خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله محمد یزدی:

هیچ اقدامی برای حضورم در خبرگان نکرده‌ایم/ باری از دوشم برداشته شد

رییس مجلس چهارم خبرگان رهبری گفت: آنچه در برخی سایت‌ها آمده همه خلاف و کذب است و نه جامعه مدرسین و نه بنده اقدامی نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌الله محمد یزدی در شروع نوزدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری ضمن تبریک به مناسبت انتخابات خبرگان رهبری گفت: به تمامی آنهایی که برای دوره پنجم خبرگان رای آوردند و در این مجلس حضور دارند، تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله که آنها وظایف قانونی و شرعی خود را به خوبی انجام خواهند داد و مراقب تغییر هویت حاکمیت ولایت فقیه هستند که این از وظایف اصلی آنهاست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عدم حضور خود در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری گفت: خوشبختانه من برای این دوره رای نیاوردم و از این بابت هم خوشحالم. آنچه امروز‌ها در مورد من گفته شده است دروغ است، نه از سوی جامعه مدرسین و از طرف من اقدامی نشده که کسی کنار برود و من بیایم این‌ها همه تحلیل‌های نادرست و بی‌تقوایی‌های برخی صاحبان سایت‌ها که براساس تحلیل شخصی خود این حرف‌ها را می‌زنند.

او افزود: وقتی وزارت کشور رسماً نتایج شمارش آرا را اعلام کرد، قانون است و اطاعت از قانون وظیفه همه ماست. بنده هم مثل همه شما طلبه کوچکی هستم و تسلیم قانون خواهم بود. قانون را بیش از هر چیز محترم می‌دانم و حاضر نیستم کمترین تخلفی از قانون صورت بگیرد.

آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: خدا را شاکرم که دیگر در مجلس خبرگان نیستم و باری از دوش من برداشته شده است تا وظایف دیگرم را انجام دهم. اگر انسان واقعاً به نظام و حاکمیت معتقد باشد تسلیم قانون نیز خواهد بود.

رییس مجلس خبرگان چهارم با تبریک مجدد به اعضای خبرگان رهبری تاکید کرد: باز هم می‌گویم آنچه در برخی سایت‌ها آمده همه خلاف و کذب است و نه جامعه مدرسین و نه بنده اقدامی نکرده‌ایم. حتی وقتی یکی از اعضای شورای نگهبان که روحانی هم نبود و برای مجلس خبرگان رای آورد، من به او تبریک گفتم و معتقدم حضور وی در خبرگان ضرورت دارد. امیدوارم اعضای این مجلس مراقب باشند تا وظایفی که برعهده‌شان گذاشته شده به خوبی انجام شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز یادآور شد: انتخابات مجلس شورای اسلامی هم کاملاً آبرومندانه و آرام در کشور پهناور ما برگزار شد و حتی یک قطره خون از دماغ کسی نیامد. این انتخابات به آرامی انجام گرفت و صمیمانه به افرادی که به مجلس شورای اسلامی راه یافتند تبریک می‌گویم. البته از گوشه و کنار شکایت‌هایی از نحوه اجرای انتخابات مطرح شده است که در شورای نگهبان در حال بررسی آن هستیم.

او افزود: ممکن است مثلاً موضوع خرید و فروش آرا یا تعطیلی زودهنگام برخی شعب اخذ رای مطرح باشد، که این موضوعات در حال رسیدگی است.

آیت‌الله یزدی تاکید کرد: به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویم که مردم ما به خوبی به وظایف خود عمل کرده‌اند. ما مردم بسیار شریف و عزیزی داریم. همه آن‌ها به پیروی از رهبر انقلاب با اکثریت ۶۲ درصدی پای صندوق‌های رای حاضر شدند و وظیفه خود را انجام دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید به مردم خدمت کنند و به فکر مشکلات مردم باشند و به مسائل فرهنگی، شغلی و اجتماعی جامعه برسند. یک نماینده حوزه انتخابیه، نماینده کل کشور است و نباید تنها به فکر منافع حوزه انتخابیه خود باشد. منافع کشور بر منافع حوزه‌های انتخابیه مقدم است. نمایندگان مجلس به دنبال سود شخصی خود نباشند.

