خبرگزاری کار ایران

علی مطهری:

مجلس نهم ضربه‌های بدی به کشور زد/ لاریجانی باید زود‌تر استقلال خود را از اصولگرایی اعلام می‌کرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت: تصور من این است که آقای روحانی از جایگاه رییس جمهور طبق وعده‌ای که برای دفاع از حقوق کاندیدا‌ها داده بود تلاش‌هایی کرد. البته نه تنها برای من، بلکه برای همه ردصلاحیت شدگانی که مستحق رد شدن نبودند. برخی دیگر از مسئولان کشور هم می‌توانند در این امر رایزنی کرده باشند.

به گزارش ایلنا، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به رویکرد مجلس دهم گفت: امیدواریم مجلس دهم همانطور که از گرایش منتخبانش هویداست مجلسی میانه رو و اعتدالی باشد که دیگر شاهد تندروی‌هایی نباشیم که در مجلس نهم رخ داد و ضربه‌های بدی به کشور زد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماجرا پیگیری رییس‌جمهور درباره رد صلاحیتش، گفت: ‌ موضوع رد صلاحیتم را که متوجه شدم تصمیم گرفتم در آرامش به حل و فصل موضوع بپردازم. البته در فضای مجازی به این موضوع اعتراض کردم و نوشتم که حق‌الناس رعایت نشده است و بسیاری از خوشفکران و منتقدان منصف از حضور در انتخابات بازماندند. طبیعی بود که از این موضوع ناراحت شوم چون در دوران نمایندگی خود جز حرف حق و دفاع از ملت سخنی بیان نکرده بودم.

مطهری افزود: به دور از هیاهو و اعتراض بلند در راستای تایید صلاحیتم تلاش کردم تا اینکه از سوی یکی از مراجع نزدیک به شوری نگهبان مطلع شدم که حکم تایید صلاحیتم صادر شده است. برایم سوال بود که چرا باید مرا رد صلاحیت کنند؟ در کدام بخش غفلت کرده بودم که رد صلاحیت شدم؟ مگر وظایف نمایندگی جز دفاع از حقوق مردم و تصویب مصوباتی برای آنان و آبادی کشور است؟ تصور من این است که آقای روحانی از جایگاه رییس جمهور طبق وعده‌ای که برای دفاع از حقوق کاندیدا‌ها داده بود، تلاش‌هایی کرد. البته نه تنها برای من، بلکه برای همه رد صلاحیت شدگانی که مستحق رد شدن نبودند، برخی دیگر از مسئولان کشور هم می‌توانند در این امر رایزنی کرده باشند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در پاسخ به این سوال که چرا یک جریان خاص، رایزنی رییس جمهور برای رد صلاحیت شدگان را دخالت در امر بررسی صلاحیت‌ها عنوان می‌کرد، گفت: این اظهارات آنان ناشی از ترس است چون آنها در مجلس نهم هر آنچه می‌خواستند انجام دادند و کسی مانعشان نشد اما در ‌‌نهایت چه شد؟ مردم آن‌ها را رد صلاحیت کردند و گفتند تاریخ مصرف آنها در خانه ملت تمام شده و ملت بیش از همیشه از خانه خودش محافظت می‌کند.

مطهری با بیان اینکه دلیل حضور پرشکوه مردم در انتخابات ۷ اسفند چیست، گفت: پاسخ مشخص است. آن‌ها دیگر مانند گذشته به اصلاح‌طلب و اصولگرا توجهی ندارند، چنانکه همه دیدند اصولگرایانی مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان حضور داشتند و مردم بدون مرز کشیدن میان آن‌ها به تمام لیست رای دادند. مردم با این حضور اعلام کردند که با وجود برخی نواقص و کاستی در کشور، خواهان برتری کشورشان هستند و برای رسیدن به این هدف حاضر هستند دلخوری و گلایه‌هایشان که شاید به حق هم باشد را فراموش کنند اما این فراموش کردن برای همیشه نیست و با مشاهده عملکرد بد منتخبانشان آنها را کنار خواهند زد؛ همانطور که در انتخابات هفتم اسفند به آنهایی رای ندادند که کامشان را تلخ کرده بودند و در مسیر پیشرفت کشور و رفع مشکلات گام برنداشتند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با اشاره به اعلام استقلال لاریجانی در انتخابات مجلس اظهار کرد: تصمیم درست اما دیر هنگامی بود. یعنی آقای لاریجانی باید خیلی زود‌تر استقلال خود را از جریان اصولگرایی اعلام می‌کرد. اصولگرایان دچار تشتت افکار شده بودند یعنی اندیشه‌ها و اهداف آنان با یکدیگر همخوانی نداشت بنابراین دور یک میز نشاندن آنها برای یک تصمیم واحد دور از واقعیت شده بود. لاریجانی با درک این موضوع راه خود را جدا کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان اصولگرایی با روش و تفکر و عملکردی که در ۱۰ سال گذشته داشته است، محکوم به نابودی است و اگر در اصول و مبانی فکری و عملی خود بازنگری نکند دیگر از سوی افکار عمومی قابل پذیرش نیست. نمونه آن را در انتخابات هفتم اسفند دیدیم. تصور می‌کنید جریان اصولگرایی که فکر می‌کند آقای لاریجانی و آقای رسایی را برای تصمیم گیری واحد به دور یک میز بنشاند به چه نتیجه‌ای خواهد رسید؟ اصلا به این سوال پاسخ داده شود که اشتراکات فکری جبهه پایداری با آقای لاریجانی و دیگر همفکران او در مجلس چیست؟ خروج لاریجانی و کاظم جلالی از اردوگاه اصولگرایی اقدام مفیدی بود و بهتر بود زود‌تر اتفاق می‌افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برجام مهم‌ترین اتفاق سال ۹۴ بود که از سوی تیم مذاکره کننده حاصل شد، گفت: مخالفان برجام در مجلس چنان سخن می‌گفتند که انگار مذاکره و توافق با دشمن خلاف اسلام و عزت است. به این مخالفان یادآوری کردم که یادشان نرود مشغول مخالفت با چه موضوعی هستند ولی با صبوری و تدبیر تیم مذاکره کننده و حمایت‌های مقامات کشور توافق حاصل شد. همین موفقیت هسته‌ای دولت یکی از عوامل مهم حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای بود.

مطهری با دفاع از صدای ملت لیست مورد حمایتش گفت: ‌ اینکه می‌گویند صدای ملت شکست خورده است را قبول ندارم چون توانستیم به بخشی از اهداف خودمان برسیم. صدای ملت یک جریان خوب و مفید است اما هنوز به آن اندازه که نیاز است شناخته نشده است. صدای ملت تشکل جوانی بود که قابل مقایسه با اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست اما سیر سیاسی جامعه را که نگاه کنید نباید خط سوم را تمام شده تلقی کنید و نیاز به نقش آفرینی این جریان احساس خواهد شد. صدای ملت برای حقوق شهروندی ارزش زیادی قائل است، البته سعی دارد از افراط و تفریط هم به دور بماند.

کد خبر : ۳۵۶۳۳۴