خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در دیدار با هاموند:

خواست رهبری و مردم ایران، تحقق نتایج عملی توافق هسته‌ای است

رییس دفتر رییس جمهوری که برای شرکت در اجلاس اقتصاد ایران به لندن رفته است، با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار محمد نهاوندیان با مثبت خواندن نتایج توافق هسته‌ای میان ایران و۱+۵ در توسعه روابط دو کشور گفت: تعامل سازنده به عنوان اصلیترین راهبرد سیاست خارجی ایران فصل جدیدی را در همکاری با سایر کشور‌ها ایجاد کرده و برجام می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد این سیاست قلمداد شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با ناکارآمد خواندن سیاست تحریم افزود: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در عین ظالمانه بودن ناکارآمد بودن خود را در طی مدتی که ایجاد شد به خوبی نشان داد و از این اتفاق همه طرف‌های درگیر متضرر شدند.

نهاوندیان با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای توسعه روابط دو کشور بعد از برجام گفت: انتظار از دولت‌ها و به خصوص آنهایی که در مذاکرات و توافق انجام شده نقش جدی داشته‌اند این است که بعد از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها زمینه‌های فعالیت‌های بانکی و تبادلات تجاری موسسه‌های مالی و بانک‌ها را فراهم کنند.

نهاوندیان با اشاره به روند طی شده در مذاکرات هسته‌ای و نقش اراده سیاسی مذاکره کنندگان در به موفقیت رسیدن مذاکرات افزود: توسعه روابط اقتصادی نیز احتیاج به اراده اقتصادی دارد و لزوما توسعه روابط با کلید سیاست به نتیجه نخواهد رسید، کلید اقتصاد می‌تواند قفل توسعه روابط دو کشور را باز کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان خطاب به وزیر خارجه انگلیس گفت: انتظار رهبری و مردم ایران از دولت‌ها و کشورهای علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و هیات‌هایی که برای توافق و توسعه روابط اقتصادی به ایران می‌آیند اقدامات عملی است که تاثیری مستقیم و عینی در اقتصاد ایران داشته باشد.

نهاوندیان با اشاره به تجربه تاریخی ملت ایران از روابط با سایر کشور‌ها گفت: امروز مردم ایران حاضر نیستند به هیچ عنوان از استقلالی که در سایه تلاش و مقاومت در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها به دست آورده‌اند دست بکشند. این موضوعی است که در مساله هسته‌ای به وضوح برای همه مشخص و روشن شد که از حقوق و استقلال خود عقب نشینی نخواهند کرد و همه در روابط خود با ایران باید این مولفه را در نظر داشته باشند.

در این دیدار وزیر خارجه انگلیس نیز با ابراز خرسندی از برداشته شدن تحریم‌ها و با مثبت ارزیابی کردن مسیر جدید روابط دو کشور از علاقه‌مندی لندن برای توسعه روابط همه جانبه در همه زمینه‌ها با ایران خبر داد و افزود: ما علاقه‌مند هستیم هرچه سریع‌تر در زمینه گسترش روابط دو کشور اقدامات عملی انجام دهیم و برای توسعه روابط اقتصادی با ایران تلاش کرده و فصل جدیدی را در روابط با ایران رقم بزنیم.

وزیر خارجه انگلیس با تشریح برنامه‌های کشورش در توسعه روابط تجاری با ایران گفت: امیدوارم هرچه زود‌تر مشکلات اندکی که در خصوص روابط مالی و پولی و بانکی وجود دارد رفع شده و ما در این اقدام بسیارجدی و مصمم هستیم موسسات مالی و بانکهای انگلیسی فعالیتهای خود را با ایران از سر گرفته و به سرعت گسترش دهند.

فلیپ هاموند با اشاره به نقش تعیین کننده ایران در منطقه گفت: صلح و امنیت منطقه بدون حضور ایران امری غیر ممکن است و مساعدت ایران در گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم نقش به سزایی در این مساله خواهد داشت.

وزیر خارجه انگلیس در این دیدار ابراز امیدواری کرد هرچه سریع‌تر مشکلات کنسولی باقی‌مانده در روابط دو کشور رفع شده و رفت و آمد اتباع دو کشور به سهولت انجام گیرد.

کد خبر : ۳۵۴۷۴۳