینکه عربستان اقدام به انجام تلاش‌های مذبوحانه‌ای علیه ایران کرده است به سفر داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به تهران در روز شنبه و دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها نیز حتی از رفتار عربستان به خاطر این گونه عملکرد‌ها متحیر هستند.

وی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با رادیو گفت‌و‌گو با بیان اینکه چندی پیش نشست کار‌شناسان از کشورهای مختلف جهان اسلام با حضور دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در جده برگزار شد خاطر نشان کرد: ‌در این جلسات کار‌شناسی به طور معمول پیش نویس بیانیهٔ اجلاس سران تهیه می‌شود و قدم اول در این راستا چندی پیش برداشته شد ولی متاسفانه به دلیل کارشکنی عربستان در صدور ویزا برای هیات ایرای ما در این جلسه غایب بودیم. آن‌ها در این جلسه سه بند ناجوانمردانه برای بیانیه پایانی اجلاس سران علیه ایران پیشنهاد کردند که ما این بند‌ها را قبول نداریم و در همین راستا تلاش‌های خود را آغاز کردیم و با دوستان خود در جهان اسلام در حال گفت‌و‌گو و رایزنی هستیم.

رحیم‌پور با بیان اینکه اگر عربستانی‌ها بخواهند اجلاس استانبول را به اجلاس تفرقه تبدیل کنند قاعدتا شرکت ما یک شرکت مناسبی نیست تصریح کرد: ‌آقای دکتر ظریف مجدانه به دنبال این هستند که ببینند بیانیهٔ پایانی این اجلاس چیست؟ که ما بر اساس همین اطلاع در مورد نوع شرکت خود در این اجلاس تصمیم گیری کنیم.

 

کد خبر : ۳۵۳۱۲۸