خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر رییس جمهور

مخاطب اقتصاد مقاومتی همه قوا، نهادها و ملت ایران هستند

رییس دفتر رییس‌جمهوری، اقتصاد مقاومتی را به معنای «مقاوم‌سازی اقتصاد» دانست و تاکید کرد که برای کاستن از آسیب‌پذیری اقتصاد کشور باید همگان به میدان کار و تلاش و خدمت به مردم بیایند.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان در تشریح برنامه‌های دولت در راستای تحقق «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» به عنوان شعار امسال، اظهار کرد: با رفع تحریم‌ها و برداشته شدن موانع در مسیر پیشرفت اقتصاد کشور، باید بر تلاش‌ها جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها افزوده شود و با سرعت و هماهنگی بیشتری به سمت کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد گام برداریم.

رییس دفتر رییس جمهوری تبیین اقتصاد مقاومتی را ضروری خواند و گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در چارچوب ۲۴ بند اعلام شده که هر کدام از این بند‌ها واقعاً جای بررسی و آگاهی بخشی دارد تا هر کسی سهم و نقش خود را در تحقق روند هر یک از بند‌ها بشناسد. شاید عمده‌ترین شاخصی که برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان شد متکی به دانش و فن‌آوری بودن، درونزا، برونگرا و عدالت بنیان بودن است.

او در توضیح بند یک اقتصاد مقاومتی مبنی بر به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه، گفت: در این راستا اقتصاد باید به گونه‌ای سامان گیرد که به جای شکل گیری انحصار‌ها و محدودیت‌ها، میدان برای فعالیت همگان باز شود تا اقتصاد هر چه بیشتر به سمت رقابتی شدن حرکت کند.

نهاوندیان افزود: یکی دیگر از محورهای بسیار اصلی در اقتصاد مقاومتی، بحث صادرات است. در بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روی بحث صادرات و به طور خاص سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات تأکید شده و اینکه ما در تولید ملی نیازهای صادراتی را مورد توجه قرار بدهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری، گسترش تولید صادرات گرا در فرهنگ عمومی اقتصادی را ضروری خواند و گفت: کاهش آسیب‌پذیری و بالابردن مقاومت اقتصادی یکی دیگر از نکات مورد تاکید است که در اشارات اجرایی آن، به توسعه پیوندهای راهبردی با همسایگان و دیگر کشور‌ها پرداخته شده بدین معنا که فضای عمومی مناسبات ما با دنیا به گونه‌ای باشد که اگر زمانی برخی از بدخواهان با نیتی پلید بخواهند تحریمی بر ایران تحمیل کنند دیگر نتوانند این‌طور راحت در صحنه جهانی یارکشی کنند.

نهاوندیان به اشتیاق کشورهای اروپایی برای توسعه روابط با ایران در دوره پسابرجام اشاره کرد و افزود: گفت: کشورهای اروپایی که با آمریکا در تحریم‌ها کاملاً همنوایی می‌کردند الان با قوت بسیار زیادی دنبال این هستند که روابط اقتصادی خود را با ایران تقویت کنند که اگر چنین شد و اگر در واقع اتکاء‌ متقابل و ارتباط متقابل سامان گرفت دیگر با یک نیت سیاسی نمی‌شود این ارتباطات را مجدداً قطع کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه ضرورت مشارکت فعالانه ایران در سازمان‌های منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر ایران عضو فعال ترتیبات منطقه‌یی و بین‌المللی باشد و بتواند از امکانات سازمان‌های بین‌المللی استفاده کند، طبعاً امکان اینکه مجدداً تحریم و محدودیت بر اقتصاد ایران تحمیل کنند، بسیار کمتر می‌شود.

وی به صادرات گاز، برق و پتروشیمی به عنوان یکی از مواردی که در بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته پرداخت و اظهار کرد: اگر بخواهیم ظرفیت‌های صادرات انرژی را متنوع‌تر و گسترده‌تر کنیم طبعاً نیاز به سرمایه‌گذاری‌های عظیم دارد. در این راستا باید منابع، امکانات و سرمایه‌گذاری داخلی را تقویت، بازار سهام را توانمند‌تر و از سرمایه خارجی کاملاً استفاده کنیم.

نهاوندیان تصریح کرد: برای تحقق این موارد باید شرایط عمومی اقتصاد، قوانین و مقررات ما اطمینان لازم را به سرمایه خارجی بدهد و در واقع مجموع اقتصاد ایران اثبات کند که در رقابت با دیگر بازارهای سرمایه از موقعیت و جذابیت بهتری برخوردار است.

