خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رییس‌جمهور:

قرارداهایی که تحت استرس هستند، نباید بلندمدت باشد

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: قرارداهایی که تحت استرس هستند، نباید بلندمدت باشد. قرارداهای نفتی برای مثال با قیمت نفت این دوره، نباید بلند مدت باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور که در نشست مسایل حقوقی پسابرجام سخن می‌گفت، اظهار داشت: در این پروسه قرار شد مدیریت هوشمندی در انعقاد قراردداد‌ها صورت بگیرد، بنابراین از هرگونه تعجیل و بی‌احتیاطی باید پرهیز شود.

امین‌زاده با بیان اینکه امروز یک سری قواعد و مقررات مربوط به فضای تحریم است که متفاوت است، افزود: مکررا از بخش خصوصی درخواست شده اگر قوانین مزاحم با تجارت خارجی می‌بینید، به ما اطلاع دهید.

او با بیان اینکه معدود کمیته‌هایی هستند که نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند، با تاکید بر خواست قطعی دولت خاطرنشان کرد: ما به طور یک‌جانبه هم می‌توانیم بخشی از این قوانین را در دولت اصلاح کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور به دوره آشنایی با فن مذاکره اشاره کرد و گفت: آشنایی با فنون مذاکره یک ابزار تعامل است که طرفین در عین داشتن موضع برابر، باید به جدید‌ترین فنون مذاکره و تنظیم قرارداد آشنا باشند.

او در این خصوص گفت: در حوزه فن مذاکره انتخاب‌های مختلف مذاکره‌ای را آموزش دادیم. گاهی منافع مشترک و گاهی منافع در تعارض است. در همه این موارد گفته شد چگونه برخورد شود و چگونه خودمان را از این بحران‌ها در عین حفظ منافع کشور، در یک تعامل مثبت اقتدار ملی‌مان را حفظ کنیم. تاکتیک‌های طرف مقابل باید قائل پیش‌ببنی باشد. حفظ اعتماد به نفس و نگاه به اقتدارات ملی بسیار مهم است. اینکه چگونه به درخواست‌های طرف مقابل پاسخ بدهیم.

امین‌زاده در خصوص تنظیم قرارداد‌ها تاکید کرد که فقط حضور یک حقوقدان نمی‌تواند کافی باشد و گاهی ابعاد اقتصادی و فنی لازم است. باید حقوفدان در ابتدای کار باشد.

او همچنین در خصوص قرارداد‌ها با بیان اینکه قرار نیست از قرارداد‌ها ی خارجی کپی کنیم، متذکر شد: گاهی در سیستم حقوقی ما این کار قرارداد باطلی را ایجاد می‌کند. برای مثال قرارداد معلق در سیستم ما باطل است، بنابراین لفظ provided آن را باطل می‌کند. در هر یک از موضوعاتی که قرارداد تنظیم می‌شود، باید حقوقدان نظر بدهد. قراردادهایی که به قانون عرف واگذار شود، بسیار بد است. ما حدالامکان باید در قوانین خودمان به دنبال مسائل بگیردیم.

امین‌زاده همچنین به شرایط قرارداد‌ها اشاره و تصریح کرد: قرارداهایی که تحت استرس هستند، نباید بلندمدت باشد. قرارداهای نفتی برای مثال با قیمت نفت این دوره، نباید بلند مدت باشد. مباحثی هم مربوط به اصل ۱۳۹ است؛ اینکه آیا در زمان درج قرارداد باید از مجلس اجازه گرفت یا پس از عقد قرارداد؟ که این مسئله هم باید حل شود.

کد خبر : ۳۵۳۸۱۸