او تاکید کرد: این روز‌ها فشاری که از سوی برخی نمایندگان رد صلاحیت شده روی ما بود، به مراتب سنگین‌تر از کار فیزیکی بود که انجام می‌دادیم.

آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: شما نماینده مردم هستید و انتخاب شده‌اید به مردم خدمت کنید. نه برای سود شخصی و ساخت‌وپاخت با وزرا یا تحت فشار قراردادن وزرا و دولت. این کار‌ها کنار بگذارید و به مردم خدمت کنید. برای دنیا و آخرت خدمت‌ها ماندنی و سودهای دنیا رفتنی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به دولت گفت: دولت اعتدال دولت ارتباط با همه کشورهاست، اما به لبخند دشمن خوشحال نشوید. ارتباط باید با همه باشد اما ارتباط با دشمن معنی درستی ندارد آن هم با دشمنان شناخته شده. اگر آنها گاهی لبخندی می‌زنند؛ امثال رئیس جمهور و من و شما که در انقلاب بزرگ شده‌ایم نباید فریب عوام‌فریبی دشمن را بخوریم، به ویژه دشمنان تجربه شده که در راس آن‌ها آمریکا قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه ثروتمندان کشور توجه داشته باشند که ایام نوروز نزدیک است و می‌توانند شادی‌های خود را تقسیم کنند گفت: همه کار‌ها را برعهده بهزیستی و کمیته امداد نگذارید و به افراد ضعیف خصوصاً در آستانه ایام عید کمک کنید.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ابتدای صحبت‌های خود با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و رحلت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس و عضو خبرگان رهبری گفت: در قرآن خطاب به پیامبر آمده که مردم ایمان نمی‌آورند مگر اینکه حرف شما را فصل‌الخطاب بدانند و نه تنها شما را حاکم بدانند بلکه اگر حاکم دستوری صادر کرد و با سلیقه عده‌ای جور در نیامد ولایت ایجاب می‌کند حتی در درون دل خود هم ناراحتی و نگرانی نداشته باشیم.

او گفت: بدانیم در این صورت اگر زیانی از این ناحیه مترتب شود کمتر از این است که بخواهیم نظر خود را اعمال کنیم، بنابراین در مقابل فرمان حاکم باید تسلیم کامل باشیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در روایات و آیات به روایت مطلقه فقیه اشاره شده است. وقتی تاریخ اسلام را مرور می‌کنیم، می‌بینیم مسئله امامت و ولایت در تاریخ اسلام تبدیل به سلطنت، خلافت و مورسی بودن شده و بعد در دوران عجیب بنی‌امیه و بنی‌عباس تاریخ پر از جنایت‌ها و ستم‌هایی است که تحت عنوان حاکمیت از این عده سر زد. با این حال شیعیان در مقابل این حرکت مقاومت کردند.

وی افزود: حتی سال‌هایی که نقل حدیث از پیامبر ممنوع بود، امیرالمومنین توصیه می‌کرد که روایات پیامبر نقل شود. اکثر منقولات با واسطه نقل شده، اما روایات نبوی متصل است و قطع نشده و بعد نیز به فقها واگذار شده که آن‌ها نیز ولات منصوب امام عصر هستند.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه پس از قرن‌ها با حمایت اقشار مردم جمهوری اسلامی ایران با عبور از فراز و نشیب‌ها تثبیت شده و امروز تحت عنوان نظام ولایت فقیه شناخته می‌شود، گفت: سیستمی که امام برای ولایت فقیه پایه گذاشت‌‌ همان ولایت پیامبر و ائمه با‌‌ همان کیفیت بود. به نظر من حساس‌ترین وظیفه مجلس خبرگان مراقبت از تغییر هویت مسئله ولایت فقیه آنطور که امام مطرح کرد، است. تاریخ نشان داده ولایت پیامبر گرفتار تغییراتی شد برای همین در نظام جمهوری اسلامی اعضای خبرگان باید مراقب استمرار شرایط باشند.

کد خبر : ۳۵۳۷۶۶