وی افزود: به عبارتی مخاطب اقتصاد مقاومتی فقط یک جمع و بخش خاص، مسوولان، سرمایه گذاران و کارگران نیستند بلکه همه نهاد‌ها، قوا و ملت ایران هستند، یعنی واقعاً اگر بخواهیم اقتصاد ما به جایی که شایسته و بایسته آن است، برسد همه باید به میدان بیاید مثل انتخابات که وقتی همه به میدان می‌آیند واقعاً شور به پا می‌کنند و حماسه می‌آفرینند. در اقتصاد هم همینطور است، هیچ کس نباید بگوید که اقتصاد مقاومتی وظیفه این گروه یا آن گروه، این دستگاه یا آن دستگاه است، بیش از دولت خود مردم می‌توانند این حماسه را بسازند و وظیفه دولت این است که برنامه‌ریزی لازم را بکند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و کاهش‌های درآمدهای نفتی، ما طی دو سال گذشته در بعضی از بخش‌های مورد تأکید در اقتصاد مقاومتی شاهد یک حرکت مثبت بودیم؛ مثلاً بند ششم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث کالاهای اساسی است، یعنی تلاش برای تولید داخلی کالاهای اساسی و در بند هفت هم تأمین امنیت غذایی مورد تأکید قرار گرفته که واقعاً دو محور مهم مقاوم‌سازی اقتصاد است.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان طی دو سال گذشته واردات گندم که اصلیترین کالای اساسی ما است کاهش یافته به نحوی که در سال ۹۵ وزیر جهاد کشاورزی گفته‌اند که «ما برای تأمین نان کشور دیگر نیاز به گندم وارداتی نداریم» البته این بدان معنا نیست که واردات برای صادرات نداشته باشیم. چون یکی از بخش‌های تولیدکننده ارزش افزوده این است که گندم از بیرون می‌آوریم و به آرد تبدیل و به برخی از کشورهای همسایه صادر می‌کنیم. اما برای مصرف داخلی ما به مرز خودکفایی در گندم رسیده‌ایم.

نهاوندیان گفت: در رابطه با صادرات که بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است خوشبختانه ما توانسته‌ایم باوجود مشکلات ناشی از کاهش درآمد ارزی در بحث صادرات غیرنفتی حتی پیش از برداشته شدن تحریم یک افزایشی را در بعضی از بخش‌ها شاهد باشیم، یا بطور خاص در کم‌ کردن اتکاء بودجه به نفت که یکی از اصلیترین بحث‌ها در اصلاح ساختار بودجه‌ای است در این دو سال مرتباً سهم نفت در بودجه را کاهش داده‌ایم. این‌ها قدم‌های کوچکی است اما در مسیر درست که البته باید گام‌های بلندتری را برداشت تا ان‌شاءالله به آن هدف نهایی که رساندن آسیب‌پذیری اقتصاد ایران به صفر است، نزدیک‌تر شویم.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه «اهمیت گسترش فرهنگ اقتصادی صحیح کمتر از خود کار اقتصادی صحیح نیست»، گفت: هم در حوزه فرهنگ اقتصادی و هم در حوزه تولید اقتصادی ما می‌باید دست به دست هم جلو برویم و خدمتگزاران مردم هم در دولت وظیفه دارند که با افزایش درجه شفافیت و پاسخگویی به این حرکت گسترده مردمی در زمینه اقتصاد کمک کنند.

وی تاکید کرد: واقعاً اگر اقتصاد ما بخواهد به این اهداف برسد همه باید احساس مسوولیت کنند، فرافکنی‌ها و فاصله‌ها در مسوولیت‌های اقتصادی ما را به جایی نمی‌رساند و برعکس ما هر چه بر هم‌افزایی بیفزاییم و دولت، ملت، رسانه و نهادهای مختلف اگر کمک کنند؛ می‌توانیم به اهدافی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند دست پیدا کنیم. ما در سال گذشته با همدلی و همزبانی موفق شدیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

نهاوندیان که با رادیو اقتصاد گفت‌وگو می کرد، اظهار داشت: ملت ما شایسته شرایطی بسیار بهتر از وضع موجود هست و ما این کندی‌های ۱۰ سال اول افق چشم‌انداز را باید در ۱۰ سال دوم جبران کنیم.

 

کد خبر : ۳۵۶۶۸۷