خبرگزاری کار ایران

متن کامل سخنرانی نجفی در نشست شورای حکام؛

ایران با گزارش‌دهی جزئی آژانس از برجام مخالفت کرد

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس در واکنش به ابراز نگرانی نماینده رژیم صهیونیستی نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: بگذارید این رژیم به ریختن اشک تمساح درباره برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تحت پادمان دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه بدهد.

به گزارش ایلنا، متن کامل سخنرانی روز چهارشنبه رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس به این شرح است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
آقای رییس، مدیرکل، همکاران گرامی،

در ابتدا مایلم از مدیرکل، آقای واریورانتا معاون مدیرکل و دبیرخانه بابت کار سخت آنان در خصوص نظارت و راستی‌آزمایی برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) در ایران تشکر کنم.

آقای رییس
به لطف کوشش خستگی‌ناپذیر کار‌شناسان ایرانی و همکاری سازنده دبیرخانه آژانس، روز اجرای برجام زود‌تر از زمانی که انتظار می‌رفت محقق شد و بر این اساس کلیه قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره مساله هسته‌ای ایران در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ مختومه شدند و تمامی محدودیت‌های مربوط به همکاری فنی آژانس نیز رفع گردید.

ایران از روز اجرایی شدن برجام به اجرای کامل سهم خود از موافقت‌نامه ادامه داده که این امر مورد نظارت و تایید آژانس قرار گرفته است.

اجرای کامل متقابل تعهدات گروه پنج به اضافه یک مبنای اصلی برجام و عامل اساسی برای ماندگاری آن است. رفع جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یک جانبه یا چند جانبه به طور قانونی محقق شده است. این امر باید به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه‌ها منجر شود.

علایم اولیه نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران به تدریج خود را نشان داده‌اند و سفر شمار زیادی از هیأت‌های بلندپایه از سراسر دنیا به ایران از جمله برخی سران دولت‌ها در کنار امضای موافقت‌نامه‌های جدید در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و تجارت گواه چنین نتایجی هستند. انتظار می‌رود که اکنون با رفع کلیه تحریم‌ها و اجرای این موافقت‌نامه‌های جدید، نتایج ملموس ناشی از آن‌ها احساس و بنابراین تداوم مسیر کنونی ترغیب شود.

لازم به ذکر است که گروه کشورهای پنج به اضافه یک به طور یکسان به اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده مبتنی بر احترام متقابل و اجتناب از هر گونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را تضعیف کند» متعهد هستند.

آقای رییس
طبق برجام، قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه شماره GOV/۲۰۱۵/۷۲ شورای حکام، مأموریت و وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حیث گزارش‌دهی بسیار روشن و صرفاً «ارائه روزآمدهای منظم» است. گزارش روزآمد شده اخیر، هر چند از نظر ما حتی می‌توانست کوتاه‌تر از این هم باشد، تصمیم آژانس بوده که ما کاملاً آن را محترم می‌شماریم.

با این حال از آن‌جا که شمار اندکی از هیأت‌ها در این جلسه به آن اشاره کردند مایلم ملاحظاتی به شرح زیر را مطرح کنم:

۱-‌‌ همان گونه که مدیرکل در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه اظهار کرد در حال حاضر مبنای گزارش‌دهی با آنچه که در خصوص گزارش‌های قبلی مطرح بود، کاملاً تفاوت دارد. کلیه قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم‌چنین قطعنامه‌های شورای حکام لغو شده‌اند و بنا بر این مبنایی برای ارائه گزارش تفصیلی پیرامون اجرای پادمان‌ها وجود ندارد.

۲- به نظر ما هر درخواستی برای ارائه به اصطلاح «گزارش تفصیلی جزئی» با مفاد برجام و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است زیرا آن‌ها این گونه گزارش‌دهی را مقرر نمی‌کنند.

۳- علاوه بر این، گزارش جزیی به معنی درج اطلاعات محرمانه بیشتر (در متن گزارش) است که با اصل رعایت محرمانه بودن در تعارض قرار دارد. علاوه بر مفاد موافقت‌نامه جامع پادمان‌ها و ماده ۵ پروتکل اضافی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، متن برجام نیز در این باره بسیار روشن است. از آژانس «درخواست شده تا هرگونه اقدام احتیاطی را به منظور حفاظت از اسرار بازرگانی، فن‌آوری و صنعتی و هم‌چنین دیگر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی آن رسانده می‌شود، معمول دارد». درخواست برای افشای چنین اطلاعاتی به هر دلیلی، از جمله شفاف‌سازی، درخواست برای نقض آشکار برجام است.

ما مطمئن هستیم که آژانس به رعایت مسئولیت‌های خویش ادامه می‌دهد.

قبل از پایان سخنانم، در خصوص آخرین سخنران قبل از خودم، شما طبق معمول به بیانیه‌ای نامربوط گوش فرا دادید. رژیم صهیونیستی اسراییل که:

- هرگز به هیچ یک از معاهدات منع سلاح‌های کشتار دسته جمعی نپیوسته و هرگز امکان کاربرد و توسعه سلاح‌های کشتار دسته جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای را کنار نگذاشته است،

- هیچ‌گاه به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود به تأسیسات هسته‌ای مخفیانه غیرمجاز خود را نداده است، و بر روی ده‌ها کلاهک هسته‌ای جاخوش کرده است، بنابراین اظهار نگرانی‌اش راجع به منع اشاعه اقدامی بی‌معنی است. بگذارید این رژیم به ریختن اشک تمساح درباره برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تحت پادمان دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه بدهد. اما به طور حتم بیش از این نمی‌تواند با طرح این‌گونه ادعا‌ها پوششی برای برنامه سلاح‌های هسته‌ای اسراییل که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی است ایجاد کند.

متشکرم آقای رییس

کد خبر : ۳۵۴۳۵۵