خبرگزاری کار ایران

نجفی خبر داد؛

ظهور تدریجی علایم اولیه افزایش همکاری‌ها با ایران

سفیر ایران در آژانس گفت:علایم اولیه نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران به تدریج خود را نشان می‌دهد و سفر شمار زیادی از هیأت‌های بلندپایه از سراسر دنیا به ایران از جمله برخی سران دولت‌ها در کنار امضای موافقتنامه‌های جدید در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و تجارت گواه چنین نتایجی هستند.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس افزود: انتظار می‌رود که اکنون با رفع کلیه تحریم‌ها و اجرای موافقت‌نامه‌های جدید، نتایج ملموس ناشی از آن‌ها احساس و بنابراین، تداوم مسیر کنونی ترغیب شود.

او گفت: به لطف کوشش خستگی‌ناپذیر کار‌شناسان ایرانی و همکاری سازنده دبیرخانه آژانس، روز اجرای برجام زود‌تر از زمانی که انتظار می‌رفت محقق شد و بر این اساس کلیه قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره مساله هسته‌ای ایران در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ لغو شدند و تمامی محدودیت‌های مربوط به همکاری فنی آژانس نیز رفع شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که اجرای کامل متقابل تعهدات گروه ۱+۵ سنگ بنای اصلی برجام و عامل اساسی برای ماندگاری آن است. تحقق قانونی رفع جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یک جانبه یا چند جانبه کسب شده و این باید به همکاری‌های همه جانبه بیشتر با ایران منجر شود.

او تأکید کرد: گروه کشورهای ۱+۵ به اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده مبتنی بر احترام متقابل و اجتناب از هر گونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را تضعیف کند» متعهد هستند.

نجفی در واکنش به اشاره تعدادی از اعضای شورای حکام به گزارش اخیر آمانو، مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و درخواست برخی از آنان برای ارائه گزارش‌های تفصیلی در این زمینه گفت: «طبق مفاد برجام، قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه شماره GOV/۲۰۱۵/۷۲ شورای حکام، مأموریت و وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حیث گزارش‌دهی بسیار روشن و صرفاً «ارائه روزآمدهای منظم» است. ارائه گزارش روزآمد شده اخیر، هر چند از نظر ما حتی می‌توانست از این هم کوتاه‌تر باشد، طبق تصمیم آژانس بود که ما این تصمیم را کاملاً محترم می‌شماریم.»

سفیر کشورمان در آژانس اضافه کرد که به نظر ما هر درخواستی برای ارائه به اصطلاح «گزارش تفصیلی» با مفاد برجام و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است زیرا آن‌ها این گونه گزارش‌دهی را مقرر نکرده‌اند.

او در پاسخ به نماینده رژیم صهیونیستی، تهدید اصلی صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی را برنامه مخفیانه سلاح‌های هسته‌ای اسراییل اعلام کرد.

کد خبر : ۳۵۴۳۲۳