خبرگزاری کار ایران

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

چهارشنبه سوری خرافه است

یکی از مراجع تقلید با تأکید بر خرافه بودن پرش از روی آتش، گفت: افراد نادان چهارشنبه سوری را وارد زندگی مردم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به موضوع چهارشنبه سوری اظهار داشت: آداب و رسومی از فرزانگان و گذشتگان، برای ما به جای مانده که باید از آن پیروی و در زندگی جاری کرد. 

وی افزود: اما متأسفانه افراد نادان آدابی را به صورت خرافه مانند چهارشنبه سوری را وارد زندگی کرده‌اند که باید از آن پرهیز کرد. 

این مرجع تقلید با انتقاد از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، گفت: باید آداب و رسوم تقلبی مانند چهارشنبه سوری را کنار بگذاریم، زیرا در این مراسم آثار خلاف شرع از سوی برخی انجام می‌شود که مسئولیت‌های الهی برای انسان دارد و از این جهت باید از آن دوری کرد. 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پرتاب ترقه‌های پر سر و صدا موجب آزار مردم است، گفت: اشخاصی که ترقه‌های پر سر و صدا در خیابان پرتاب می‌کنند، باید بدانند که ممکن است در منازل بانوان باردار یا بیماران قلبی وجود داشته باشد که این صداهای آزاردهنده موجب اذیت آنان شود و به همین جهت باید در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود باشند. 

وی خاطرنشان کرد: هرساله بر اثر برگزاری این مراسم، افراد بسیاری نابینا و نقص عضو می‌شوند؛ علاوه بر آن سوختگی، یکی از بد‌ترین مصیبت‌های چهارشنبه سوری است که درمان آن مشکل بوده و آثار آن در بدن انسان باقی می‌ماند. 

این مرجع تقلید تصریح کرد: پرش از روی آتش خرافه است، اما افراد نادان این اعمال را وارد اجتماع مردم کرده و جای تأسف اینجاست که مردم عمدتا با لباس‌هایی که از مواد نفتی است، این کار را انجام می‌دهند. 

وی افزود: واقعا کدام عقل سلیم اجازه این کار را می‌دهد؟ 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه رسانه ملی باید معضلات و مشکلات اینگونه مراسمات را برای مردم پخش کرده و به آنان گوشزد کند که از خرافات پرهیز کنند، اظهار داشت: پدران و مادران در مقابل جوانانی که به این خرافه روی می‌آورند مسئول هستند.

کد خبر : ۳۵۵۷۶۶